شناسهٔ خبر: 31725 - سرویس ریلی

عضو هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

بهره‌برداری بخشی از راه‌آهن تهران-همدان تا پایان سال جاری/ ساخت را‌ه‌آهن همدان- سنندج با سرمایه خارجی

جبارعلی ذاکری معاون ساخت و توسعه راه‌‌‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل گفت: بخشی از راه‌آهن تهران-همدان حدفاصل تهران-ساوه تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد. 

جبارعلی ذاکری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به روند پیشرفت راه‌آٖهن تهران-همدان اظهار داشت: بر اساس سرعت اجرای کار و اقدامات در دست اجرا، این پروژه در حدفاصل تهران تا ساوه تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد و ادامه مسیر تا همدان نیز طبق برآورد معاونت ساخت و توسعه راه‌آهن در سه ماه اول سال ۹۶ تکمیل خواهد شد.

وی افزود: علی رغم اینکه زیرسازی پروژه تا بهمن‌ماه سال جاری به اتمام می‌رسد، به طور همزمان ریل‌گذاری نیز در حال انجام است که تا کنون ۱۶۴ کیلومتر از مسیر ریل‌گذاری شده است و تنها ۱۰۰ کیلومتر دیگر تا ایستگاه همدان باقیمانده است.

به گفته معاون ساخت و توسعه راه ‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، تکمیل و ساخت ایستگاه‌های پیش‌بینی شده تا هفته دولت ادامه می‌یابد.

ذاکری با اشاره به نحوه تامین مالی پروژه راه‌آهن تهران-همدان خاطرنشان کرد: طرح راه‌آهن تهران-همدان-سنندج شامل دو پروژه تهران-همدان و همدان-سنندج می‌شود که پروژه اول به دلیل اینکه از گذشته تحت عملیات قرار داشته با استفاده از منابع دولتی تامین مالی می‌شود؛ اما برای ادامه طرح حدفاصل همدان تا سنندج قراردادی با شرکت‌های خارجی منعقد شده که تامین مالی این پروژه بر عهده آن‌ها خواهد بود.

گفتنی است طرح راه‌آهن تهران–همدان–سنندج به طول ۴۱۰ کیلومتر به‌صورت یک‌خطه، با سرعت طرح ۱۶۰ کیلومتر برای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر برای باری طراحی گردیده است. مسیر تهران- همدان به طول ۲۶۰ کیلومتر و مسیر همدان- سنندج به طول ۱۵۰ کیلومتر است. همچنین این طرح در مسیر خود از شهرهای تهران، رباط‌کریم، ساوه، فامنین، همدان، بهار، قروه و سنندج عبور می‌کند.