شناسهٔ خبر: 31838 - سرویس هوایی

پرورش تشريح كرد:

جزئیات كامل چگونگی مذاکرات هما با بوئینگ طی ۱۰ نوبت/ ورود هواپیماهای بوئینگ از سال ۲۰۱۸ به کشور/ ارزيابی توانمندی‌های داخلی برای انتقال تکنولوژی ساخت قطعات هواپیما

پرورش درجمع مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به تشریح روند مذاکرات هما با بوئینگ قبل از توافق برجام پرداخت و گفت: مذاکرات ما با بوئینگ برای خرید ۸۰ فروند هواپیما بعد از برجام با اجازه و همکاری دولت و مسئولان وزارت راه و شهرسازی وارد دور جدید و جدی شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرهاد پرورش مدیرعامل هما در نشست مطبوعاتی بعد از امضای قرارداد خرید ۸۰ فروند هواپیما از بوئینگ از مسئولان وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواپیمایی کشوری و دولت تشکر کرد و گفت: امروز اتفاق مهمی در کشور و البته برای هواپیمایی هما بعد از سالیان سال رقم می خورد که تقارن آن با ماه ربیع الاول را به فال نیک می‌گیریم.

پرورش با بیان اینکه: همه می‌دانند صنعت هوایی ایران در طی ۳۸ سال پیشین، بیشترین ضربه را خورده است، گفت: تحمل آثار تحریم را مدیون همه متخصصان در این عرصه هستیم که تلاش آنها برای سرپا نگه داشتن این صنعت در دوران تحریم قابل تقدیر است.

وی ادامه داد: با این حال شکاف بین ما و آنچه در دنیای هواپیمایی به خصوص در منطقه وجود دارد بسیار بالاست. صنعت هوایی ما تفاوت چشمگیری با صنعت هوایی کشورهای منطقه دارد. بنابراین لازم می‌دانم از دستگاه دیپلماسی شخص آقای ظریف و همچنین رئیس جمهوری تشکر کنم که علی رغم آنکه مذاکرات با ۱+۵ مربوط به صنعت هوایی نبود اما در این مذاکرات اقدامات خوبی برای این مهم انجام شد.

فرهاد پرورش ادامه داد: یکی ازبندهای برجام خوشبختانه فروش هواپیماهای غیرنظامی به ایران بود که مجوز آن نیز باید از سوی اوفک صادر می‌شد و ما این بند را فرصتی مناسب برای ادامه گفتگوها دانستیم.

وی ادامه داد: البته هما از قبل از مذاکرات برجام، مذاکرات خود را در سطح بازرگانی و مطالعه بازرگانی با کمپانی‌هایی که مایل بودند با ایران همکاری داشته باشند شروع کرده بود و بعد از برجام این مذاکرات با جدیت ادامه یافت.

پرورش گفت: هما تقریبا با همه شرکت های هواپیماساز معتبر دنیا به مذاکره نشست. با برخی از آنها به دلیل علاقمندی طرفین و همچنین توانمندی و علاقمندی خودمان مذاکرات جدی تر شد. و همچنین به صورت مفصل پیش رفت.

پرورش به سفر و همچنین مذاکرات رئیس جمهوری و عباس آخوندی در ایتالیا و فرانسه اشاره کرد و گفت: در آن سفر، مقدمات مذاکرات هوایی فراهم شد که با بعد از پذیرش برجام، رنگ و بوی جدیدی گرفت. ما در آنجا موافقت نامه ای با ایرباس و همچنین تفاهم نامه ای با ای تی آر انجام دادیم و همچنین با توجه به مذاکرات قبلی که با بوئینگ داشتیم مذاکراتمان از سوی هما با تایید دولت ایران و از طرف بوئینگ با تایید آمریکا ادامه پیدا کرد.

پرورش به سابقه خرید هواپیما از بوئینگ و قرارداد با بوئینگ اشاره کرد و گفت: ۴۱ سال پیش هما از بویینگ هواپیما خرید که دو فروند از آن بعد از انقلاب واد ایران شد.

وی ادامه داد: مذاکرات ما بعد از برجام ادامه پیدا کرد تا اینکه در خردادماه امسال با نیازسنجی‌های انجام شده و با توجه به پیش بینی هایی که از آینده صنعت هوایی کشور داشتیم برای خرید چند فروند هواپیمای بدنه وسیع و کوچک به تفاهم رسیدیم.

وی ادامه داد: اکنون اعلام می کنیم بعد از ۱۰ نوبت مذاکره که همه آنها در داخل ایران و با حضور متخصصان بوئینگ انجام گرفته است سندی را امروز به امضا رساندیم که طی آن ۸۰ فروند هواپیما از نوع بدنه باریک و وسیع خریداری و طی ۱۰ سال وارد کشور می‌شود.

پرورش در خصوص جزئیات این قرارداد گفت: ۵۰ فروند بوئینگ ۷۳۷ که از نوع هواپیماهای جدید یا همان MAX ۷۳۷ هستند که ۱۵ فروند ۳۰۰IR-۷۳۷ که از نوع هواپیماهای بدنه وسیع و نسبتا دور برد است و ۱۵ فروند ۷۷۷ که هنوز به بازار نیامده و در سال ۲۰۲۱ وارد می‌شود.

