شناسهٔ خبر: 32254 - سرویس ریلی

مدیران و روسای انجمن‌های صنفی و شرکت‌های حمل و نقلی مطرح کردند

تاکید بر ایجاد ساختار تجاری‌ در بخش ریلی كشور/ افزایش حضور بخش خصوصی در عرصه مدیریت حمل ونقل كشور/ قطعات هواپیما مشمول معافیت گمرکی نیستند

اختتامیه در مراسم اختتامیه نخستین نمایشگاه راهداری، راهسازی، حمل ونقل و صنایع وابسته که سه شنبه (۳۰ آذر) با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، جمعی از مدیران و روسای انجمن‌های صنفی و شرکت‌های حمل و نقلی به بیان دیدگاه‌ها، نظرات و اولویت‌های حوزه خود پرداختند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، سیدحسن موسوی‌نژاد رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شركت‌های ریلی رجا در مراسم اختتامیه نخستین نمایشگاه راهداری، راهسازی، حمل ونقل و صنایع وابسته عنوان كرد: متاسفانه فعالیت‌های جدی توسعه و ارتقای كیفیت ریلی كشور به صورت ناجوانمردانه و دور از صداقت زیر سوال رفته كه باید از این امر جلوگیری شود.

وی تاكید كرد: باید به خصوصی‌سازی صنعت ریلی بپردازیم ولی این امر به این معنی نیست كه دولت تمام هزینه‌ها را به بخش خصوصی سپرده بلكه می‌خواهیم ساختار تجاری‌سازی مورد توجه قرار گیرد.

موسوی‌نژاد تاكید كرد: نیازمند تغییر ساختار بخش ریلی هستیم و همچنین باید ۱۵۰۰ تا ۲ هزار واگن مسافری و ۶ هزار واگن باری به مجموعه ریلی ما اضافه شود. همچنین لازم است صنعت ریلی در كنار حمل نقل ریلی باشد و بخش دولتی از ظرفیت‌های اضافی استفاده كند.

در این مراسم مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شركت‌های هواپیمایی با تقدیر از توجه ویژه دولت پس از برجام به شركت‌های هواپیمایی گفت: تحولات مثبتی در یك سال و نیم گذشته اتفاق افتاده ولی در حوزه‌های خارج از مجموعه وزارتخانه با مشكلات گمركی مواجه هستیم كه قطعات هواپیماها مشمول معافیت نیستند و نیز قانون ارزش افزوده و عوارض شهرداری برای ما مشكل‌ساز شده است.

همچنین حسین احمدی‌زاده رئیس هیئت مدیره كانون سراسری انجمن‌های صنفی كارفرمایان موسسات و شركت‌های حمل ونقل داخلی كالای كشور با بیان اینكه بیش از ۹۰ درصد نقش حمل ونقل كالا و مسافر داخلی و بین‌المللی كشور برعهده بخش خصوصی است بر ضرورت افزایش اختیارات شركت‌های حمل ونقل خصوصی تاكید كرد و گفت: متاسفانه امروز اگر راننده تخلف كند یا مشكلاتی در صدور مجوز باشد بار آن را شركت‌های خصوصی برعهده دارند بدون اینكه نقش مدیریتی و اقتصادی داشته باشند و لازم است امور به طور واقعی و كامل به تشكل‌های صنفی واگذار شود كه بازوان اصلی دولت هستند.

مسعود پل‌مهر رئیس فدراسیون حمل ونقل و لجستیك ایران نیز در این مراسم در سخنانش بر این امر تاکید کرد که لازم است دولت بخش خصوصی را از خود بداند و امور مدیریتی و تصمیم‌سازی را به بخش خصوصی بسپارد.

وی همچنین به مشكلات هزینه‌های تامین اجتماعی و تعرفه‌های گمركی اشاره كرد و از وزیر راه وشهرسازی خواست در این زمینه تدابیری بیندیشد.

همچنین یونس جاوید رئیس هیات مدیره انجمن صنفی حمل ونقل بین‌المللی ایران با بیان اینكه بدون توجه به اجزای مختلف تجارت و بازرگانی، حمل ونقل موفق نیست گفت: متاسفانه بر بسته حمل و نقل برای برنامه ششم فقط به عناصر داخلی توجه شده و حوزه‌هایی چون امور گمركی، ترانزیت، مالیات، ارزش افزوده و قراردادهای تجارت بین‌المللی مغفول مانده‌اند.

وی همچنین پیشنهاد کرد وزارت حمل ونقل تشكیل شود و تازمان تشكیل این وزارتخانه تمام امور ترانزیت در معاونتی مستقل یا سازمان راهداری متمركز شود.

علی آزاد رئیس انجمن راهسازی نیز از دیگر مدیران حاضر در این مراسم بود و در سخنانش بر ضرورت افزایش بودجه‌های عمرانی حوزه راه و شهرسازی تاكید كرد و درخواست كرد وزیر راه وشهرسازی منشور مسئولیت اجتماعی را ارائه دهد و آن را اجرایی کند.