شناسهٔ خبر: 32329 - سرویس ریلی

حمل‌ونقل ریلی در هفته‌ای که گذشت:

راه‌آهن اردبیل اعتبار چهار برابری می‌گیرد/ آمادگی برای ریل‌گذاری بیش از یکصد کیلومتر از خط آهن چابهار - زاهدان/ تاکید بر ایجاد ساختار تجاری‌ در بخش ریلی كشور

راه آهن شمال نیاز به نوسازی در ناوگان ریلی، تحقق موارد مغفول مانده برنامه پنجم توسعه، تزریق ۳۰۰ میلیارد تومان به راه‌آهن تهران- همدان تا پایان سال و اختصاص اعتبار چهار برابری برای راه‌اهن اردبیل از جمله مهم‌ترین عناوین خبرهای ریلی در هفته گذشته محسوب می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حمل و نقل ریلی در هفته گذشته بیش از پیش مورد تاکید سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته است به طوری که محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه در سفرهای  استانی به نقاط مختلف کشور پروژه‌های ریلی هر استان را در صدر تخصیص‌ها قرار داده است. از سوی دیگر در بازدید از نمایشگاه راهسازی، راهداری، حمل و نقل و صنایع وابسته نیز معاونان وزیر مطالب قابل توجهی در بخش حمل و نقل ریلی مطرح کردند که در زیر گزیده ای از مهمترین اخبار ریلی در هفته گذشته را مرور می کنیم.

راه‌آهن اردبیل اعتبار چهار برابری می‌گیرد

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه گفت: برای راه‌آهن اردبیل بودجه ۴ برابری در سال آینده پیش‌بینی شده است، این در حالیست که به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، برای تکمیل راه‌آهن اردبیل-میانه هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

نوبخت به محدود بودن منابع مالی کشور اشاره کزد و گفت: ما در کشور در حدود ۶۹ هزار میلیارد تومان بودجه سالانه پیش‌بینی کردیم که با این وضعیت درآمدی بخش عظیمی از این منابع تأمین شده است اما به نسبت سال‌های قبل که درآمد کشور بیش از ۱۱۹ هزار میلیارد تومان بوده است با توجه به کاهش قیمت نفت که در چند سال اخیر از ۱۰۸ دلار به کمتر از ۵۲ دلار رسیده است ما با کاهش درآمدها روبرو هستیم.

 آمادگی برای ریل‌گذاری بیش از یکصد کیلومتر از خط آهن چابهار - زاهدان

وزیر راه و شهرسازی در اشاره به پروژه‌های حوزه ریلی قرارگاه خاتم الانبیا در مشارکت با وزارت راه و شهرسازی گفت: قرارگاه خاتم‌الانبیاء در حوزه‌های راه آهن نیز پروژه‌های مختلفی را برای ما اجرا می‌کند که بزرگترین آن احداث خط ریلی چابهار به سمت زاهدان با طول حدود ۶۰۰ کیلومتر است. در حال حاضر براساس گزارش‌های موجود زیرسازی قطعه اول این پروژه از چابهار تا ایرانشهر ۵۰ درصد پیشرفت داشته و حدود ۱۳۰ کیلومتر آن آماده ریل‌گذاری است. امیدواریم این پروژه نیز که از جهت استراتژیک برای جنوب شرق ایران دارای اهمیت بالایی است به زودی به نتیجه برسد.

آخوندی با اشاره به این نکته که وزارت راه و شهرسازی دارای پروژه‌های راه‌آهنی دیگری نیز با این قرارگاه است گفت: در حوزه آزادراه پروژه‌های متعددی را در حال اجرا داریم که آزادراه حرم تا حرم یکی از مهمترین آن‌ها به شمار می‌رود. این آزادراه از قم تا گرمسار و از این منطقه تا سمنان و سبزوار طرح‌ریزی شده و از این منطقه به سمت مشهد می‌رود که قرارگاه هم‌اکنون در حال تجهیز کارگاه‌های آن است.

نیاز به نوسازی در ناوگان ریلی بسیار جدی است

مدیر عامل شرکت راه‌آهن با بیان این‌که نمی‌توان تصور کرد مشکل یخ‌زدگی در سیستم ترمز قطار تنها در ناوگان ایران اتفاق می‌افتد، گفت: این مساله که ناوگان‌مان نیاز به نوسازی دارند امری محرز است که باید با حمایت از بخش خصوصی سرعت گیرد.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن با بیان این‌که نمی‌توان تصور کرد مشکل یخ‌زدگی در سیستم ترمز قطار تنها در ناوگان ایران اتفاق می‌افتد، گفت: این مساله که ناوگان‌مان نیاز به نوسازی دارند امری محرز است که باید با حمایت از بخش خصوصی سرعت گیرد.

