به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت راهآهن صدیف بدری نماینده مردم اردبیل بابیان اینكه در برنامههای چهارم، پنجم و ششم توسعه تكالیفی را برای دولت در حوزه حملونقل ریلی مشخص كردیم، گفت: برای رشد شبكه ریلی یا باید اعتبارات دولتی را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهیم و یا مشوقهایی را برای بخش خصوصی فراهم كنیم.
بدری با تأکید بر اینكه هنوز نتوانستهایم از سرمایه بخش خصوصی در حملونقل ریلی استفاده كنیم گفت: در برنامه ششم توسعه احكامی آورده شده كه به رشد سهم حملونقل ریلی اشاره دارد.
وی با اعلام آمادگی كمیسیون عمران مجلس برای كمك به وزارت راه و شهرسازی در راستای توسعه شبكه ریلی كشور افزود: ما آماده كمك به دولت برای فعالتر كردن بخش خصوصی در توسعه شبكه ریلی هستیم.
گفتنی است، شبكه جامع و كارآمد حملونقل ریلی از مؤثرترین عوامل زمینهساز ارتقای سطح اقتصادی و رفاهی مناطق است و هنگامیکه شبكه ریلی تأمینکننده منافع سایر كشورهای منطقه در راستای همكاریهای مشترك اقتصادی و سیاسی آنها باشد، خودبهخود به عاملی مهم در راستای امنیت ملی- منطقهای و حتی جهانی و سایر مسائل مرتبط با آن تبدیل خواهد شد.
راهآهن كشور علیرغم قدمت ۸۰ سالهای كه دارد هنوز با چالشهایی مواجه است. هرچند در سالهای اخیر توجه مسئولان امر به ساماندهی بخش ریلی افزایشیافته است اما در عمل شاهد كمبود منابع اعتباری در این بخش هستیم.
كارشناسان بخش ریلی كشور اعتقاد دارند؛ در میان بخشهای مختلف حملونقل، راهآهن به سمت مزایای خاص ازجمله قابلیت حمل انبوه بار و مسافر، ایمنی بسیار بالا و مصرف اندك سوخت، نقش ویژهای در ترابری هر كشور دارد بطوریكه حجم ترافیك در بسیاری از محورهای برونشهری و حومهای در كشور بالاست و شاخص مصرف انرژی در بخش حملونقل ریلی فوق انتظـار است.
از ۸۰ سال پیش كه سوت اولین قطار در كشور ما شنیده شد تاكنون، صنعت ریلی تفاوتهای زیادی كرده است. در حال حاضر راهآهن از شهرهای زیادی میگذرد هرچند كه شهرهای بسیاری نیز از این نعمت بینصیباند.
طبق نیاز كشور، پیشبینیهای برنامههای توسعهای باید طول خطوط ریلی كشور به ۲۵ هزار كیلومتر برسد، چراکه تمامی كشورهای دنیا به این نتیجه رسیدهاند كه ایمنی راهآهن ۲۰ برابر بیشتر از حملونقل جادهای است.
تمامی كشورهای دنیا با این نتیجهگیری، خطوط ریلی خود را توسعه دادهاند چراکه توسعه و رفاه ملی را به همراه دارد از همین رو است كه حملونقل ریلی باید بهصورت مضاعف توسعه داده شود.
بر همین اساس ضروری است، سهم حملونقل ریلی كشور ما در مقایسه با دیگر كشورهای منطقه افزایش یابد چراکه نرفتن به سمت حملونقل ریلی باعث میشود مصرف سوخت در سایر بخشهای حملونقل ۱۰ هزار میلیارد تومان بر تولید ناخالص داخلی تأثیر منفی بگذارد.
هماکنون به نقطهای رسیدهایم كه باید ظرفیتسازی گسترده برای پاسخگویی به حجم بالای تقاضاها صورت گیرد، این در حالی است كه در شرایط فعلی سهم بخش ریلی نیازمند اختصاص منابع قابلتوجهی از سوی دولت است تا بتوان بیشترین حجم جابجایی بار و مسافر را از آن خود كند.