شناسهٔ خبر: 31979 - سرویس مسکن و شهرسازی

در نشست آسیب‌شناسی نظام شهرسازی مطرح شد؛

نظارت همزمان مشاوران طراح در اجرای طرح‌های شهری/ تدوین پیش‌نویس اصلاح روش تهیه طرح‌های شهری در وزارت راه و شهرسازی

زهره داودپور مسائل نظام شهرسازی کشور، آسیب‌شناسی شرح خدمات تهیه طرح‌ها، روش تهیه آنها، نظارت همزمان مشاوران در اجرای طرح‌های‌شهری که خود طراح آن بوده‌اند، طی نشستی با حضور نمایندگان جامعه مهندسان مشاور به مدیریت مدیرکل طرح‌های کالبدی وزارت راه و شهرسازی بررسی شد. گفته می‌شود، وزارت راه و شهرسازی تدوین پیش‌نویس اصلاح روش تهیه طرح‌های شهری را در دستور کار دارد و بخشی از آن نیز تهیه شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست مروری آسیب‌شناسانه به نظام شهرسازی کشور با تمرکز بر تجربه نیم‌قرن تهیه طرح‌های توسعه‌شهری و تحلیل وضعیت موجود و ارایه راهکارها و پیشنهادهای اعضای جامعه مهندسان مشاور در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی با مدیریت زهره داودپور مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در نشست فوق، بهرام فریورصدری و سهراب مشهودی اعضای جامعه مهندسان مشاور، دکتر گیتی اعتماد از مهندسین مشاور طرح و معماری، جلال آزادی از انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز، محمدمهدی نوروزیان از شرکت عمران و بهسازی شهری، مهندس مزینانی مشاور معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی حضور داشتند و به ارایه نقطه نظرهای خود و پییشنهادهایی برای بهبود وضع موجود پرداختند.

مسائل نظام شهرسازی و راه‌های رفع مسائل و پیدا‌کردن راه‌حل‌های مناسب و قانونی از اهداف این نشست بود که از جوانب مختلف توسط شهرسازان و حرفه‌مندان تحلیل شد. همچنین روش تهیه طرح‌های شهری، مشکلات و تنگناهای قانونی اجرای طرح‌های‌شهری و تنگناهای مالی مهندسان مشاور از دیگر موارد مورد بحث در نشست مروری آسیب‌شناسانه و بی‌طرفانه به نظام شهرسازی کشور بود.

در این نشست، مسکوت‌ماندن پیوست شماره ۶ قرارداد همسان ۱۲ توسط جامعه مهندسان مشاور به عنوان یکی از مسائلی که باید به احیا و زنده‌کردن آن پرداخت تاکید شد و به عنوان یکی از پیشنهادهای جامعه مهندسان مشاور مطرح شد.

بهرام فریورصدری در بیان پیشنهادهای جامعه‌مهندسان مشاور گفت: احیا و استفاده مجدد از پیوست شماره ۶ قرارداد همسان ۱۲ می‌تواند راهکاری برای برخی از مشکلات نظام شهرسازی و نظارت‌هایی باشد که عموما به حال خود رها شده‌اند.

وی احیای پیوست قرارداد همسان ۱۲ را به عنوان ایجاد الزام برای مهندسان مشاور و تهیه‌کننده طرح‌های شهرسازی مطرح کرد. بدین‌معنا که مهندسان مشاور همزمان و به مدت ۵ سال به شهری که طرح آن را تهیه کرده‌اند، رفته و برحسن اجرای احکام طرح‌های توسعه شهری نظارت همزمان نیز خواهد داشت.

زهره داودپور مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی وزارت راه و شهرسازی نیز در نشست فوق، ارتقای توسعه فضایی کشور را از اهداف وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد و گفت: مجموعه‌ای از کارشناسی‌ها و مطالعات از بررسی صدها طرح توسعه فضایی، نشان می‌دهد که باید در روش تهیه طرح‌های شهرسازی اصلاحاتی را در نظر گرفت و اصلاحات نیز نباید تنها در شرح خدمات خلاصه شود.

این مقام مسئول همچنین از تدوین نخستین پیش‌نویس اصلاح روش تهیه طرح‌های شهری خبر داد که در وزارت راه و شهرسازی در حال انجام است. /