شناسهٔ خبر: 31705 - سرویس مسکن و شهرسازی

جزئیات نشست معاونان وزرای سه وزارتخانه در استان‌های جنوبی کشور

بررسی طرح توسعه و عمران سواحل‌مکران به دستور معاون اول رئیس‌جمهور/ حناچی: اجازه نمی‌دهیم سوداگران‌زمین در سواحل جنوبی رانت ایجاد کنند

بررسی طرح ویژه توسعه و عمران سواحل مکران با حضور معاونان وزرای سه وزارتخانه معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در جلسات شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان با موضوع طرح ویژه توسعه و عمران سواحل مکران گفت: تجربه عسلویه را به کار خواهیم گرفت و در سواحل مکران تلاش می‌کنیم، بلافاصله پس از طی پروسه تصویب و ابلاغ طرح، کل اراضی پهنه را مدیریت کنیم و اجازه نخواهیم داد سوداگران در منطقه رانت ایجاد کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به دستور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان با حضور دکتر پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، سردار محمد اسلامی معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای‌مسلح، دکتر علی یزدانی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به ریاست استانداران استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان دکتر علی اوسط هاشمی و  مهندس جاسم جادری و سایر مسئولان استانی در شورای برنامه‌ریزی استان‌های فوق طی روزهای  ۱۶ و ۱۷ آذرماه، تشکیل شد.

هدف از برگزاری این سلسله جلسات در استان‌ها که به دستور معاون اول رئیس‌جمهوری تشکیل شده و طی روز گذشته و امروز (۱۶ و ۱۷ آذرماه) در استان‌های جنوبی کشور ادامه دارد، بررسی طرح توسعه و عمران مناطق ساحلی مکران و بحث، بررسی و اخذ نقطه نظرات مسئولان  استانی و محلی جمع‌بندی در خصوص ادامه طرح و نحوه اجرای‌ آن است.  

پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌های جنوبی کشور که به طرح ویژه توسعه و عمران سواحل مکران اختصاص داشت با تاکید بر اینکه طرح، نقش اساسی در توسعه سواحل مکران که از بندر گواتر تا سیریک را شامل می‌شود دارد، گفت: همکاری استانداران استان‌های جنوبی کشور شامل سیستان و بلوچستان و هرمزگان برای اخذ نظرات استانی، اطلاعات مورد نیاز و پیشنهادها و چالش‌های پیشِ رو کاملا مناسب بوده است و امیدواریم که همکاری‌ها روند مناسب‌تری نیز پیدا کند.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با درخواست توجه و اهتمام بیشتر مسئولان استانی به مطالعه  و ارایه پیشنهادهای لازم برای طرح توسعه و عمران سواحل مکران گفت: کارگروه تدوین و شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران تلاش خواهد کرد تا اتفاقی که در عسلویه برای از دست دادن زمین‌ها برای بومیان رخ داد، بار دیگر رخ ندهد.
حناچی تصریح کرد: طرح عسلویه در حالی تصویب شد که در مورد اراضی آن منطقه کنترل لازم انجام نشده بود و به همین دلیل نیز عده ای سوداگر صاحب زمین های باارزشی شدند و سودهای بادآورده نصیب عده‌ای سوداگر شد.

وی ادامه داد: تجربه عسلویه را به کار خواهیم گرفت و در سواحل مکران و استان‌های جنوبی کشور، سعی خواهیم کرد بلافاصله پس از نهایی‌شدن طرح ویژه توسعه و عمران سواحل مکران، کل اراضی پهنه را مدیریت کنیم و اجازه نخواهیم داد سوداگران در منطقه رانت ایجاد کنند.  

علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با موضوع طرح توسعه و عمران سواحل مکران گفت: آمدن طرح توسعه و عمران سواحل مکران به استان‌های جنوبی کشور و اخذ نظرات استانی و پیشنهادهای ارایه شده نشان از عزم ملی برای ساماندهی به مناطق جنوبی کشور دارد.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه مطالعات طرح توسعه و عمران سواحل مکران مطالعات قابل توجهی است اما به دلیل همپوشانی احتمالی مطالعات با طرح‌های استانی لازم است با مشاوران استانی نیز جلساتی گذاشته شود و نظرات جمع‌بندی و در طرح نهایی مد نظر قرار گیرند.

جاسم جادری استاندار هرمزگان نیز در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان هرمزگان با موضوع طرح توسعه و عمران سواحل مکران گفت: ضمن تشکر از دولت و کارگروه توسعه مکران از فرصت ایجاد شده به منظور توسعه و آبادانی منطقه مکران، ضروری است تا بهره لازم را از وضعیت موجود برده و با مشارکت مردمی و نهادهای محلی به اجرای شایسته برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بپردازیم.

وی افزود: موضوع تشکیل سازمان توسعه سواحل مکران که تشکیل آن در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است،مورد توجه قرار گیرد.

زهره داودپور مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی وزرات راه و شهرسازی که در این سفر، معاون وزیر راه و شهرسازی را همراهی می‌کرد در رابطه با طرح و سلسله جلسات استانی در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفته است: طرح توسعه و عمران مناطق ساحلی مکران، ضوابط، مقررات و پهنه‌های مورد نظر را تعیین کرده است و در عین‌حال به بایدها و نبایدهای استقرار فعالیت‌ها در منطقه با توجه به چالش‌ها، مشکلات و معضلات پیشِ‌رو و آینده نظر دارد.

به گفته مدیران شهرسازی استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان، طرح توسعه و عمران مناطق ساحلی مکران جهت بررسی بیشتر و دریافت نقطه‌نظرات اعضای شورای برنامه‌ریزی استان به مدت دو  هفته از سوی اعضا، مورد کارشناسی بیشتر در رابطه با مسائل استان قرار گرفته و نتایج نیز در جلسه های شورای برنامه‌ریزی و مدیریت استان‌ها طرح خواهد شد.