شناسهٔ خبر: 32134 - سرویس هوایی

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

تامین مالی ۴۱ فروند هواپیمای بوئینگ نهایی شد/ ایران تنها پیش پرداخت ۱۵ فروند هواپیما را می‌پردازد/ پیش‌پرداخت‌ها در ۴ قسط و در زمان‌بندی مشخص پرداخت می‌شود

اصغر فخریه کاشان اصغر فخریه‌کاشان خبر داد که از ۸۰ فروند هواپیمای بوئینگ خریداری شده، ایران، تنها پیش پرداخت ۱۵ هواپیمایی را خواهد پرداخت که مشمول اعتبار مجوز اوفک تا زمان تحویل هواپیماها هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک که در حاشیه نمایشگاه راهسازی، راهداری و حمل و نقل برگزار شد در خصوص جزئیات تامین مالی خرید ۸۰ فروند هواپیما گفت: ابتدا باید تاکید کنم از این ۸۰ فروند هواپیما، ۱۵ هواپیما مشمول مجوزی است که اوفک صادر کرده است.

وی توضیح داد: برای همه ۸۰ فروند هواپیما مجوز اوفک صادر شده است اما  ۱۵ مورد از این هواپیماها تحویل‌شان قبل از انقضای تاریخ یکساله مجوز اوفک است و بنابراین ایران تنها پیش پرداخت این ۱۵ فروند را خواهد پرداخت.

به گفته اصغر فخریه‌کاشان، پولی که ایران برای پیش پرداخت به بویینگ می‌دهد تنها برای این ۱۵ فروند است و پرداخت مابقی مشروط به تمدید قرارداد اوفک است.

وی با بیان اینکه بوئینگ خیلی سخت این شرط ایران را پذیرفت گفت: با تلاش تیم مذاکره کننده ایران ایر، پیش پرداخت‌ها محدود به ۱۵ فروندی شد که اعتبار مجوز اوفک به زمان تحویل آنها می‌رسد.

وی در خصوص نحوه تامین مالی هواپیماهای بوئینگ خبر داد که ۶ مورد از این هواپیماها از سوی خود بوئینگ تامین مالی شده و باقی آنها به صورت اجاره به شرط تملیک است.

فخریه کاشان همچنین توضیح داد: از ۷۴ هواپیمای باقی مانده، تامین مالی ۳۵ فروند را آماده کرده‌ایم که در همین هفته قرارداد آن امضا می‌شود و ۳۹ مورد باقی مانده در آینده و بعد از تمدید مجوز اوفک انجام خواهد شد.

اصغر فخریه کاشان هم چنین خبر داد یکی از مشکلاتی که کشور در این یکساله با آن روبرو بود مساله بازگشت تحریم ها است که خوشبختانه در قرارداد با بوئینگ حل شد و گفت: در قرارداد با بوئینگ مسئله بازگشت تحریم ها، یا حتی اعمال تحریم های جدید و  یا حتی غیرقانونی اعلام شدن قرارداد به گونه ای حل شده که در صورت برگشت تحریم ها یا دو مورد دیگر پولی را که به عنوان پیش پرداخت داده ایم با بهره آن پس خواهیم گرفت.

وی ادامه داد خبرخوش دیگر اینکه هفته گذشته اوفک متن جدیدی را منتشر کرد که حاصل تلاش دوستان در وزارت امور خارجه است. در این متن تازه به انتشار رسیده به صراحت آمده است اگر قراردادی قبل از تحریم جدید امضا شود، این قراداد معتبر است و اگر تحریم جدیدی اتفاق افتاد طرفین شش ماه وقت دارند که تکلیف را مشخص کنند و تعهدات ایران برای بازپرداخت وام ها طی برنامه ی زمان بندی ادامه پیدا می کند.

وی ادامه داد. قبلا اینطور بود که اگر وامی گرفتیم و تحریم رخ داد وام یک شبه باید پرداخت شود. اما هفته گذشته اوفک متنی را منتشر کرد که تعهدات ادامه پیدا می‌کند و پرداخت های قبلی با برنامه زمان‌بندی خود پرداخت می شود. طبق این متن هرگونه تحریم‌های جدید عطف‌ بماسبق نمی‌شود و این موضوع در قرارداد بوئینگ هم دیده شده است. 

 فخریه کاشان هم چنین درخصوص مذاکره با ایرباس گفت. در قرارداد با ایرباس صد فروند هواپیما به ایران داده می شود که ۳۷ فروند از این هواپیماها هواپیمایی است که  تحویل آن با زمان بندی اعتبار مجوز اوفک تطبیق دارد و در دوره اعتبار مجوز فعلی تحویل ایران داده می شود.

وی افزود: موعد تحویل ۲۳ فروند هواپیما بعد از تاریخ انقضای مجوز افک است و ۳۶ فروند هواپیما هم منوط به تامین مالی و تمدید مجوز اوفک است و ایران تنها وقتی پیش پرداخت آن را می دهد که این شروط لحاظ شود. اگرچه قرارداد با ان بسته می شود.

