شناسهٔ خبر: 31704 - سرویس استان‌ها

آخرین وضعیت پروژه‌های راهسازی لارستان

پیشرفت ۸۵ درصدی ساخت قطعه ۱۰ کیلومتری باند دوم محور لار-بندرعباس/ شروع فاز دوم ساخت تونل وحدت/ آغاز عملیات اجرایی پروژه گردنه بریز

محمدرضا باقری فرد مدیر کل راه و شهرسازی لارستان به پیشرفت ۸۷ درصدی ساخت ۱۰ کیلومتر دوم محور لار-بندرعباس اشاره کرد و از شروع فاز دوم ساخت تونل وحدت در محور لار-جهرم خبر داد.

محمدرضا باقری فرد، مدیرکل راه و شهرسازی لارستان، درگفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد:  با توجه به ترانزیتی بودن محور لار - بندرعباس و تردد خودروهای سنگین دو بانده شدن محور مذکور از اهمیت خاصی برخوردار است که طبیعتاً در اقتصاد کشور تأثیرگذار و به لحاظ افزایش ایمنی می‌تواند برآیند خوبی داشته و لارستان را به عنوان کوتاهترین مسیر به آب‌های نیلگون خلیج‌ فارس پیوند بزند و زمینه‌هایی هموار شدن لارستان به اسکله شهید رجایی و شهید باهنر را در پی داشته باشد.

باقری فرد حجم خاکریزی در پروژه ۱۰ کیلومتر دوم محور لار _ بندرعباس را  ۲۰۰ هزار مترمکعب و حجم خاکبرداری آن را ۱۱۰ هزار مترمکعب اعلام و تصریح کرد‌: ۵۲ ابنیه پل در حال ساخت است و این پروژه پیشرفت فیزیکی ۸۷ درصدی را به خود اختصاص داده است‌.

وی شروع فاز دوم تونل وحدت که یکی از پروژه‌های بسیار عظیم و مهم در محور لار- جهرم تلقی می‌شود را با اهمیت عنوان کرد و گفت‌: تاکنون۲۵۰۰ متر مکعب خاکبرداری برای رسیدن به دهانه ورودی تونل انجام شده است. ۳۲۰ میلیار ریال اعتبار برای فاز دوم تونل وحدت (بزن) پیش بینی شده و طول تونل ۷۳۰ متر است و باید یک کیلومتر و  ۳۰۰ متر راهسازی نیز در این پروژه انجام شود که دسترسی به ورودی و خروجی تونل را در برگیرد‌.

باقری فرد همچنین عنوان کرد‌: کمتر از دو  ماه است که پروژه گردنه بریز به طول ۱۰ کیلومتر و با پیش‌بینی اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریالی نیز وارد فاز عملیاتی خود شده است و با توجه به شیب طولی مسیر‌، کاهش دید رانندگان و به وجود آمدن ترافیک سنگین قابل توجیه بود که بسترهای لازم را جهت بهره برداری از این قطعه فراهم کنیم.

مدیرکل راه وشهرسازی لارستان با اشاره به اینکه هدف ما از فاز دوم تونل وحدت و گردنه بریز سهولت در ترافیک است افزود: در راستای دو بانده شدن محور لار- شیراز لازم بود نقاط حادثه خیز را شناسایی و برای رفع هر کدام از آنها به صورت مقطعی پروژه‌ای را در دستور کار خود قرار دهیم.

باقری فرد به تشریح پروژه باند دوم گردنه نارنجی در محور لار- جهرم که با هدف حذف نقطه حادثه خیز در دستور کار قرار گرفته پرداخت و ادامه داد: احداث مسیر چهارخطه در کیلومتر ۱۴ تا ۱۸ در محور لار – جهرم از محاسن این پروژه به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه قطعه دوم از باند دوم محور لار – جهرم از کیلومتر ۲۵ شروع و درکیلومتر ۳۵ این محور به پایان می‌رسد‌، یادآور شد: این پروژه در حدفاصل دهکویه تا بریز واقع شده و تاکنون نیز هفت پل از ۱۳ ابنیه پل در آن به اتمام رسیده است.  این پروژه روند پیشرفت ۴۵ درصدی داشته و حجم خاکبرداری ۵۱۰ هزار متر مکعبی و حجم خاکریزی ۳۰۰ هزار متر مکعبی در این پروژه صورت گرفته است.