به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید محمدزاده در حاشیه مراسم معارفه خود به عنوان مدیرعامل شرکت راهآهن در جمع خبرنگاران اظهار داشت: خوشبختانه طی سالهای گذشته با همفکری تمام نخبگان ریلی کشور در داخل و خارج از دولت برنامه جامع حمل و نقل ریلی تدوین شده است و امیدوارم خداوند کمک کند تا ما بتوانیم به اهداف این برنامه که آرمان بسیار ارزشمندی است دست پیدا کنیم.
وی افزود: با توجه به اهمیت حمل و نقل ریلی در اقتصاد ملی، تلاش ما این است که بتوانیم بار و مسافر را به سمت ریل سوق دهیم و تلاش می کنیم این شبکه راهآهن، سریع و بهرهور و ایمن و اقتصادی برای تمامی هممیهنان کشور باشد.
مدیرعامل جدید شرکت راهآهن با اشاره به اقدامات در دست انجام برای جلوگیری از وقوع مجدد حوادث ریلی گفت: در حال بررسی حادثه هستیم تا از بروز هرگونه اخلالی جلوگیری کنیم.
وی با اشاره به برنامههای شرکت راهآهن برای بهبود معیشت و استخدام در شرکت راهآهن بیان داشت: در برنامه ششم توسعه احکامی در نظر گرفتهشده که اگر میسر شود قابلیت تغییر و اصلاح اساسنامه وجود دارد و مهمترین نکاتی که در ذهن تمام مسئولان راهآهن میگذرد این است که تحت یک سازمان یکپارچه و از یک قالب استخدام و همکاری مشغول فعالیت باشند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به تعداد گزارشهای اعلامی از سوی سیستم ATC تصریح کرد: از روز روشن شدن این سیستم در اسفند ۹۳ تا امروز ضریب سلامت سیستم ATC بالای ۹۹.۸ درصد است و تمام اطلاعات ثبتی در سیستم و مستندات دفتری ما در ادارات مختلف مناطق برای اثبات در دسترس است.
مدیرعامل راهآهن بابیان اینکه از ۸ ماه اول امسال و نزدیک یکمیلیون و ۱۶۰ هزار عملیات این سیستم، حدود ۴هزار هشدار اعلام کرده گفت: تمام این هشدارها در جهت رعایت ایمنی سیستم ریلی بوده است و باید توجه داشت که ۴هزار هشدار به کاربران دادهشده و نباید این تصور را داشت که هشدارها بابت خرابی سیستم بوده است.
محمدزاده گفت: سیستم ATC در ۵ خط مترو در حال فعالیت است و این نشاندهنده سلامت و تدبیر مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به شرکتهای دانشبنیان است که ثمرات آن شامل حال کشور است.
وی تصریح کرد: بخشی از گمانهزنیها در جهت تضعیف اقتصاد مقاومتی و شرکتهای دانشبنیان است و ما وظیفهداریم در جهت حمایت از اقتصاد ملی تمام تلاش خود را انجام دهیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سؤال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مبنی بر برنامه توسعه سیستمهای هوشمند در شبکه ریلی کشور بیان داشت: در سراسر کشور چندین مرکز ctc ازجمله مرکز شاهرود، یزد و جنوب فعال است و در خصوص ATC امیدواریم بتوانیم در کوتاهترین زمان تمام خطوط راهآهن را به سیستم ATC مجهز کنیم. این مجموعه اطلاعات از این سیستم و جزئیات آن در یک جلسه کامل توسط بنده ارائه خواهد شد.
مدیرعامل شرکت راهآهن با اشاره به اظهاراتی مبنی بر بروز خطا در سیستم ATC تصریح کرد: در مهندسی ایمنی چیزی به نام عادت وجود ندارد. نکته بعدی این است که نوع گزارشها نه بر اساس دیدن مستندات بلکه بر اساس شنیدهها است. در بدترین حالت طی یک ماه با بدترین وضعیت نهایت ۳۰۰ کیلومتر از ۳ میلیون کیلومتر سیر یک قطار با ATC است بر این اساس ۵۰ زوج قطار در حال عبور هستند.
محمدزاده با بیان اینکه «سیستم ATC دارای بالاترین استانداردها است» تاکید کرد: نوع بیانها مستند به گزارشهای موجود باشد نه آنچه بیان میشود و شنیده میشود.
وی یادآور شد: در صورت باز شدن اتاق «رله» در زمان بررسی اتاق «اینتر لاک» باید چراغ قرمز شود که مبنی بر خرابی سیستم نیست. لذا اگر فردی در زمان انجام عملیات نگهداری CTC در اصطلاح خارج کردن CTC از مدار توسط دوربین شخصی یا موبایل فیلمبرداری میکند و در هنگام پخش اعلام میکند که CTC اشکال دارد نباید تحت تاثیر قرار گرفت بلکه باید به مستندات و واقعیتها توجه کرد.