وی ادامه داد: شرکت بوئینگ روزانه ۹۰ فروند هواپیما به ایرلاین‌های جهان تحویل می‌دهد که در تمام آنها قراردادها به همین شکل است. اما وقتی حرف از ایران می‌شود ما خودمان سخت‌گیرتر می‌شویم و آنها موضوعاتی را مطرح می کنند بر این مبنا که آیا اجازه پرواز به سمت خاک ایران را خواهیم داشت یا اینکه گمرک ممانعتی از خروج هواپیماهای جدید خواهد کرد یا اینکه هواپیماهای جدید واجد شرایط پرواز به سمت ایران هستند.

مذاکره کننده ارشد هوایی ایران با اشاره به یادداشت تفاهم با ایرباس برای انتقال تکنولوژی‌های جدید به ناوگان هوایی ایران گفت: سازمان هواپیمایی ایران یادداشت تفاهمی را با ایرباس داشته است مبنی بر اینکه امکانات تولید سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شرکت‌های واجد شرایط در ایران بررسی شود و در این صورت شرکت‌های ایرانی جزو زنجیره تولیدکنندگان قطعات ایرباس خواهند شد.

وی افزود: در مورد بوئینگ هم برای موضوع MRO(تامین و نگهداری قطعات هواپیما) مذاکراتی داشتیم.

وی همچنین از تخفیف ویژه ایرباس برای قیمت‌های فروش هواپیما به ایران خبر داد و گفت: با تلاش آقای پرورش مدیرعامل ایران ایر تخفیف‌های ویژه‌ای را در ایرباس اخذ کردیم که این قیمت‌ها در دنیا نادر است.

فخریه‌کاشان همچنین با بیان اینکه ۳۲۰ میلیون دلار از ۱۵ درصد سهم نقدی ایران توسط صندوق توسعه ملی تامین می‌شود گفت: ایران‌ایر به زودی اوراق صکوک به ارزش ۱۲۰ میلیون دلار منتشر می‌کند و از سوی دیگر ۵۰۰ میلیون دلار هم از منابع خارجی به اتکای خود دریافت می کند بنابراین مجموع پیش‌پرداخت‌های ایران ایر برای خرید هواپیما از بوئینگ و ایرباس به یک میلیارد دلار می‌رسد.

وی افزود: این پیش‌پرداخت‌ها در چهار قسط انجام می‌شود که قسط اول آن ۲۲۷ میلیون دلار است.

فخریه کاشان هم چنین در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر تأمین سهم نقدی ایران‌ایر در قرارداد خرید بوئینگ‌ها و ایرباس‌ گفت: برای شروع کار مصوبه‌ای از محل صندوق توسعه ملی به مبلغ ۳۳۰ میلیون دلار از قبل برای خرید ۶ فروند هواپیمای هما وجود داشت که پس از بررسی اعلام کردیم این رقم برای خرید حدود ۶ فروند هواپیمای ۵۵ میلیون دلاری است.

​وی با بیان اینکه ما هیچ یک  از مشخصات این هواپیماها را تعیین نکرده بودیم، ادامه داد: بنابراین مصوبه صندوق توسعه را برای قرارداد خرید هواپیماهای جدید به کار، می‌بریم. دومین محل تأمین سهم نقدی هما نیز انتشار اوراق صکوک است که به مبلغ ۱۲۰ میلیون دلار در حال انجام است.

وی اظهار داشت: مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار نیز از محل منابع خارجی به اتکای خود هما و نه تضمین دولت و بانک‌ها تأمین می‌شود.

قائم‌مقام وزیر راه در امور بین‌الملل گفت: جمعاً یک میلیارد دلار برای پیش‌پرداخت هما در قرارداد پرداخت بوئینگ‌ها و ایرباس‌ها در نظر گرفته شده است که برای ۴ سال آینده مناسب است.

فخریه کاشان گفت:‌ در این ۴ سال هواپیماهای جدید وارد می‌شود و بر اساس برنامه‌ای که هما به شورای اقتصاد داده است بازپرداخت اقساط هواپیماهای جدید تأمین شده و تأمین پیش‌پرداخت‌ هواپیماهای بعدی انجام می‌شود.

قائم‌مقام وزیر راه در امور بین‌الملل گفت:‌اگر تأمین پیش‌پرداخت هواپیماهای بعدی به مشکل برخورد کند، امکان تأمین فاینانس خارجی وجود دارد.

وی افزود:‌ وامی که برای خرید ایرباس و بوئینگ در نظر گرفته شده است برای ۸۵ درصد قیمت هواپیماها و ۱۸ ساله است و این طولانی‌ترین تسهیلاتی است که بدون ضمانت دولت و ضمانت بانک‌ها و بدون ال‌سی دریافت شده است.