به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در اطلاعیه شماره دو کمیسیون عالی سوانح راهآهن آمده است؛ اعضای این کمیسیون ضمن ابراز همدردی مجدد با خانواده های داغدار و آسیب دیدگان حادثه برخورد دو قطار مسافری در مورخ ۹۵/۹/۵ و پیرو اطلاعیه شماره یک این کمیسیون، بررسیهای فنی حادثه فوقالذکر را با جمعآوری اطلاعات میدانی، اخد نظرات کارشناسی و سایر مدارک گردآوری شده و با برگزاری جلسات متعدد ادامه داده و تصمیمات اخذ شده را جهت تنویر افکار عمومی به اختصار میرساند.
در ادامه این اطلاعیه نیز عنوان شده؛ حادثه اتفاق افتاده در سه بخش؛ سانحه ریلی، آتش سوزی و امداد و مدیریت بحران مورد ارزیابی قرار گرفت.
در بخش سانحه ریلی از کارکرد درست سیستم کنترل اتوماتیک قطار (ATC)اطمینان حاصل شد و وقوع سانحه ناشی از خطای انسانی تعدادی از کارکنان راه آهن شمال شرق ۱ که به طور مستقیم نقش داشتند، مشخص و نوع قصور آنها تعیین گردید که نظریه کمیسیون عالی سوانح برای ادامه رسیدگی مطابق رویه قانونی به قوه قضاییه ارسال می گردد.
در بخش سانحه آتش سوزی نظرات کارشناسی سازمان آتشنشانی شهرداری شاهرود اخذ گردیده و علت بروز حریق را اتصال کوتاه ناشی از برخورد شدید اولیه میان واگن ها و ایجاد شک شدید مکانیکی به سیستم برق موجود در واگن ها اعلام نموده اند.
در بخش امداد و مدیریت بحران پس از سانحه ریلی صعب البور بودن مسیر منتهی به محل حادثه و نیز برودت شدید هوا متاسفانه عملیات امداد در حد انتظار مقدور نگردید.
بنابر اعلام این اطلاعیه جزئیات بیشتر این حادثه در گزارشات فنی مربوطه مستند و به مراجعه ذیربط ارسال می گردد. بر اساس تجربیات حاصل از بررسی و تحلیل حادثه اخیر، پیشنهاداتی جهت پیشگیری از وقوع سوانح ریلی مشابه، تدوین شده و جهت اجرا به مراجع مربوطه ارجا و پیگیری های لازم جهت تحقق موارد فوقالشاره صورت خواهد پذیرفت.
امید است با تدبیر و تلاش همه دست اندرکاران صنعت ریلی از وقوع حوادث مشابه پیشگیری نموده و همچنان حملونقل ریلی به عنوان ایمنترین شیوه حملونقل، خدمترسانی به ملت شریف ایران را ادامه دهد.