شناسهٔ خبر: 31672 - سرویس جاده‌ای

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

پنج هدف اصلی برگزاری دومین همایش سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند در كشور/ جزئیات دستاوردهای برگزاری اولین همایش ITS

داوودكشاورزيان رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به برگزاری دومین همایش سیستم های حمل‌ونقل هوشمند گفت: افزایش ایمنی و بهبود مدیریت حمل‌ونقل، افزایش تعامل و همكاری دستگاه‌های مرتبط و ترویج استفاده از فن‌آوری‌ها و تجهیزات نوین ازجمله اهداف اصلی برگزاری دومین همایش سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نشست هم‌اندیشی شورای سیاست‌گذاری دومین همایش سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند با حضور معاون  وزیر راه و شهرسازی، فرمانده پلیس‌راه كشور، قائم‌مقام سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های كشور، معاون برنامه‌ریزی سازمان و تعدادی از نمایندگان سازمان‌های مشارکت‌کننده در برگزاری همایش برگزار شد.

داود كشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان، با اشاره به نقش مؤثر و سازنده برگزاری چنین همایش‌های تخصصی در انتقال تجارب علمی و تخصصی و دستیابی به فنّاوری‌های نوین در كشور، اظهار داشت: افزایش ایمنی و بهبود مدیریت حمل‌ونقل، افزایش تعامل و همكاری دستگاه‌های مرتبط و ترویج استفاده از فن‌آوری‌ها و تجهیزات نوین ازجمله اهداف اصلی برگزاری دومین همایش سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند است.

وی افزود: نتایج مثبت برگزاری اولین همایش در زمینهٔ بهره‌گیری از تجربیات موفق صاحب‌نظران و متخصصان در زمینهٔ ITS، زمینه‌سازی برگزاری دومین همایش گردید كه امید است با حضور پررنگ‌تر مشاركت‌كنندگان در این همایش، منجر به دستیابی به نتایج مطلوب‌تر و نیل به اهداف تدوین‌شده گردد. 

تشریح دستاوردهای برگزاری اولین همایش ITS

شهرام آدم‌نژاد معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، با اشاره به نتایج برگزاری اولین همایش سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند در سال ۹۳، اظهار داشت: ازجمله دستاوردهای همایش اول عملیاتی شدن ۱۴ پروژه ملی و منطقه‌ای در حوزه ITS بوده است ازجمله پروژه محاسبه زمان – سفر در ۳۶ محور كشور، پیاده‌سازی سیستم‌های توزین حین حركت با فنّاوری داخلی، مطالعات قبل و بعد نصب دوربین‌های كنترل سرعت، داده‌کاوی اطلاعات ترافیكی و غیره كه نشان‌دهنده كاربردی بودن و تأثیر برگزاری همایش‌ قبلی است.

وی افزود: ازجمله ویژگی‌های دومین همایش، بررسی هم‌زمان سیستم‌های حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری است كه با توجه به بین‌المللی بودن همایش، از متخصصان و اساتید برجسته كشورهای خارجی جهت ارائه مقاله و سخنرانی دعوت به عمل آمده است. 

معاون برنامه‌ریزی همچنین از همكاری و مشاركت مؤثر وزارت خانه‌ها و سازمان‌های مشارکت‌کننده در همایش خبر داد و افزود: در زمینهٔ سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند درون‌شهری و برون‌شهری، مدیریت ترافیك جاده‌ای و ارتباطات هوشمند خودرویی با وزارتخانه‌های كشور، صنعت، معدن و تجارت، فن‌آوری ارتباطات و اطلاعات همكاری‌ها و تعاملات خوبی صورت گرفته است كه در این همایش بین‌المللی نتیجه این اقدامات به‌صورت كاربردی ارائه می‌شود. 

تاثیر سامانه های ثبت تخلف بر کاهش تلفات و ارتقا ایمنی جاده‌ها

سردار حمیدی فرمانده پلیس‌راه كشور در این نشست، با اشاره به توفیق به عمل آمده در كاهش آمار كشته‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای طی دو سال اخیر در كشور، اظهار داشت: نصب و بهره‌برداری از سیستم‌های هوشمند حمل‌ونقل جاده‌ای و سامانه‌های ثبت تخلفات در جاده‌های شریانی كشور، نقش قابل‌توجهی در ارتقای ایمنی و كاهش سوانح جاده‌ای داشته است كه امید است با برگزاری دومین همایش، از فنّاوری‌های نوین و اثربخش بیشتر بهره‌برداری شود. 

وی خاطرنشان كرد: وزارت كشور و پلیس‌راه یكی از بهره‌برداران اصلی این سیستم‌ها در كشور است و دستاوردهای این همایش‌ها، در رفع مسائل و مشكلات موجود كاملاً كاربردی و عملیاتی است. 

این گزارش حاكی است، در ادامه این نشست مهندس راحتی قائم‌مقام سازمان شهرداری‌ها  و دهیاری‌های كشور و مهندس دیسفانی نماینده وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، درزمینهٔ اقدامات انجام‌شده در حوزه ذی‌ربط و نحوه مشاركت در برگزاری هرچه مطلوب‌تر این همایش و برنامه‌های جانبی آن مطالبی را در جمع حاضران در نشست بیان كردند.

شایان‌ذکر است، دومین همایش بین‌المللی سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند در روزهای ۱۹ و ۲۰ بهمن‌ماه سال جاری در محل مركز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار می‌شود.