شناسهٔ خبر: 32472 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان خبر داد:

فعالیت ۱۹ مجتمع خدماتی رفاهی و افتتاح ۵ مجتمع خدماتی رفاهی در دهه فجر

محمد رودباری مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان طی دیدار اختصاصی صنوف حمل‌ونقل جاده‌ای با استاندار، از فعالیت ۱۹ مجتمع خدماتی رفاهی خبر داد و گفت: ۵ مجتمع خدمات رفاهی نیز در دهه فجر در استان به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان، محمد رودباری مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان که به مناسبت هفته حمل‌ونقل و راهداری به‌اتفاق معاونین، راهداران و مسئولین انجمن‌های صنفی رانندگان، کالا و مسافر در جلسه اختصاصی با حضور استاندار محترم استان گفت: در روز ۲۶ آذر زمانی که کالاها در بنادر دپو شده بود رانندگان ناوگان‌های باری به فرمان امام خمینی (ره) برای تخلیه کالا به سمت بنادر حرکت کردند.

وی افزود پس از ۱۴ سال در سال ۱۳۷۶ به پیشنهاد وزارت راه و ترابری و برای آگاه‌سازی جامعه با نقش و جایگاه بخش حمل‌ونقل در اقتصاد ایران، از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور روز حمل‌ونقل نام‌گذاری شد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با تشریح عملکرد این اداره کل، افزود: طی سال گذشته ۹/۵ میلیون تن کالا توسط ناوگان باری استان جابه‌جا شده است که در طی ۸ ماهه امسال ۷ میلیون تن کالا جابه‌جا شده، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵ درصد رشد داشته است.

وی افزود: در هشت‌ماهه امسال چهار میلیون و ۳۰۲ هزار نفر مسافر جابه‌جا شده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ تعداد مسافر ۱۷ درصد کاهش نشان می‌دهد که سیر نزولی آن به دلیل سفر با وسیله نقلیه شخصی و خریدهای اینترنتی است.

وی تصریح کرد: در استان همدان ۶ مرکز معاینه فنی با مجوز اداره کل راه وجود دارد که معاینه فنی ناوگان سنگین را انجام می‌دهند و به محض اینکه معاینه فنی ناوگان مذکور در تاریخ مقرر صورت نگیرد، کارت هوشمند آن دستگاه غیرفعال خواهد شد و این امر برای جلوگیری از تصادفات ناشی از نقص فنی است.

رودباری بیان کرد: تعداد رانندگان دارای کارت هوشمند استان همدان ۲۱ هزار و ۹۴۰ نفر است که از این تعداد ۱۸ هزار و ۷۴۵ نفر رانندگان باری استان همدان و مابقی رانندگان حوزه مسافری هستند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان افزود: در حال حاضر ۱۹ مجتمع خدماتی رفاهی در استان همدان فعال است که ۵ مجتمع دیگر در دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید که مجموعاً مجتمع‌های خدمات رفاهی استان به ۲۴ مورد می‌رسد.

وی گفت: ۱۴۹ شرکت در زمینه حمل‌ونقل کالا و مسافر در استان همدان فعال است که از این تعداد ۹۶ شرکت در حوزه حمل‌ونقل کالا و ۵۲ شرکت در حوزه حمل‌ونقل مسافر فعالیت می‌کنند که هر شرکت ۷ نفر اشتغال‌زایی را داشته باشد و حدود هزار و ۴۳ نفر در این شرکت‌ها فعالیت می‌کنند.

وی بیان کرد: سیمان، سیب‌زمینی، سنگ‌آهن، فرآورده‌های نفتی، چغندرقند، گندم و جو بیشترین تناژ را در کالاهای جابجا شده استان به خود اختصاص دادند.

رودباری اظهار کرد: تاکنون ۱۱ دستگاه دوربین ثبت سرعت در سطح راه‌های این استان نصب شده است که با پیگیری‌های انجام شده تا پایان سال جاری ۵۵ دستگاه دوربین ثبت سرعت در بین راه‌های این استان نصب می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان گفت: ۱۵ دوربین نظارت تصویری در سطح محورهای استان به‌ویژه در گردنه‌ها وجود دارد که تا پایان سال ۵ دوربین دیگر به این تعداد افزوده می‌شود.

وی عنوان کرد: ۵۸ دستگاه ترددشمار در سطح محورهای استان همدان وجود دارد که سالانه ۱۱۵ میلیون تردد را ثبت می‌کند و این آمار می‌تواند در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری مراکز مربوطه بسیار مؤثر باشد.

وی تصریح کرد: سامانه ۱۴۱ وضعیت راه‌های استان، محل راهداری‌ها، مسافت شهرها، محل مجتمع‌های رفاهی و شرایط جوی محورها را به اطلاع شهروندان می‌رساند.

رودباری افزود: در کارگروهی که با حضور مسئولان مرتبط برگزار شد از مجموع بررسی ۱۰۶ نقطه در این استان ۷۰ نقطه پر تصادف شناسایی شده و با تعیین پیمانکار این نقاط ساماندهی می‌شوند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان گفت: از مجموع ۱۵ هزار و ۳۷۹ دستگاه ناوگان حمل‌ونقل عمومی ۱۳ هزار و ۷۰۵ دستگاه ناوگان باری و هزار و ۶۷۴ ناوگان مسافربری در استان فعالیت دارند.

وی افزود: یکی از اقدامات این سازمان جابجایی زائران اربعین حسینی بوده است به طوری که در ایام اربعین ۳۷ هزار زائر توسط حمل‌ونقل جابه‌جا شده و حتی با برنامه‌ریزی‌های مدون مسافران که به سایر شهرهای کشور هم جابه‌جا شدند و تاکنون مشکلی در این زمینه منتقل نشده است.

رودباری بیان کرد: استان همدان دارای ۵ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه است که ۲/۳ درصد راه‌های کشور در سطح استان وجود دارد.

وی افزود: دو هزار و ۴۰۱ کیلومتر آزادراه در کشور وجود دارد که ۸۵ کیلومتر معادل ۳/۵ درصد آزادراه‌های کشور در سطح استان است.

وی تصریح کرد: همچنین ۱۵ هزار و ۲۸۳ کیلومتر بزرگراه در کشور وجود دارد که ۵۹۸ کیلومتر بزرگ‌راه در سطح استان است.

وی با بیان اینکه عملیات راهداری زمستانی از ۱۵ آذرماه جاری آغاز به کار کرده است، افزود: با توجه به اینکه استان همدان در منطقه سردسیر قرار دارد ۳۴ پایگاه راهدارخانه زمستانی در نقاط کولاک خیز فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۱۹ پایگاه به صورت استیجاری بوده و تنها در زمستان به کار گرفته می‌شود.

رودباری گفت: راهداری زمستانی همدان از نظر کیفیت عملکرد وضعیت مطلوبی در سطح کشور دارد که باید برای تقویت آن گام برداشت.

 وی با بیان اینکه ۵۲۷ نفر نیرو برای اجرای عملیات راهداری به کار گرفته شدند، افزود: در حال حاضر ۲۸۹ دستگاه انواع ماشین‌آلات راهداری از جمله لودر، گریدر، برف‌روب و نمک‌پاش آماده شده است.