شناسهٔ خبر: 32188 - سرویس ریلی

رییس هیات مدیره رجا مطرح کرد:

تقدیر از دولت برای توجه به حمل‌ونقل ریلی/ زیان ۵هزار میلیاردی بابت خدمات تکلیفی/ بی‌مهری دولت قبل به بخش ریلی

محمد راشدی رییس هیات مدیره شرکت حمل و نقل ریلی رجا با تاکید بر اینکه نوسازی را درصورت حمایت با جدیت پیگیری می کنیم، گفت: نوسازی ناوگان مسافر ریلی باید در اولویت دولت و مجلس باشد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سیدمحمد راشدی رئيس هيأت مديره شركت رجا با توجه به محدوديت‌هاي مالي اين شركت گفت: با حمايت سهام‌داران براي بهبود وضعيت مالي و منابع شركت، امكان خدمات‌رساني مطلوب‌تر به هم‌وطنان ميسر‌ ‌میشود.

وی افزود: هدف ما ارتقای خدمات‌دهی از نظر كيفي و افزايش آسايش و امنيت هم‌وطنان است و در اين راه كيفيت را فداي كميت نخواهيم كرد و با حمایت سهام‌داران برای بهبود وضع مالی و منابع شرکت، امکان خدمات‌رسانی مطلوب‌تر به هم‌وطنان میسر‌ ‌می‌شود.

راشدی به مشکلات کنونی این شرکت اشاره کرد و گفت: در چارچوب مدیریت مباحث مالی شرکت، بسیاری از هزینه‌ها را کاهش می دهیم؛ با این حال نیازمند حمایت برای نوسازی ناوگان خود هستیم.

وی با بیان اینکه پس از واگذاری رجا در سال ۱۳۸۸، این شرکت هیچ یارانه‌ ای برای خدمات تکلیفی دولت دریافت نکرده است، افزود: با این وجود، رجا همچنان خدمات تکلیفی را از بابت قطارهای محلی و حومه ای و برخی مسیرهای دیگر انجام می‌دهد که منجر به زیان شرکت می‌شود.

راشدی، میزان زیان رجا از بابت خدمات تکلیفی و ... در سال های اخیر را بیش از پنج هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: در دولت گذشته، بخش مسافری اعم از زیرساخت و حمایت از شرکت‌های ریلی مورد بی‌مهری قرار گرفت.

وی ضمن قدردانی از دولت تدبیر و امید در توجه به زیرساخت‌های ریلی به عنوان یکی از اولویت‌های این دولت افزود: با وجود توقعات دست‌اندرکاران و مطالبات هموطنان، در بخش نوسازی ناوگان هنوز کمکی به شرکت رجا نشده است.

راشدی با اشاره به میانگین سن ۳۱ سال ناوگان مسافری گفت: خدمات‌رسانی مطلوب و در شان ملت با این ناوگان فرسوده امکان‌پذیر نیست.

رییس هیات مدیره رجا با اشاره به زمان بودجه‌ریزی برای سال آینده و مراحل تصویب آن در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان با دقت نظر بر توسعه حمل و نقل ریلی به عنوان یکی از اولویت‌های مهم اقتصادی کشور، حمایت‌های ویژه خود را در تخصیص بودجه خواهند داشت. 

به گزارش ایرنا، پیش از این وزیر راه و شهرسازی گفته بود، ناوگان ریلی ایران بسیار قدیمی است و عمر برخی از واگن‌های آن بیش از ۵۰ سال است که برای آسایش مردم به دنبال توسعه و نوسازی ناوگان هستیم.

عباس آخوندی با اعلام اینکه پس از برجام با کشورهای مختلف در زمینه خرید قطار از طریق اجاره به شرط تملیک مذاکراتی انجام شده است، گفت: می‌خواهیم این سیستم را برای نوسازی ناوگان ریلی نیز استفاده کنیم اما در بخش ریلی سخت است و به راحتی خرید هواپیما نیست.

وی با تاکید بر اینکه باید تعداد واگن‌های مسافری ۲ برابر شود، افزود: در ۱۰ سال گذشته سرمایه‌گذاری در بخش ریلی به صورت محدود انجام شده که برای جبران کاستی‌ها به دنبال مذاکره با کشورهای آسیای شرقی و اروپایی برای در اختیار داشتن یک نظام منسجم واگن‌های مسافری هستیم.