پرورش همچنین خبر داد پروسه تحویل این هواپیماها تا سال ۲۰۲۰ ادامه دارد و مشروط به تامین منابع مالی از سوی دولت ایران و همچنین تمدید مجوز خزانه داری آمریکا و اجازه به بوئینگ برای ارسال تعدادی از این هواپیماها است.

فرهاد پرورش سپس در جمع خبرنگاران با بیان این که مذاکرات خرید هواپیما از بوئینگ پس از برجام شروع شد، گفت: با چندین کمپانی وارد مذاکره شدیم با شرکت‌های بوئینگ ، ایرباس و ATR مذاکرات جدی شد. با مدیران بوئینگ ۱۰ جلسه مذاکره داشتیم که تمام آنها در ایران برگزار شده‌اند. در این مدت تیم‌های تخصصی هما با تیم‌های حقوقی ، مالی بوئینگ مذاکراتی داشته‌اند.

پرورش با تاکید بر اینکه از سال ۲۰۱۸ تحویل هواپیما به ایران شروع می‌شود، گفت: ۵۰ فروند هواپیمای ۷۳۷ مکس ، ۱۵ فروند هواپیمای ۳۰۰IR-۷۳۷ و ۱۵ فروند X-۷۷۷ از بوئینگ خریداری می‌شود.

وی افزود: تعداد صندلی هواپیمای ۷۳۷ ، ۱۵۰ تا ۱۶۰ صندلی است. همچنین ‌۱۵ فروند هواپیمای ۳۰۰IR-۷۳۷ با ۳۵۰ صندلی طبق قرارداد از بوئینگ خریداری می‌کنیم که این هواپیماها از آوریل ۲۰۱۸ یعنی اردیبهشت ۹۷ شروع به تحویل به ایران ایر می‌شود .

مدیرعامل ایران ایر افزود: از سال ۲۰۱۸ ، ۶ فروند هواپیما از این مدل، سال ۲۰۱۹ هم ۶ فروند دیگر هواپیمای ۷۷۷ به ایران ایر تحویل داده می‌شود. از سال ۲۰۲۰ سه فروند ۷۷۷ به ایران ایر تحویل می‌دهد. همچنین بوئینگ از سال ۲۰۲۱ سالانه ۱۰ الی ۱۲ فروند هواپیما طبق قرارداد به ما تحویل می‌دهد.

پرورش با بیان اینکه ارزش اسمی این قرارداد ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار است، گفت: این مبلغ قیمت کاتالوگی است و معمولا ۵۰ درصد زیر قیمت اسمی این تعداد هواپیما را خریداری می‌کنیم.

وی افزود: به طور قطع مبلغ نهایی این قرارداد ۵۰ درصد زیر قیمت کاتالوگ خواهد بود.

پرورش در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر تامین مالی ۸۰ فروند هواپیما به صورت فاینانس گفت: به طور قطع مبنای خرید هواپیما استفاده از فاینانس است و به صورت فاینانس این تعداد هواپیما را خریداری می‌کنیم.

وی ادامه داد: خود شرکت ایرباس برای تامین فاینانس ۶ فروند هواپیما از سری اول تحویل‌ها اعلام آمادگی کرده است.

مدیرعامل ایران ایر گفت: ایران ایر این اختیار را طبق قرارداد دارد که از سایر فاینانسرها برای تامین مالی خرید هواپیما استفاده کند از این رو با چند شرکت وارد مذاکره شده‌ایم وباید شرایط شرکت‌ها را مورد بررسی قرار دهیم و ملزم به استفاده از فاینانس کمپانی بوئینگ نیستیم. اگر شرایط سایر فاینانسرها خوب باشد یعنی مدت زمان فاینانس چیزی حدود ۱۲ سال باشد از شرایط آنها استفاده خواهیم کرد.

پرورش در پاسخ به  این سوال که آیا در قرارداد با بوئینگ بحث انتقال دانش و تکنولوژی ساخت قطعات هواپیما آمده است، گفت: به طور قطع در قرارداد ایرباس و بوئینگ انتقال تکنولوژی به ایران را در مینه دانش ساخت و نگهداری هواپیما ذکر کرده‌ایم و اخیرا هم آقای منطقی مصاحبه‌ای را مبنی بر مذاکرات با کمپانی‌های خارجی برای انتقال تکنولوژی انجام داده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر کارگروهی بین کمپانی‌های هواپیماسازی خارجی و شرکت‌های دانش بنیان ایرانی تشکیل شده است که طبق آن توانمندی‌های داخل برای انتقال تکنولوژی ساخت قطعات هواپیما ارزیابی می‌شود.

پرورش ادامه داد: البته این همکاری‌ها می‌تواند در بخش نرم افزاری هم باشد و تنها ساخت قطعات در قراردادها مورد نظر ما نیست.