شناسهٔ خبر: 32186 - سرویس جاده‌ای

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه وشهرسازی مطرح کرد

تحقق موارد مغفول مانده برنامه پنجم توسعه/ فعالیت سامانه‌های ثبت سوانح و حوادث و سامانه جامع حمل ونقل كشور/ افزایش ۱۰ هزار میلیارد تومانی سرمایه بانك مسكن/ ۲۵۸ طرح اجرایی در وزارت راه وشهرسازی نیاز به ۱۶۳ هزار میلیارد تومان اعتبار دارد

امیر امینی معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه وشهرسازی با اشاره به این که معاونت اقتصاد و برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی به دو معاونت تقسیم شد تا به موارد جامانده از برنامه پنجم توسعه حمل ونقل كشور تحقق بخشد، از مهمترین اقدامات صورت گرفته در این راستا نام برد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، امیر امینی معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه وشهرسازی در نشست خبری امروز ۲۹ آذرماه كه در حاشیه نمایشگاه راهسازی، راهداری، حمل و نقل و صنايع وابسته در مصلای امام خمینی برگزار شد اعلام كرد: ساختار وزارت راه وشهرسازی در سال‌های اخیر با رویكرد یكپارچه‌سازی و تلفیق دو بخش مسكن و شهرسازی و راه وترابری كه از تكالیف مهم ادغام دو وزارتخانه به شمار می‌رفت تغییر كرد. به دنبال این اتفاق معاون اقتصاد و برنامه‌ریزی نیز به دو معاونت دیگر تقسیم شد. درحقیقت هدف كلان این اقدام تحقق بخشیدن به موارد جامانده از برنامه پنجم توسعه حمل ونقل كشور است.

امینی در ادامه با بیان اینكه سیستم حمل ونقل یكپارچه همانند سیستم‌های حمل ونقل ریلی و جاده‌ای در كشور حائز اهمیت است گفت: حمل ونقل یكپارچه و چندوجهی همانند سایر بخش‌های حمل ونقلی یك سیستم به شمار می‌رود و باید به دست یك معاونت مستقل هدایت شود.

وی در خصوص حوزه برنامه‌ریزی و مدیریت منابع نیز اعلام كرد: برنامه‌ریزی بلند، میان وكوتاه‌مدت، مدیریت منابع سالانه (بودجه)، سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت‌های فاوا برعهده معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع است.

امینی در ادامه تاكید كرد: ما در برنامه پنجم توسعه حمل ونقل شاهد مغفول ماندن حدود ۵ ماده مهم در مواد ۱۶۱، ۱۶۳ و ۱۶۶ بودیم كه طی سال‌های ۹۴ و ۹۵ اقدامات بسیار خوبی در راستای تحقق این موارد انجام دادیم.

این مقام مسئول انتشار طرح جامع حمل ونقل كشور را یكی از مهم‌ترین این موارد اعلام كرد و گفت: این طرح در سال ۸۲ كلید خورد و در سال ۸۴ به طور جدی با همكاری مهندسین مشاور فرانسوی و همچنین مشاورینی از داخل كشور شروع به فعالیت كرد. این طرح در سال ۸۹ با ۱۶ هزار برگ محتوای تحقیقات، پژوهش، آمار و اطلاعات در وزارتخانه مصوب شد ولی تا امسال موفق به انتشار آن نشده‌ایم.

وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر به همت وزیر راه وشهرسازی كارگروهی برای انتشار طرح جامع حمل ونقل تشكیل شده و راهبری آن نیز به معاونت اقتصاد و برنامه‌ریزی حمل ونقل واگذار شده است. این كارگروه توانست طرح مذكور با رویكرد ادامه مسیر را در آبان ماه سال جاری منتشر و به خدمت رهبر معظم انقلاب، ریاست محترم جمهوری، وزرای دولت و سازمان برنامه و بودجه ارائه دهد.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه وشهرسازی در ادامه سخنان خود یادآور شد: پس از ارائه طرح جامع حمل ونقل راهبردهایی برای طرح را طراحی كردیم كه سند آن به طور مقدماتی در شورای عالی ترابری به تصویب رسیده و در سال جاری بحث به روزرسانی آن نیز مصوب خواهد شد.

امینی همچنین از تشكیل دفتر طرح جامع حمل ونقل با هدف پایش مستمر این طرح خبر داد و گفت: تشكیل شركت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از دیگر موارد مغفول مانده برنامه پنجم توسعه حمل ونقل به شمار می‌رود كه با همت جناب آقای آخوندی مراحل تشكیل آن از سال ۹۴ اعم از اخذ مجوز، تعیین هیئت مدیره، اساسنامه و غیره انجام شد. این در حالی است كه هم‌اكنون در این شهر فرودگاهی ۱۳ هزارو ۷۰۰ هكتاری پروژه‌های بزرگی در دست اجرا قرار دارد كه احداث ترمینال سلام و افزایش ظرفیت ترمینال مسافری از جمله آن‌ها به شمار می‌رود.

وی در اشاره به نكات حائز اهمیت دیگر در مواد برنامه پنجم اظهار داشت: سامانه‌های ثبت سوانح و حوادث و سامانه جامع حمل ونقل كشور از دیگر موارد به جا مانده از برنامه پنجم توسعه به شمار می‌روند. در حال حاضر داشبردهای این سامانه‌ها در مراحل نهایی قرار داشته و با پیشرفتی ۹۵ درصدی در اختیار مدیران وزارت راه وشهرسازی قرار دارند كه امید است تا دهه فجر و یا حداكثر پایان سال ۹۵ در اختیار عموم قرار گیرد.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه وشهرسازی با بیان اینكه قصد داریم با اجرای این سامانه‌ها از تاخیر هفتگی و ماهانه در ارائه اطلاعات به تاخیر روزانه تیدیل شویم گفت: بحث پایدارسازی منابع مالی حوزه حمل ونقل و مسكن از دیگر نكات مهم مورد پیگیری در طول تصدی جناب آقای آخوندی در وزارت راه وشهرسازی به شمار می‌رود كه تلاش برای تبدیل بانك مسكن به یك بانك توسعه‌ای از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه محسوب می‌شود. این اقدام كاری بسیار علمی، منطقی و با توجه به منطقیات جهانی بود كه متاسفانه هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است ولی همچنین در حال پیگیری آن هستیم.

امینی افزایش ۱۰ هزار میلیارد تومانی سرمایه بانك مسكن در قانون بودجه را از موفقیت‌های بدست‌آمده در این مسیر دانست و گفت: تشكیل صندوق توسعه حمل ونقل از دیگر اقداماتی بود كه توانستیم در بحث پایدارسازی منابع مالی انجام دهیم كه امید است مراحل تصویب نهایی آن در شورای نگهبان نیز انجام شده و این اقدام نیز به پایان برسد.

وی در خصوص وضعیت بودجه‌ای وزارت راه وشهرسازی نیز بیان كرد: در حال حاضر حدود ۲۵۸ طرح اجرایی در وزارت راه وشهرسازی وجود دارد كه مجموعه این پروژه برای تكمیل نیاز به ۱۶۳ هزار میلیارد تومان منابع دارد.

این مقام مسئول با تاكید براینكه قالب پروژه‌های در دست اجرای وزارت راه وشهرسازی جوان هستند گفت: از ۱۶۳ هزار میلیارد تومان مورد نیاز ۱۴۰ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های زیر ۵۰ درصد پیشرفت فیزیكی نیاز بوده و مابقی برای پروژه‌های بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیكی هستند كه ما تكمیل پروژه‌های بالای ۵۰ درصد را در اولویت قرار می‌دهیم.