شناسهٔ خبر: 31687 - سرویس ریلی

مديرعامل راه آهن در بازديد اعضای كميسيون عمران مجلس از خط آهن تهران- قزوين اعلام كرد:

دوخطه شدن ۱۳۰۰كيلومتر از خطوط ريلی كشور تا سال ۹۶/كمبود منابع مالی چالش بزرگ توسعه ریلی

سعید محمد زاده مدیرعامل راه‌آهن در بازدید اعضای كمیسیون عمران از خط آهن تهران-قزوین اعلام كرد: تا پایان كار دولت یازدهم طول مسیرهای دوخطه راه‌آهن در كشور به ۱۳۰۰ كیلومتر افزایش می‌یابد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شركت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران؛ سعید محمد زاده مدیر عامل راه آهن در این بازدید با ارایه توضیحاتی در خصوص روند پیشرفت پروژه ریلی تهران- قزوین؛ كمبود منابع مالی را در بخش ریلی یك چالش بزرگ عنوان كرد.

وی با بیان اینكه فعالیت شبانه روزی در اجرای این پروژه قابل تحسین است، افزود: بهره برداری از این مسیر ریلی می‌تواند در توسعه اقتصادی كشور ایفای نقش كرده و علاوه بر افزایش امنیت سفر از ترافیك و آلودگی هوا بكاهد.

مدیرعامل راه آهن اظهار كرد: با توجه به سیاست‌های دولت برای توسعه شبكه حمل و نقل از جمله در حوزه ریلی، در كنار این طرح تا پایان امسال شاهد ۴ خطه شدن خط آهن تهران -كرج و ۲ خطه شدن خط آهن كرج تهران خواهیم بود.

به گفته مدیرعامل راه آهن تا پایان كار دولت یازدهم طول مسیرهای دوخطه راهآهن در كشور به ۱۳۰۰ كیلومتر افزایش می یابد.

مدیر عامل راه آهن با تاكید براینكه افزایش سهم بار برای راه آهن در اولویت اول است گفت: كشورهای منطقه خواهان ترانزیت كالا از طریق مسیر ریلی ایران هستند و از این طریق می‌توانیم به درآمدهای قابل توجه جهت پیشرفت و تكمیل خطوط ریلی دست یابیم.

گفتنی است؛ خط آهن تهران -قزوین به طول ۱۴۲ كیلومتر و خط آهن در دست احداث قزوین- رشت نیز دارای ۱۶۴ كیلومتر طول است كه برنامه ریزی شده تا پایان امسال و تا خاتمه كار دولت یازدهم به بهره‌برداری برسد.

با اتصال خط آهن قزوین به آستارا و تكمیل كریدور شمال به جنوب، بنادر عباس در ایران و هلسینكی در شمال اروپا به یكدیگر متصل می‌شوند و امكان رشد جابجایی بار و مسافر فراهم می شود. همچنین این خط آبهای گرم خلیج فارس را به آبهای سرد اروپا متصل می‌كند.