شناسهٔ خبر: 32383 - سرویس استان‌ها

در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان اردبیل مطرح شد:

احیا و مرمت ۲ هزار و ۷۰۰ محله در بافت فرسوده استان اردبیل/ پرداخت تسهیلات برای یک هزار و ۵۰۰ واحد بافت فرسوده

جلسه مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری وزارت راه و شهرسازی گفت: در قالب ستاد بازآفرینی شهری که در سطح کشور سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های عملیاتی برای بازآفرینی در محلات قدیمی شهر اردبیل در دستور کار قرار گرفته، در بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ محله کشور برنامه‌های احیا و بازسازی بافت فرسوده اجرا می‌شود، این در حالیست که به گفته سرپرست راه و شهرسازی استان اردبیل با هدف احیا و بهسازی بافت‌های فرسوده و تاریخی در شهرهای استان اردبیل برای یک هزار و ۵۰۰ واحد تسهیلات بانکی پرداخت می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل، نریمان مصطفایی مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری وزارت راه و شهرسازی در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان اردبیل که با حضور استاندار و اعضای ستاد در محل استانداری اردبیل برگزار شد اظهار کرد: از آنجا که قرار است در یک برنامه ۱۰ ساله شامل برنامه ششم و هفتم توسعه کشور این طرح‌ها اجرایی شود، هر سال در ۲۷۰ محله عملیات احیا، مرمت و ساماندهی اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد:‌ در استان اردبیل نیز در اردبیل، مشگین‌شهر و پارس‌آباد در محلات مشخص پروژه‌های تعریف شده مناسب اعم از سالن ورزشی، خانه محله و عمران و آبادانی معابر و کوچه‌ها با ردیف اعتباری مشخص انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری وزارت راه و شهرسازی به آسیب‌های حاشیه‌نشینی به عنوان یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری برای ساماندهی در این حوزه با یک ردیف اعتباری مشخص اشاره کرد و گفت: از ۳۸۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده در این حوزه شش میلیارد تومان به استان اردبیل اختصاص می‌یابد تا در سه شهرستان اردبیل، مشگین‌شهر و پارس‌آباد برنامه‌های عملیاتی در قالب توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی انجام شود.

مصطفایی افزود: ما در این حوزه به یک همت فرا دستگاهی و همراهی فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی به عنوان یک کار مشارکتی نیاز داریم چرا که احیای بافت‌های فرسوده و تاریخی، مرمت و توسعه آن‌ها و توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی کار یک دستگاه نیست بلکه باید در قالب ستاد بازآفرینی از آموزش‌وپرورش گرفته تا دانشگاه علوم پزشکی، ورزش و جوانان، فنی و حرفه‌ای و... وظیفه خطیر خود را انجام دهند.

وی با بیان اینکه در هفته‌های گذشته جلسه ستاد ملی بازآفرینی با محوریت استان اردبیل و با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاونان وزیر در تهران برگزار شد، بیان کرد: در این جلسه مصوبات خوبی را شاهد بودیم که با تشکیل کمیته اجرایی تحت نظارت معاونان استاندار اردبیل قرار شد، مصوبات اجرایی و عملیاتی شود.

مصطفایی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: یکی از مصوبات خوب این جلسه تأکید بر اجرا و تکمیل راه‌آهن اردبیل به عنوان یک پروژه اساسی و در مسیر بازآفرینی و احیای شهری بود که با سفر اخیر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه تلاش شد تا پروژه راه‌آهن اردبیل با تزریق اعتبارات به یک سرانجامی برسد.

وی ضرورت حضور بخش غیردولتی و کمک خیرین را در این ارتباط به همراه تلاش و جدیت مجموعه شهرداری و در قالب دفتر تسهیلگری امور در این حوزه یادآور شد و ادامه داد: در کنار سروسامان دادن به این وضعیت بحث پیشگیری از گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی طبق ضوابط و مقررات در دستور کار و اولویت جدی قرار گرفته است.

همچنین محبوب حیدری سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل در این جلسه گفت: تاکنون ۶ جلسه استانی و ۹ جلسه شهرستانی با ۴۰ بند مصوبه که عمدتاً بر پایه نگاه فرهنگی، اقتصادی و پیگیری امور بوده است به همراه یک مورد تهیه فیلم و برگزاری یک جلسه ستاد ملی با محوریت استان اردبیل انجام شده است.

وی با بیان اینکه طرح‌های مطالعاتی برای سه شهرستان اردبیل، مشگین شهر و پارس‌آباد با هدف احیای بافت فرسوده تکمیل شده و به اتمام رسیده است افزود: طرح مطالعات احیای بافت فرسوده در خلخال و گرمی نیز در دست اقدام است.

سرپرست راه و شهرسازی اردبیل بیان کرد: در ۵ شهرستان دیگر استان اردبیل نیز بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است سال آینده با اعتبارات ملی و استانی طرح مطالعات احیای بافت فرسوده انجام شده تا در محلات مختلف شاهد فازهای اجرایی برای برنامه‌ریزی‌ها در این حوزه باشیم.

حیدری به پرداخت تسهیلات احیای بافت فرسوده و تاریخی به تعداد یک هزار و ۵۰۰ واحد اشاره کرد و گفت: ما در سال گذشته و هشت‌ماهه امسال در اردبیل تکمیل سالن‌های ورزشی ایران آباد با پیشرفت ۷۰ درصد، آسفالت معابر و برخی کوچه‌ها در این محله و در مجموع به مساحت ۲۶ هزار و ۶۶۰ مترمربع و تأمین هزینه ۶۰۰ میلیون تومانی را پیش‌بینی کردیم.

وی گفت: در مشگین شهر نیز در چندین محله طرح‌های احیا و توسعه بافت فرسوده در دستور کار قرار گرفته به طوری که طرح توانمندسازی اجتماع‌محور در ۵ سکونتگاه غیررسمی اجرایی شده و ۳ بافت غیررسمی تاریخی ناکارآمد در این محدوده‌ها شناسایی شده است.

سرپرست راه و شهرسازی اردبیل با بیان اینکه در شهرستان‌ها با تشکیل جلسات مستمر اولویت‌بندی در این حوزه مشخص شده است تصریح کرد: در شهر اردبیل و در ایران آباد و گلمغان عملیات بهسازی و آسفالت‌ریزی معابر اصلی و فرعی، احداث خانه محله در گلمغان و آسفالت‌ریزی معابر، جدول‌گذاری، محوطه‌سازی، حصارکشی، تجهیز پارک، بهسازی بوستان‌ها و ... با تأمین یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.

حیدری افزود: در پارس‌آباد نیز در محله زیر نهر تراب برای تأمین روشنایی، اصلاح شبکه آب، حوزه عمران و بهسازی و آسفالت‌ریزی اقدامات خوبی انجام شده و کارها بر اساس مصوبات ستاد ملی در هر سه شهرستان با جدیت دنبال می‌شود.

وی بیان کرد: با یک عزم جدی و کار دسته‌جمعی به‌راحتی می‌توان در قالب خدمات شهری، ساخت سالن ورزشی و مراکز بهداشت با بومی‌سازی الگوهای ستاد ملی در استان اردبیل کار مهم اجرایی را به سرانجام رساند.

سرپرست راه و شهرسازی اردبیل به ۱۴ مصوبه ملی ستاد بازآفرینی برای اجرا در استان اردبیل اشاره کرد و اظهار داشت: در این مصوبات شرح وظایف دستگاه‌های مختلف به‌ویژه فعالیت‌های مرتبط با بازآفرینی، بهسازی و عمران مشخص و معلوم شده است.