شناسهٔ خبر: 3199 - سرویس جاده‌ای

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح شد:

ابلاغ دستورالعمل آخوندی به ادارات کل استان‌ها مبنی بر جلب مشارکت‌‌های خیرین/ معرفی دو استان برتر

راه روستايي عضو هیئت امناء انجمن خیرین راه و ترابری از ابلاغ دستورالعمل وزیر راه و شهرسازی به ادارات کل استان‌ها مبنی بر جلب مشارکت‌ خیرین خبر داد و گفت: ادارات کل استان‌ها موظف به جلب مشارکت‌های مردمی در حوزه‌های مختلف به ویژه ساخت و توسعه راه‌های روستایی و اعمال زیرساخت‌های حمل و نقل در مناطق محروم و نیازمند هستند.

مهدی مهری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره روش‌های جذب مشارکت خیرین در پروژه‌های راه و ترابری و حمل و نقل، توضیح داد: یکی از بحث‌های مهم در جذب مشارکت خیرین تبلیغات درست و مناسب است، به این ترتیب وب سایت انجمن با آدرس اینترنتی www.khayerinrah.ir و شماره پیامک ۳۰۰۰۴۳۷۳ در راستای اطلاع رسانی به مخاطبان و آگاهی خیرین از فعالیت‌های انجمن خیرین راه و ترابری آغاز به کار کرد. همچنین مذاکراتی میان این انجمن و روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی، شرکت‌های تابعه همچون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مبنی بر اطلاع‌رسانی انجام شد. بدون شک برگزاری همایش‌ها و گردهمایی‌ها یکی دیگر از فعالیت‌های حائز اهمیت در این حوزه است که در این راستا نخستین گردهمایی انجمن خیرین راه و ترابری پنجشنبه ۱۸ دی ماه برگزار خواهد شد.

عضو هیئت امناء انجمن خیرین راه و ترابری با بیان این‌که پیشتر دستورالعملی از سوی عباس آخوندی برای تمامی ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها مبنی بر جلب مشارکت‌های مردمی ابلاغ شد ادامه داد: بر اساس این ابلاغیه ادارات کل استان‌ها نسبت به جلب مشارکت‌های مردمی در حوزه‌های مختلف به ویژه ساخت و توسعه راه‌های روستایی و اعمال زیرساخت‌های حمل‌ونقل در مناطق محروم موظف به اطلاع‌رسانی در سطح استان‌ها هستند.

دبیر انجمن خیرین راه و ترابری افزود: تاکنون بیشترین مشارکت مردمی از سوی خیرین استان مازندران انجام شده و طبق برنامه روکش آسفالت حدود ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی در دستور کار قرار گرفته است. همچنین طرح روکش آسفالت با کمک خیرین و منابع محلی و با مساعدت‌هایی که سیدحسین میرشفیع معاون راه روستایی وزارت راه و شهرسازی درباره بحث تامین قیر رایگان داشته‌ انجام شد. پس از آن نیز بیشترین کمک‌های خیرین مربوط به استان کرمان بود.

وی درباره منابع مالی این انجمن گفت: منابع دولتی مشخصی برای انجمن خیرین راه و ترابری در نظر گرفته نشده و فلسفه وجودی انجمن بر اصل هم‌افزایی منابعی قرار گرفته که بخشی از آن دولتی و تامین مابقی هزینه‌ها از سوی خیرین و منابع استانی است. 

مهری با بیان این‌که به نسبت طول راه به مساحت کشور «دانسیته راه» گفته می‌شود، ادامه داد: در سال‌های آغازین انقلاب دانسیته راه کشورمان حدود ۶ تا هفت درصد بود اما با توسعه راهسازی در کشور و بعد از گذشت ۳۵ از انقلاب این عدد به حدود ۱۳ رسیده که رشد خوبی محسوب می‌شود اما این رقم در کشورهای توسعه یافته حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد است و ما با ساخت چهار تا پنج برابر مقدار راهی که داریم، به شرایط فعلی کشورهای توسعه یافته می‌رسیم. برای ساخت این میزان راه منابع بسیار زیادی نیاز خواهد بود که از توان دولت خارج است و باید از تمامی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود استفاده شود تا زمینه‌های توسعه منطقه‌ای و کشور ایجاد شود./