شناسهٔ خبر: 31649 - سرویس جاده‌ای

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان شد:

تاکید بر تعامل و یکپارچگی سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند درون و برون شهری/ بهره‌برداری از داده‌های ثبتی برای تسهیل برنامه‌ریزی سفر مردم

علی اکبر عاشوری مدیر مرکز مدیریت راه‌های کشور با بیان اینکه «محور اصلی دومین همایش سیستم‌های حمل‌و‌نقل هوشمند، ایجاد تعامل بین این سیستم‌ها در دو بخش درون و برون شهری است» گفت: داده‌های سیستم‌های ارتباطی در هر دو شبکه باید با یکدیگر به‌ویژه در کلان‌شهرها و محورهای اصلی حومه‌ای در تعامل باشند تا به برنامه‌ریزی سفر مردم کمک شود.

علی‌اکبر آشوری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از تشکیل جلسه شورای سیاست‌گذاری دومین همایش حمل‌ونقل هوشمند با حضور نمایندگانی از وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، کشور، صنعت، ارتباطات و فناوری اطلاعات پلیس و سایر سازمان‌های مرتبط با موضوع ITS در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خبر داد و گفت: تعامل سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند درون و برون‌شهری به‌عنوان محور اصلی دومین همایش حمل‌ونقل هوشمند در این جلسه موردبحث و بررسی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به رویکرد سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به سیستم‌های هوشمند حمل‌ونقل سال در سال جاری نسبت به سال گذشته اظهار داشت: درحالی‌که نگاه ما به ITS در سال گذشته برون‌شهری بود در همایش دوم با توجه به امکان برقراری ارتباطی که بین دو بخش درون و برون‌شهری وجود دارد، امسال در نظر داریم علاوه بر توجه به سیستم‌های هوشمند برون‌شهری، امکان تعامل بین سیستم‌های هوشمند برون و درون‌شهری را هم مورد توجه قرار دهیم.

مدیر مرکز مدیریت راه‌های کشور افزود: در نظر داریم از تجربیات و حضور کارشناسان و تشکل‌های بین‌المللی برای برقراری تعامل بین دو بخش استفاده کنیم. همچنین سایر دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با ITS مانند وزارت صنایع در خصوص تجهیز خودروها به فناوری‌های هوشمند، وزارت ارتباطات به‌منظور تأمین بسترهای ارتباطی و وزارت کشور برای هماهنگی با شهرداری‌ها به‌خصوص کلان‌شهرها نسبت به سیاست‌گذاری‌های یکپارچه و هماهنگ اقدام کنند.

آشوری بر اهمیت تعامل و یکپارچگی سیستم‌های حمل‌ونقل  هوشمند درون و برون‌شهری تأکید کرد و گفت: با توجه به اینکه همان خودروهای موجود درون شهرها در جاده‌ها نیز تردد می‌کنند، به‌طورقطع داده‌های سیستم‌های ارتباطی در هر دو شبکه باید با یکدیگر به‌ویژه در کلان‌شهرها و محورهای اصلی پیرامونی یا حومه‌ای در تعامل باشند تا کمک قابل‌توجهی به برنامه‌ریزی سفر مردم شکل گیرد.

وی با ذکر مثالی در این مورد بیان داشت: تابلوهای پیام‌نمای‌ تحت تملک شهرداری‌ها واقع در خروجی شهرها اگر اطلاعات مربوط به شبکه جاده‌ای را به مردم منتقل کنند در برنامه‌ریزی سفر مردم بسیار مؤثر خواهد بود. همچنین شبکه پرداخت عوارض آزادراه‌ها و سیستم پرداخت بهای بلیت اتوبوس و مترو در درون شهرها نیز ظرفیت تعامل با یکدیگر را دارند تا سرانجام مردم با استفاده از یک ابزار بتوانند به‌راحتی تمام عوارض تردد خود را پرداخت کنند.

به گفته مدیر مرکز مدیریت راه‌های کشور، شهرداری‌های کشور در این خصوص مخالفتی نداشتند و تعاملات فکری در این زمینه شروع‌شده است و با برگزاری این همایش در نظر داریم تعاملات میان دو مجموعه تقویت شود.

آشوری با اشاره به برنامه‌های کلان سازمان راهداری در بخش سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند جاده‌ای گفت: نصب سامانه‌های ثبت تخلف، نصب سامانه‌های نظارت تصویری و بهره‌برداری از آن‌ها، نصب سامانه‌های تردد شمار و بهره‌برداری و بهینه‌سازی آن‌ها در سازمان با جدیت دنبال می‌شود. البته منظور از بهینه‌سازی سیستم‌ها، تهیه گزارش‌های تحلیلی ترافیک و داده‌کاوی در ایام پرترافیک به‌خصوص در محورهای پرتردد مانند محورهای منتهی به استان‌های ایلام و خوزستان در ایام اربعین است.

وی افزود: گزارش‌های تهیه‌شده از سامانه‌های هوشمند در اختیار کارشناسان کشوری و استانی برای برنامه‌ریزی مدت مشابه سال آینده قرار می‌گیرد تا بااطلاع رسانی به‌موقع مردم بتوانند سفر خود را مدیریت کنند.

مدیر مرکز مدیریت راه‌های کشور یادآور شد: علاقه‌مندان برای شرکت در همایش یا ارائه مقاله می‌توانند به آدرس itscongress.ir مراجعه و ثبت‌نام کنند.