شناسهٔ خبر: 32359 - سرویس مسکن و شهرسازی

دویست و سی و دومین گفتمان هنر و معماری/ رونمایی از کتاب مبانی طراحی سازه‌های فضاکار

پوستر کتاب مبانی طراحی سازه‌های فضاکار تالیف پروفسور محمود گلابچی و دکتر محمدرضا گلابچی در دویست و سی و دومین گفتمان هنر و معماری با ایراد توضیحاتی راجع به کتاب توسط مولفان، رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دویست و سی و دومین گفتمان هنر و معمار ایران با برنامه رونمایی از کتاب مبانی طراحی سازه‌های فضاکار تالیف پروفسور محمود گلابچی استاد دانشگاه تهران و دکتر محمدرضا گلابچی دکترای معماری و دانش‌آموخته دانشگاه کمبریج، ‌ چهارشنبه ۸ دی ماه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار می‌شود.

در پیشگفتار کتاب آمده است: سازه‌های فضاکار از اوایل قرن بیستم، هنگامی که اولین‌ نمونه‌‌های این نوع سازه‌ها در سال ۱۹۰۳ توسط الکساندرگراهام بل ساخته شد، تاکنون به ‌عنوان گروهی از سازه‌ها که از مزیت سبک و مقاوم بودن و نیز سرعت و سهولت اجرا برخوردارند، همواره با فرم‌‌های متنوع در پروژه‌های بزرگ ساختمانی استفاده شده‌‌اند. رفتار سه‌ بعدی این سازه‌ها، پیش‌ساخته بودن و امکان تولید انبوه آنها، سبب شده است که به‌ عنوان یکی از موثرترین روش‌ ها برای پوشش سقف‌ های با دهانه‌ زیاد و اجرای پروژه های متعدد مورد توجه معماران و مهندسان قرار گیرند.

پیشرفت‌‌های حاصل از مطالعات و طرح‌های باکمینستر فولر، منگرین هاوسن، کنراد واچسمان، استفان دوشاتیو، یوشی کاتسو تسوبای، زیگموند استانیسلاو ماکوفسکی، هشیار نوشین، مامورو کاواگوچی، ماتیو لوی، رنه موترو، یانوش رم بلیک و تلاش سازندگانی که با ارایه پیشنهاد‌های جدید در مورد طراحی، نحوه ساخت اعضا، گره‌ها و مدول‌ها، امکان اجرای فرم‌ های هندسی متنوع را فراهم ساختند، موجب ابداع سیستم‌ های گوناگون در طراحی و ساخت سازه ‌های فضاکار شد. این پیشرفت‌ ها و دستاوردها، دریچه‌ ای جدید به روی معماران و مهندسان برای طراحی فرم‌ های بدیع و نیز محاسبۀ دقیق این گروه از سازه‌ ها گشود. ضمن آن که اجرای ساختمان‌ هایی با ابعاد گوناگون را با پایدارترین و اقتصادی‌ترین روش‌ها امکان‌پذیر کرد و سبب توجه روزافزون به این روش‌ها در طرح‌های معماری و پروژه‌‌های بزرگ ساختمانی شد.

کتاب حاضر با عنوان «مبانی طراحی سازه‌ های فضاکار» در پاسخ به یکی از ضروری‌ ترین نیازهای جامعه معماری و مهندسی کشور، برای آشنایی بیشتر و عمیق‌تر با مبانی طراحی معماری سازه‌های فضاکار، هندسه این سازه‌ها، نحوه تحلیل، محاسبه و طراحی و نیز ساخت، نصب و اجرای سازه‌های فضاکار در دانشگاه پارس، تالیف شده است. انتشار این کتاب می‌تواند موجب آشنایی دقیق‌ تر دانشجویان و دانش ‌آموختگان رشته‌‌های معماری و مهندسی عمران، با سازه ‌های فضاکار شده و جامعه از مزایای این گروه از سازه‌ ها بیش از پیش بهره ‌مند شود.

در نخستین بخش کتاب، با عنوان شناخت کلی سازه های فضاکار، که شامل سه فصل با عناوین معرفی سازه های فضاکار، فرم‌های سازه‌های فضاکار و اجزای تشکیل دهنده سازه های فضاکار است، مراحل توسعه و تکامل سازه‌های فضاکار، هندسه، رفتار سازه‌ای، مصالح مورد استفاده، اجزای تشکیل‌دهنده و نیز سیستم‌های سازه‌ای متنوع مورد استفاده در این سازه‌‌ها به تفصیل بیان شده ‌اند.

پس از این بخش، پروژه‌‌های مهم و برجسته‌ای که در جهان با سازه‌های فضاکار ساخته شده‌اند در فصل چهارم با عنوان مطالعات موردی بررسی و معرفی شده‌اند.

بخش دوم کتاب که به مبانی طراحی و اجرای سازه‌ های فضاکار اختصاص یافته است شامل چهار فصل است. در اولین فصل این بخش (فصل پنجم) بارهای وارد بر سازه‌‌های فضاکار و تاثیرات آنها معرفی شده‌‌اند. در فصل بعد (فصل ششم) مبانی طراحی سازه‌‌های فضاکار بیان شده و روش‌های مختلف طراحی معرفی شده اند. مدل‌سازی سازه‌‌های فضاکار عنوان فصل بعدی این بخش (فصل هفتم) است که در آن جبر فرمکسی، نرم‌ افزار فرمین و انواع تکنیک‌‌های مدل‌سازی سازه‌‌های فضاکار معرفی شده‌اند. در ادامه این بخش و در فصل هشتم کتاب مراحل طراحی سازه‌ های فضاکار برای انواع و سیستم های مختلف آن بیان شده و با ارائه مثال‌‌هایی نحوه طراحی و اجرای پروژه‌های سازه فضاکار تشریح شده است.
بخش نهایی کتاب با عنوان فصل نهم به سازه‌‌های تنسگریتی، تاریخچه و کاربرد آنها به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین انواع سازه‌های فضاکار اختصاص یافته است.

حضور علاقمندان برای شرکت در این نشست که به رونمایی کتاب و توضیحاتی راجع به آن اختصاص دارد برای عموم آزاد است و علاقمندان می‌توانند برای حضور در این نشست، چهارشنبه ۸ دی ماه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ به موزه هنرهای دینی امام‌علی(ع) به نشانی خیابان ولی‌عصر، بالاتر از ظفر، بلوار اسفندیار، پلاک ۳۵ مراجعه کنند./