تحقق موارد مغفول مانده برنامه پنجم توسعه

امیر امینی با بیان اینكه سیستم حمل ونقل یكپارچه همانند سیستم‌های حمل ونقل ریلی و جاده‌ای در كشور حائز اهمیت است گفت: حمل ونقل یكپارچه و چندوجهی همانند سایر بخش‌های حمل ونقلی یك سیستم به شمار می‌رود و باید به دست یك معاونت مستقل هدایت شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص حوزه برنامه‌ریزی و مدیریت منابع نیز اعلام كرد: برنامه‌ریزی بلند، میان وكوتاه‌مدت، مدیریت منابع سالانه (بودجه)، سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت‌های فاوا برعهده معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع است.

افتتاح ایستگاه کرمانشاه در راه‌آهن غرب تا هفته دولت 

ذاکری درخصوص پروژه راه‌‌آهن غرب کشور بیان کرد: در بازدید هفته گذشته رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از این پروژه ضمن ارائه گزارشی کامل از روند اجرای پروژه تصمیماتی در این خصوص اتخاذ شد. براساس این تصمیمات پیش بینی می‌شود ایستگاه کرمانشاه این راه‌آهن تا هفته دولت به بهره‌برداری برسد.

خادمی نیز پروژه‌های کوتاه مدت و اقتصاد مقاومتی در حوزه عمرانی کشور را از الویت‌های طرح‌های قابل اجرا در شرکت ساخت و توسعه راه‌های کشور اعلام کرد و گفت: امیدواریم تمام این پروژه‌ها تا پایان دولت یازدهم به انجام برسد که مهمترین آن‌ها اجرای ۱۲۱ کیلومتر آزادراه، ۵۹۰ کیلومتر راه‌آهن و ۸۲۷ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی به شمار می‌رود.

تزریق ۳۰۰ میلیارد تومان به راه‌آهن تهران- همدان تا پایان سال

مدیرکل روسازی شرکت ساخت گفت: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته تا پایان سال ۳۰۰ میلیارد تومان به کار تزریق خواهد شد. در صورت رسیدن این منابع می توان انتظار داشت، طرح طبق زمان بندی صورت گرفته به بهره برداری نهایی برسد. وی با بیان اینکه تا کنون بیش از ۱۶۳ کیلومتر از راه آهن تهران – همدان ریل گذاری شده است، عنوان کرد: در صورتی که در فرایند ریل‌گذاری، به طور میانگین روزی یک کیلومتر ریل جدید به کار رود، می توان انتظار داشت، کار تا نوروز به بهره‌برداری نهایی برسد.

تاکید بر ایجاد ساختار تجاری‌ در بخش ریلی كشور

 سیدحسن موسوی‌نژاد رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شركت‌های ریلی رجا در مراسم اختتامیه نخستین نمایشگاه راهداری، راهسازی، حمل ونقل و صنایع وابسته عنوان كرد: متاسفانه فعالیت‌های جدی توسعه و ارتقای كیفیت ریلی كشور به صورت ناجوانمردانه و دور از صداقت زیر سوال رفته كه باید از این امر جلوگیری شود.

وی تاكید كرد: باید به خصوصی‌سازی صنعت ریلی بپردازیم ولی این امر به این معنی نیست كه دولت تمام هزینه‌ها را به بخش خصوصی سپرده بلكه می‌خواهیم ساختار تجاری‌سازی مورد توجه قرار گیرد.

استیضاح آخوندی بی‌اعتنایی به مشکلات ساختاری راه‌آهن

علیم یارمحمدی گفت: استیضاح وزیر راه و شهرسازی در شرایط فعلی آسان‌ترین راهی است که می‌توان برای پاسخ لحظه‌ای به برخی سؤالات جامعه در پیش گرفت. اما سؤال اساسی این است که استیضاح یا حتی برکناری وزیر، آیا خواهد توانست از عمق مشکلات وزارتخانه راه و شهرسازی بکاهد؟

نماینده مجلس تصریح کرد: در کنار این به یاد داشته باشیم که تلاش‌ های وزارت راه و شهرسازی، خصوصاً در یک سال گذشته با هدف نو‌سازی ناوگان‌ های مختلف حمل و نقل کشور و جذب سرمایه­ گذاری­ های خارجی با هدف توسعه کمی و کیفی این بخش تا چه اندازه مورد حمله منتقدان دولت قرار گرفت و آنها چطور این اقدام را در راستای وابستگی کشور و مخالف با اقتصاد مقاومتی ارزیابی کردند. این البته تنها یک بخش کار است.