شناسهٔ خبر: 31797 - سرویس ریلی

معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با پایگاه خبری مطرح کرد:

تشریح روند توسعه خطوط حومه‌ای تهران- کرج- قزوین- زنجان/ تاکید وزیر راه‌وشهرسازی بر ایجاد قطار حومه‌ای برای ساکنان پرند/ توسعه خطوط سه و چهار خطه در مسیرهای منتهی به تهران

سعید محمد زاده محمدزاده از تکمیل و افزایش خطوط تهران- کرج تا پایان سال جاری و بهره‌برداری از خط دوم قزوین- زنجان در پایان سال ۹۶خبر داد و افزود: عملیات ساخت خط دوم مسیر کرج تا قزوین در حال اتمام است و حدود نیمی از مسیر ۵۵ کیلومتری ریل‌گذاری شده است.

سعید محمدزاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به روند پیشرفت چهار خطه کردن خطوط ریلی اظهار داشت: توسعه خطوط حومه‌ای در اطراف کلان‌شهرها با استفاده از ظرفیت‌های شبکه حمل‌ونقل ریلی و اتصال این مجموعه به شریان‌های کشوری در اطراف شهر تهران از چند مسیر در دست اجرا است.

وی افزود: از طرف غرب کشور در مسیر زنجان- قزوین- کرج- تهران و پرند- نسیم شهر- سلطان آباد- اسلام شهر- تپه سفید- تهران و مسیر ورامین-پیشوا-گرمسار تردد روزانه کثیری وجود دارد که طی دو سال گذشته با حمایت دولت از توسعه حمل‌ونقل حومه‌ای ریلی، مجموعه‌ای از اقدامات برای تکمیل این شبکه انجام شده است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به رفع انفصال مسیر تهران-کرج بیان داشت: به دلیل اینکه به جز مسیر یک خطه بخش‌هایی از مسیر دو خطه بود، فقط یک خط مورد بهره‌برداری قرار داشت. لذا در اولین اقدام تمام‌مسیر تهران-کرج دوخطه و مورد بهره‌برداری قرار گرفت و متعاقباً خطوط سوم و چهارم از نو به‌عنوان یک خط جدید ساخته شد که امروز شاهد زیرسازی خطوط چهار خطه در کل مسیر هستیم که بیش از ۶۰ درصد مسیر به‌صورت چهار خطه و باقی به‌صورت سه خطه ریل‌گذاری شده است و در فاز بعدی کل مسیر کل مسیر به‌صورت چهار خطه ریل‌گذاری خواهد شد.

محمدزاده از تکمیل و افزایش خطوط تهران-کرج تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: از مجموع مسیر ۴۰ کیلومتر تهران-کرج، ۲۵ کیلومتر آن به‌صورت چهار خطه خواهد شد که تاکنون ۲۰ کیلومتر آن تکمیل‌شده است.

وی در ادامه ضمن ابراز امیدواری نسبت به تکمیل و بهره‌برداری از خط دوم راه‌آهن کرج-قزوین خاطرنشان کرد: عملیات ساخت خط دوم مسیر کرج تا قزوین در حال اتمام است و حدود نیمی از مسیر ۵۵ کیلومتری ریل‌گذاری شده که به لحاظ فرایند اجرای پروژه با توجه انجام عملیات در کنار خط اول به‌عنوان یک خط گرم کار بسیار سختی محسوب می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: بدین ترتیب از تهران تا کرج علاوه بر ارائه سرویس‌های متداول برای مسیرهای طولانی، سرویس‌های حومه‌ای نیز افزایش خواهد یافت.

بهره‌برداری از خط دوم راه‌آهن قزوین- زنجان در پایان سال آینده

محمدزاده بابیان اینکه «ایجاد خط دوم در قالب عملیات زیرسازی و روسازی از قزوین تا زنجان در حال انجام است» گفت: در پایان سال ۹۶ می‌توان شاهد بهره‌برداری از آن باشیم زیرا ریل موردنیاز این پروژه خریداری و تأمین‌شده است و هم ‌دست‌اندرکاران بخش اجرا در حال ایجاد زیرساخت برای تراک‌بندی خط هستند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن کشور افزود: بر این اساس بدون تراک بندی و بعد از تکمیل خطوط می‌توان بین تهران تا زنجان سرویس با سرفاصله ۱۵ تا ۲۰ دقیقه و بعد از تکمیل عملیات تراک‌بندی با سرفاصله بین ۷ تا ۱۰ دقیقه سرویس ایجاد کرد و زمینه مناسبی برای تردد شهروندان و هم‌وطنان کشور ایجاد کرد.

وی با اشاره به خطوط حومه‌ای تهران-گرمسار یادآور شد: کل عملیات زیرسازی با همکاری شهرداری‌ها و دست‌اندرکاران شهرهای ورامین، پیشوا و گرمسار به سرانجام رسیده است و این آمادگی وجود دارد که در صورت بروز مشکل خاصی قبل از سال ۹۵ بتوان به‌طورقطع خط سوم و به یاری پروردگار خط چهارم را تحت سرویس قرار داد.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی پس از تکمیل خطوط سوم و چهارم در مسیر تهران-گرمسار، سرویس‌ها با سرفاصله ۱۵ دقیقه و پس از تکمیل عملیات تراک بندی سرفاصله اعزام قطارها به ۷ دقیقه کاهش می‌یابد و به خطوط یک و سه مترو تهران متصل خواهد شد.

محمدزاده با توجه به تأکید وزیر راه و شهرسازی بر راه‌آهن حومه‌ای تهران-پرند به‌منظور بهره‌مندی شهروندان به‌ویژه ساکنان مسکن مهر پرند از حمل‌ونقل مناسب و ایمن نیز اظهار کرد: طبق قول محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه‌وبودجه مبنی بر تأمین اعتبارات لازم برای این خط، این پروژه ظرف ۱۸ ماه به سرانجام خواهد رسید.

ابلاغ بودجه ۴۰۰ میلیارد تومانی برای راه‌آهن حومه‌ای تهران- پرند

 وی افزود: بخشی از این مسیر به‌صورت سه و بخشی دیگر به‌صورت چهار خطه و قسمتی به‌صورت دوخطه اجرا خواهد شد تا سیستم حمل‌ونقل حومه‌ای فراهم شود. برای اجرای پروژه راه‌آهن حومه‌ای تهران-پرند ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته‌شده است که اعتبار آن ابلاغ‌شده اما بخشی از این اعتبارات تخصیص یافته و عملیات مقدماتی اجراشده است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن در ادامه به مطالعات انجام‌شده برای مسیر تهران-قم اشاره کرد و گفت: برای ایجاد قطار سریع و حومه‌ای تمام عوامل کاهنده سرعت سیر در این مسیر شناسایی و بخش قابل‌توجهی از آن رفع شده است. همچنین خط دوم مسیر در محدوده قم‌رود به‌طور کامل نصب شد و به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان داشت: بدین ترتیب مسافران در ۸۵ دقیقه می‌توانند از ایستگاه راه‌آهن تهران به ایستگاه قم در ۵۰۰ متری حرم حضرت معصومه (س) برسند.