شناسهٔ خبر: 31757 - سرویس جاده‌ای

اخبار جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت:

واگذاری مسئولیت هدایت پنج موافقتنامه به معاون حمل‌ونقل/ ترانزیت بیش از ۴ میلیون تن بار از مبدا قزوین/ محورهای هراز و فیروزکوه تبدیل به بزرگراه می‌شوند

سر در ساختمان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تاکید بر تعامل و یکپارچگی سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند درون و برون شهری و عملکرد قابل قبول وزارت راه و شهرسازی طی سه سال گذشته در خراسان رضوی ددیگر عناوین مهم جاده ای در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حمل و نقل جاده‌ای در رسانه ها این هفته نیز تحت سایه سنگین اتفاقات هفته گذشته حمل و نقل ریلی و توضیحات وزیر راه و شهرسازی در کمیسیون عمران مجلس قرار داشت به همین خاطر شاید مهمترین اخبار هفته حول محور ارزیابی عملکرد وزیر راه و شهرسازی از جانب نمایندگان مجلس بچرخد اما اتفاقات قابل توجهی در بخش زیساخت و ترانزیت در حال وقوع است که طی هفته جاری بدان پرداخته خواهد شد.

در زیر مهم‌ترین اخبار حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته را ملاحظه می‌کنید:

واگذاری مسئولیت هدایت پنج موافقتنامه به معاون حمل‌ونقل

وزیر راه و شهرسازی طی حکمی مسئولیت هدایت و هماهنگی پنج موافقتنامه و نیز کمیته‌های مشترک حمل و نقل را به مهرداد تقی‌زاده، معاون حمل و نقل واگذار کرد.

بر اساس این حکم پیگیری کریدور ترانزیتی خلیج فارس-دریای سیاه، موافقتنامه ترانزیتی سه جانبه چابهار، موافقتنامه کریدور اروپا، قفقاز موسوم به تراسیکا، موافقتنامه عشق‌آباد، موافقتنامه کریدور شمال-جنوب، کمیته‌های مشترک حمل و نقل به مهرداد تقی زاده واگذار شد. سایر توافقات و تفاهم‌نامه‌ها و نیزکنوانسیون های مشترک ذیربط با حمل و نقل که وزارت راه و سازمان‌های زیرمجموعه درآنها عضویت دارند به جناب‌عالی واگذار می‌گردد.

ترانزیت بیش از ۴ میلیون تن بار از مبدا قزوین در ۷ماه نخست سال جاری

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان قزوین با تاکید بر امتیازات منحصر به فرد این استان برای تعریف پروژه های ملی و بزرگ مقیاس گفت: در ۷ ماه نخست سال ۹۵ حدود ۴ میلیون۴۰۰ هزار تن بار فقط از طریق جاده‌ها از مبدا قزوین به سراسر کشور ترانزیت شده که این آمار به جز بار عبوری سایر استان‌ها از جاده‌های قزوین است.

امیر امینی تصریح کرد: حدود ۱۱ کیلومتر بزرگراه جدید در دستور کار قرار دارد و ۱۷۶ کیلومتر هم از جاده های موجود در حال بهسازی و ۴ خطه کردن است.

پنج هدف اصلی برگزاری دومین همایش سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند در كشور

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به برگزاری دومین همایش سیستم های حمل‌ونقل هوشمند گفت: افزایش ایمنی و بهبود مدیریت حمل‌ونقل، افزایش تعامل و همكاری دستگاه‌های مرتبط و ترویج استفاده از فن‌آوری‌ها و تجهیزات نوین ازجمله اهداف اصلی برگزاری دومین همایش سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند است.

ازجمله دستاوردهای همایش اول عملیاتی شدن ۱۴ پروژه ملی و منطقه‌ای در حوزه ITS بوده است ازجمله پروژه محاسبه زمان – سفر در ۳۶ محور كشور، پیاده‌سازی سیستم‌های توزین حین حركت با فنّاوری داخلی، مطالعات قبل و بعد نصب دوربین‌های كنترل سرعت، داده‌کاوی اطلاعات ترافیكی و غیره كه نشان‌دهنده كاربردی بودن و تأثیر برگزاری همایش‌ قبلی است.

تاکید بر تعامل و یکپارچگی سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند درون و برون شهری

علی‌اکبر آشوری از تشکیل جلسه شورای سیاست‌گذاری دومین همایش حمل‌ونقل هوشمند با حضور نمایندگانی از وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، کشور، صنعت، ارتباطات و فناوری اطلاعات پلیس و سایر سازمان‌های مرتبط با موضوع ITS در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خبر داد و گفت: تعامل سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند درون و برون‌شهری به‌عنوان محور اصلی دومین همایش حمل‌ونقل هوشمند در این جلسه موردبحث و بررسی قرار می‌گیرد.

مدیر مرکز مدیریت راه های کشور با اشاره به رویکرد سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به سیستم‌های هوشمند حمل‌ونقل سال در سال جاری نسبت به سال گذشته اظهار داشت: درحالی‌که نگاه ما به ITS در سال گذشته برون‌شهری بود در همایش دوم با توجه به امکان برقراری ارتباطی که بین دو بخش درون و برون‌شهری وجود دارد، امسال در نظر داریم علاوه بر توجه به سیستم‌های هوشمند برون‌شهری، امکان تعامل بین سیستم‌های هوشمند برون و درون‌شهری را هم مورد توجه قرار دهیم.

محورهای هراز و فیروزکوه تبدیل به بزرگراه می‌شوند

معاون ساخت و توسعه راه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل بابیان اینکه «محورهای هراز و فیروزکوه در شرف تبدیل‌شدن به بزرگراه قرار دارند» گفت: ۵ کیلومتر از ۸ کیلومتر باقیمانده پروژه چهارخطه کردن محور فیروزکوه به همراه ۹ کیلومتر از پروژه مشابه در محور هراز تا پایان سال جاری تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید.

خادمی با اشاره به روند ساخت تونل آبشار در محور هراز خاطرنشان کرد: امیدواریم این تونل ظرف يك ماه آینده تکمیل و گلوگاه فعلی در محور هراز رفع شود.

عملکرد قابل قبول وزارت راه و شهرسازی طی سه سال گذشته در خراسان رضوی

نماینده گناباد و بجستان و عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی عملکرد وزارت راه و شهرسازی را طی سه سال گذشته در خراسان رضوی قابل قبول و خوب ارزیابی کرد و گفت: ساخت ۱۰ کیلومتر از مسیر گناباد به سمت مهنه در مدت زمان ۹ ماه اجرا و به پایان رسید پیش از آغاز عملیات اجرایی بخشی از مراحل زیرسازی انجام شده بود و با سفر معاونین وزیر راه و شهرسازی به استان ۳ میلیارد تومان اوراق برای تسریع در تکمیل آن اختصاص پیدا کرد.

نماینده گناباد و بجستان در مجلس و عضو کمیسیون عمران در این خصوص تأکید کرد: همچنین در سفر وزیر راه و شهرسازی ۱۰ کیلومتر دوم مسیر گناباد- مهنه نیز با حضور آقای آخوندی کلنگزنی و عملیات اجرایی آن آغاز شد. همچنین ۱۵ کیلومتر باقی‌مانده از این مسیر نیز به دستور وزیر راه و شهرسازی در برنامه شرکت ساخت و توسعه راه‌های کشور قرار گرفت تا مناقصه و پیمانکار آن تا پایان سال جاری مشخص شود.

بنایی با اشاره به اینکه دوبانده شدن محور گناباد به منطقه خضری شهر قائن از دیگر دستورهای وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان خراسان رضوی به شمار می‌رود.