شناسهٔ خبر: 31939 - سرویس جاده‌ای

رئیس مرکز تحقیقات در پاسخ به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

برنامه‌ریزی برای دستیابی به سهم ۱۰ درصدی رویه بتنی در دولت یازدهم/ سرمایه‌گذاری و خرید فینیشر از سوی بخش خصوصی ضرورت است

محمد شکرچی زاده در جمع خبرنگاران معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره برنامه‌ریزی برای افزایش سهم بتن در روسازی راه‌ها به میزان ۱۰ درصد در ابتدای دولت یازدهم گفت: این برنامه سال به سال با هدف دستیابی به این سهم در حال پیشرفت است و هم اکنون مرکز تحقیقات در سه پروژه فرودگاه مهرآباد و امام خمینی (ره) و آزادراه اصفهان- شیراز مسئولیت طراحی و نظارت پروژه را بر عهده دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد شکرچی زاده در حاشیه مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر وزارت راه و شهرسازی و رونمایی از راهنمای كاربردی سازه‌های بتن پرمقاومت در راستای سند چشم‌انداز بتن ۱۴۰۴ در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حدود ۲ سال قبل با عنایت خاص وزارت راه و شهرسازی به مقاوم سازی بتن، پروژه ای تحت عنوان بتن ۱۴۰۴ با هدف ارتقا سطح کیفی بتن در کشور و همچنین دستیابی به مقاومت ۵۰ مگا پاسکال در استان های مختلف بود.

وی افزود: هر سال در کشور بیش از ۵ میلیارد دلار هزینه پرداختی بتن است و متاسفانه کیفیت مناسب در بسیاری از موارد مشاهده نمی شود، لذا باید از جانب نهاد‌های حاکمیتی در وزارتخانه ها و سایر دستگاه‌ها و سپس در بخش خصوصی و تولیدکنندگان این پروژه انجام شود تا به شکل قابل ملاحظه ای عمر ساختمان‌ها و بهره‌وری افزایش یابد. 

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طرح استفاده از بتن در روسازی راه‌ها گفت: این بتن تمام اقلیم های موجود در سطح کشور را پوشش می‌دهد. در این پروژه مساله دوام بتن مورد تاکید قرار گرفته است تا در یخبندان های نقاط شمالی و خوردگی بتن در مناطق جنوبی مواجه نشویم. 

 رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ادامه بیان داشت: طبق مطالعات انجام شده استفاده از روسازی بتنی می تواند مصرف سوخت و استهلاک خودرو را کاهش دهد. شاخص ناهمواری جاده با توجه به طول عمر مفید رویه بتنی که چند برابر رویه آسفالتی است کاهش می‌یابد. در عین حال می‌توان به راحتی با رویه های بتنی به عمر بالای ۲۵ سال در جاده‌ها دست یافت. 

وی با توجه به مصرف داخلی سیمان و قابلیت قیر برای صادرات گفت: در حال حاضر بیش ۱۰ میلیون تن سیمان در کشور تولید مازاد وجود دارد و باید برای مصرف و تولید بهینه در کشور فکری شود. لذا باید علاوه بر ترویج رویه های بتنی، سازه های بتنی نیز همانند سایر کشورهای پیشرفته مورد توجه قرار گیرد. 

شکرچی زاده در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌ و شهرسازی مبنی بر افق سهم بتن در روسازی راه‌ها و جایگاه رویه آسفالتی در آینده بیان داشت: طبق برنامه ریزی از ابتدای دولت یازدهم، افزایش سهم بتن در روسازی راه‌ها تا ۱۰ درصد مدنظر قرار گرفت که از ابتدای برنامه سال به سال با هدف دستیابی به این سهم در حال پیشرفت هستیم و هم اکنون مرکز تحقیقات در سه پروژه فرودگاه‌های مهرآباد و امام خمینی (ره) و آزادراه اصفهان-شیراز مسئولیت طراحی و نظارت پروژه را بر عهده دارد همچنین قسمت هایی از آزادراه تهران-شمال نیر با استفاده از رویه بتنی در حال اجرا است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: انجام روسازی بتنی نیاز به فناوری منحصر به فردی دارد که فناوری تولید دستگاه‌های فینیشر آن فقط در اختیار دو کشور آلمان و امریکا است و سایر کشور‌ها نیز از همین دو کشور تهیه می کنند.  بنابر این سرمایه گذاری از سوی بخش خصوصی و سیمان کشور در این زمینه یک ضرورت محسوب می شود تا در آینده تولید کنندگان داخلی نیز موفق به بومی‌سازی این فناوری در داخل کشور شوند. 

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به رویه‌های کامپوزیتی بیان داشت: حتی می توان در روسازی آسفالتی از رویه بتنی و بالعکس استفاده کرد که مطالعات اولیه در مرکز تحقیقات در دست اجراست و امیدواریم بتن به آزامی جایگاه خود را در روسازی پیدا کند.

به گفته وی، اگرچه رویه های بتنی از نظر عمر مفید، انعکاس نور، دید و مصرف انرژی نسبت به رویه‌های آسفالتی دارای مزیت هستند، اما این به معنی کنار گذاشتن آسفالت نیست. هرچند بتن با توجه به کیفیت مناسب و مازاد تولید سیمان باید سهم خود را داشته باشد.