شناسهٔ خبر: 31546 - سرویس استان‌ها

شهردار رشت در گفت‌وگو با پایگاه خبری عنوان کرد

تمرکز بر محله‌محوری در بودجه‌ شهرداری رشت بر اساس افق طرح جامع شهرسازی/ برنامه‌ریزی برای مدیریت مبتنی بر اعتمادسازی محلی/ پیش‌بینی افزایش سراهای محله رشت به ۱۵ مورد در سال جاری

محمدعلی ثابت قدم شهردار رشت از استقرار مدیریت محله محور در بودجه‌ریزی بر اساس افق سال ۱۴۰۴عنی افق طرح جامع شهرسازی و طرح جامع ترافیک درقالب دوبرنامه چهارساله و یک برنامه دوساله خبر داد.

محمدعلی ثابت قدم، شهردار رشت درگفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: شهر رشت پس از تهران پرتراکم‌ترین شهر کشور است که ۶۳۹ هزار و ۹۵۱ نفر را درمساحت ۱۰ هزار و ۱۶۳ هکتار درخود جای داده است.

ثابت قدم با بیان اینکه دربازآفرینی شهری رشت تکیه بر ارتقای کیفیت زندگی شهروندان شده است، گفت: هدف ما توسعه همه‌جانبه درعرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، محیطی و کالبدی است.

شهردار رشت افزود: اهداف چارچوب جامع بازآفرینی شهری پایدار شامل چهار محور کلیدی یعنی کاهش فقر شهری، ارتقای تاب‌آوری شهری، ارتقای هویت و منزلت مکانی و تحقق حکمروایی شهری است.

وی با بیان اینکه شهرداری رشت دربازآفرینی شهری به دنبال بهبود وضعیت شبکه‌های ارتباطی، تقویت فضاهای عمومی و حفاظت از محیط زیست همچنین توسعه صنعت توریسم است، توضیح داد: از دیگر اهداف و رویکردهای شهرداری رشت دربازآفرینی شهری می‌توان به هویت‌بخشی به فضاهای شهری، توجه به ابعاد فرهنگی، هنری و اجتماعی و ارتقای وضعیت و ساماندهی کالبدی شهراشاره کرد.

ثابت‌قدم گفت: چشم‌انداز ما دربازآفرینی شهری رشت رسیدن به هویتی یکپارچه، شهری اجتماع‌مدار با سیمای مطلوب شهری، شهری پیاده‌مدار و پایدار و شهری پرآوازه در حیطه فرهنگ و هنر است.

شهردار رشت دربیان رویکردهای بازآفرینی این شهر عنوان کرد: اعتمادسازی محلی و جلب مشارکت‌های مردمی، برندسازی و جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری رویکردهای اصلی ما دربازآفرینی است.

مجموعه اقدامات انجام شده در مدیریت شهری محله محور

ثابت‌قدم گفت: کوچک‌سازی و چابک‌سازی سازمان شهرداری، اتخاذ سیاست تمرکززدایی و انتقال هدفمند نیروها از مرکز به مناطق از ۵۱۴ نفر درابتدای سال ۹۴ به ۳۶۵ نفر در دی ماه همان سال، بهبود کیفیت ارایه خدمات از طریق افزایش مناطق شهرداری از ۳ به ۵ منطقه و ۱۱ ناحیه، افزایش تخصص‌گرایی از طریق به کارگیری نیروهای متخصص دربدنه مدیریتی شهرداری، ارتقای کیفی سطح تخصص‌گرایی از طریق همسان‌سازی رشته‌های تحصیلی و مسئولیت مدیران از ۶۸ درصد به ۸۱ درصد، افزایش میانگین سطح تحصیلی مدیران از دیپلم و لیسانس به فوق لیسانس و دکتری، راه‌اندازی ۶سرای محله درسال ۹۴ و پیش‌بینی افزایش آن به ۱۵ مورد درسال ۹۵، راه‌اندازی یک دفتر تسهیل‌گری دربافت فرسوده و فراهم کردن افزایش آن به ۶دفتر درسال آتی، بهبود کیفیت مشارکت اجتماعی از طریق ارایه آموزش‌های شهروندی و برنامه‌ریزی جهت پیاده کردن مدیریت شهری مبتنی بر اعتمادسازی محلی از اقدامات انجام شده درمدیریت محله محور برای بازآفرینی شهری رشت است.

شهردار رشت با بیان اینکه دربودجه‌ریزی بر اساس افق سال ۱۴۰۴ (افق طرح جامع شهرسازی و طرح جامع ترافیک درقالب دوبرنامه چهارساله و یک برنامه دو ساله) مدیریت محله محور مستقر شده است، ادامه داد: درحوزه بازآفرینی شهری به ایجاد درآمد پایدار از راه کاهش هزینه و ارتقای محیط زیست و حفظ میراث و هویت محله‌ها پرداخته‌ایم. همچنین سیستم درآمد-هزینه و عرضه-تقاضا را درمدیریت محله بدون واسطه و با لحاظ بهای تمام شده خدمات درمقیاس محله و ایجاد بازار رقابتی عرضه محصولات مستقر کرده‌ایم.

وی به برنامه‌ریزی برای ایجاد اشتغال پایدار درمقیاس محله و ساماندهی مشاغل مزاحم و آلاینده اشاره کرد و گفت: از دیگر اقدامات شهرداری رشت برای بازآفرینی شهری می‌توان به تمرکززدایی فعالیت‌ها و ایجاد بازارچه‌های خوداشتغالی، برون‌سپاری خدمات و فعالیت‌ها به دفاتر بخش خصوصی، استقرار خطوط ویژه اتوبوس، راه‌اندازی حمل و نقل عمومی انبوه و اتصال آنها به شبکه‌های ریلی سراسری، استقرار نظام پیاده‌مدار، اجرای طرح ترافیک و نیازسنجی پارکینگ درمحدوده طرح ترافیک و استقرار شبکه هوشمند شهری و حکمروایی الکترونیک درشهر به منظور ارتقای عملکردهای شش‌گانه اقتصاد، پویایی، محیط زیست، شهروندی، کیفیت زندگی و مدیریت اشاره کرد.