شناسهٔ خبر: 32193 - سرویس جاده‌ای

رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی مطرح کرد

مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بازوی علمی و فکری وزارت راه و شهرسازی/ حرکت برای ایجاد شهر سبز با تجربه بین‌المللی جهت رسیدن به توسعه پایدار/ کاهش تلفات جاده‌ای نتیجه اجرای برنامه عملیاتی طرح جامع ایمنی جاده‌ها

محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی با اشاره به این که رسیدن به‌جایگاه یک پژوهشگاه مرجع در منطقه هدف اصلی ما در مرکز تحقیقات به شمار می‌رود، از دستاوردهای این مرکز به‌عنوان بازوی علمی و فکری وزارت راه و شهرسازی در چهار حوزه حمل‌ونقل، ساختمان و ابنیه معماری و شهرسازی و مالی و اقتصادی یاد کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی در نشست خبری امروز ۲۹ آذر که در حاشیه نمایشگاه حمل‌ونقل تشکیل‌شد، گفت: رسیدن به‌جایگاه یک پژوهشگاه مرجع در منطقه هدف اصلی ما در مرکز تحقیقات به شمار می‌رود.

شکرچی زاده ۴ حوزه حمل‌ونقل، ساختمان و ابنیه معماری و شهرسازی و مالی و اقتصادی را بخش‌های اصلی فعالیت مرکز تحقیقات اعلام کرد و گفت:خوشبختانه امروز توانسته‌ایم اقدامات خوبی را در این ۴ زمینه انجام داده و به بخش عمده‌ای از وظایف خود به‌عنوان بازوی علمی و فکری وزارت راه و شهرسازی عمل کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی، سامانه مدیریت روسازی راه‌های کشور و تهیه برنامه عملیاتی طرح جامع ایمنی جاده‌ها را دو پروژه‌ مهم اجرایی حوزه حمل‌ونقل در مرکز تحقیقات راه و شهرسازی اعلام کرد و گفت: خوشبختانه در مراحل خوبی از اجرای این طرح‌ها هستیم. سامانه مدیریت روسازی راه‌های کشور با همکاری آزمایشگاه مکانیک خاک در مراحل نهایی بوده و تاکنون در چیزی بیش از ۵۵ هزار کیلومتر راه اجرایی شده است.

وی بابیان اینکه مدیریت منابع در نگه‌داری راه‌ها و استفاده از راهکارهای پیش‌گیری به‌جای درمان مهم‌ترین فواید استفاده از این سامانه به شمار می‌رود گفت: امروزه به کمک این سامانه توانسته‌ایم وضعیت روسازی راه‌ها را استان به استان در اختیار گرفته و برای روسازی آن‌ها از روش‌ها و راه‌حل‌های بهینه‌ای استفاده کنیم که درنهایت در دست‌یابی ما به عدالت سرزمینی در این بخش کمک شایانی شده است.

رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی در اشاره به برنامه عملیاتی طرح جامع ایمنی جاده‌ها گفت: با توجه به آمار ۲۶ هزار کشته سوانح جاده‌ای در سال‌های ۸۵و ۸۶ شاهد کاهش آن تا ۲۳ هزار نفر بوده‌ایم ولی قطعاً این کاهش برای ما قابل‌قبول نیست. در حال حاضر کمیسیون ایمنی راه‌ها به ریاست وزیر راه و شهرسازی، مرتب تشکیل و برنامه‌های اجرایی مناسبی را در حوزه ایمنی انجام داده است. این کمیسیون وظیفه دستگاه‌ها را به‌صورت جداگانه مشخص کرده است که امید است تا پایان سال جاری به نتایج نهایی خود در این حوزه برسد.

شکرچی‌زاده در خصوص فعالیت مرکز تحقيقات در حوزه مسائل مالی و اقتصادی نیز بیان کرد: ما برای تأمین مالی پروژه‌های زیرساختی مشکلات بسیاری داریم که خوشبختانه طی دو سه سال گذشته توانسته‌ایم از تجارب زیادی چه در سطح ملی و چه بین‌المللی به‌خصوص از کشور فرانسه در این حوزه استفاده کنیم.

این مقام مسئول در مورد عملکرد مرکز در حوزه معماری و شهرسازی گفت: درهرحال حرکت خوبی برای ایجاد یک شهر سبز باتجربه بین‌المللی جهت رسیدن به توسعه پایدار و صرفه‌جویی انرژی انجام‌شده است. در این بخش پروژه‌های پیشین را بازخوانی کرده و جهت کمک به شورای عالی شهرسازی به آن ارائه کردیم.

معاون وزیر راه و شهرسازي هم‌چنین در تشریح عملکرد مرکز تحقیقات در حوزه ساختمان و ابنیه فنی نیز بیان کرد: انرژی یکی از مهم‌ترین موضوعات موردبررسی ما در این حوزه به شمار می‌رود. ما در این بخش موفق به انتشار مجموعه‌ای از جزییات فنی و اجرایی برای ساختمان‌ها شده‌ایم که امید است مبحث مقررات ساختمان به‌وسیله‌ آن اجرایی شود. در بخش ساختمان هم‌چنین اقدامات بزرگی در زمینهٔ بتون انجام داده‌ایم و برای ارتقای کیفی پروژه‌ها بتون ۱۴۰۴ را طرح‌ریزی کرده‌ایم تا در حوزه راه و ساختمان مورد استفاده قرار گیرد.

وی در خصوص تدوین مقررات ملی ساختمان نیز بیان کرد: تمهیدات ویژه‌ای در این بخش اندیشیده شده که قسمت اعظمی از آن تا پایان سال منتشر خواهد شد.

شکرچی‌زاده با اشاره به بحران زلزله و مخاطرات طبیعی در کشور بیان کرد: فرونشست به‌عنوان یکی از همین مخاطرات که در حال حاضر در کشور با آن روبرو هستیم مورد ارزیابی جدی مرکز تحقیقات قرارگرفته که تاکنون مستنداتی با مبنای به‌کارگیری و کمک به مسئولین کشوری تهیه و در اختیار آن‌ها قرارگرفته است.