شناسهٔ خبر: 32603 - سرویس جاده‌ای

حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت:

ایجاد فرصت سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل بین‌المللی به جای خرید مجوز/ پرداخت نقدی مطالبات پیمانکاران طبق اولویت پروژه‌ها/ دلایل کاهش بودجه راهداری سال آینده نسبت به ۹۵

گزارش آخر هفته  ایجاد فرصت سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل بین‌المللی به جای خرید مجوز، افزوده شدن سالانه یک‌هزار کیلومتر به شبکه بزرگراهی کشور، تحقق نگاه سیستمی به ایمنی حمل‌ونقل در سطوح مختلف کشور و خبر راه‌اندازی سامانه SDI ملی از مهمترین عناوین خبری حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی یکی از مهمترین اتفاقات مهم در حمل‌ونقل جاده ای طی هفته گذشته تشریح بسته سیاستی روابط حمل‌ونقل با تركیه و راهكارهای پیشنهادی آن بود، و مقرر شد ضمن بازنگری آمار و ارقام گزارش، مراتب با مشاركت مقامات ارشد دستگاه‌های عضو در نشست فوق‌العاده كارگروه روان‌سازی و توسعه ترانزیت مورد بررسی بیشتر قرار گرفته و نهایی شود. اما به غیر از مسائل بین المللی این حوزه اظهارات نگران کننده معاون وزیر راه و شهرسازی مبنی بر کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی بودجه راهداری و راهسازی به دلیل تامین بودجه ریلی از بودجه عمومی بود که به تبع باعث عدم تحقق تعداد کثیری از پروژه‌ها به دلیل نداشتن منابع مالی می‌شود.

ایجاد فرصت سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل بین‌المللی به جای خرید مجوز

داود کشاورزیان با اشاره به ایجاد تغییر نگرش و رویکرد در حمل‌ونقل کشور طی سه سال اخیر اظهار داشت: در حمل‌ونقل بین‌المللی موفقیت در آزمون، تنها‌ روش موجود برای صدور مجوز شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی ترابری محسوب می‌شود. اما طی سه سال گذشته سیاست سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده ای مبنی بر افزایش تعداد آزمون، تعداد پذیرفته شدگان را افزایش داد تا ضمن افزایش سرمایه گذاری در این بخش بتوانند با سهولت بیشتری نسبت به تاسیس شرکت اقدام کنند.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای  افزود: به دلیل محدود بودن تعداد قبول شدگان در آزمون، انتخاب سرمایه گذاران و شرکا در اختیار پذیرفته‌شدگان نهایی آزمون بود و آن‌ها می‌توانستند امتیاز خود را در ازای پیشنهاد بالاتری به مشارکت بگذارند. اما طی دو سال گذشته با افزایش تعداد پذیرفته‌شدگان در حقیقت این سرمایه گذاران هستند که می‌توانند اشخاص دارای مجوز را بر اساس شرایط و آمادگی مشارکت انتخاب کنند. این اقدام باعث سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل بین‌المللی به‌جای صرف هزینه برای خرید مجوز از سوی سرمایه‌گذاران شده است.

پرداخت نقدی مطالبات پیمانکاران طبق اولویت پروژه‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی در اولین دیدار با مدیران شرکت‌های پیمانکاری نوید پرداخت بخشی از مطالبات را داد و گفت: طبق مذاکرات صورت گرفته با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مقرر شده است تا پایان سال ۱۳۹۵طبق اولویت‌بندی پروژه‌‌ها بخشی از مطالبات پیمانکاران به صورت نقدی پرداخت شود.

خادمی  اخذ عوارض از جاده‌ها را روش موثری در تامین منابع مالی پروژه‌ها عنوان کرد و افزود: با تبدیل طرح‌های راه و بزرگراه به آزادراه و افزایش سطح دسترسی می‌توان بخشی از کمبود منابع مالی دولت را جبران کرد و با  اخذ عوارض از جاده‌ها هزینه‌های ساخت و نگهداری آنها را تامین کرد.

کاهش بودجه راهداری سال آینده نسبت به ۹۵

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه‌ و شهرسازی به تاثیر کاهش اعتبارات بر انجام پروژه های عمرانی حوزه حمل و نقل اشاره کرد و گفت: با توجه به کاهش بودجه راهداری در لایحه بودجه ۹۶ نسبت به قانون بودجه ۹۵، این بخش تحت تاثیر قرار می‌گیرد؛ البته عمده منابع مالی پروژه‌های ریلی، از طریق فاینانس تامین می‌شد که در لایحه بودجه ۹۶، این منابع مالی به سمت بودجه عمومی رفته است.

وی بیان کرد: بودجه عمومی با سطح انتظار از حوزه حمل‌ونقل ریلی هماهنگ نیست و نمی‌تواند منبع پایداری برای توسعه حمل‌ونقل ریلی باشد ضمن اینکه وقتی بودجه حمل‌ونقل ریلی به سمت بودجه عمومی می‌رود، حمل‌ونقل جاده‌ای با ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش منابع مواجه می‌شود.

امینی اضافه کرد: در این شرایط و با کاهش بودجه سال ۹۶ در حوزه پروژه‌های عمرانی حمل و نقل، طرح‌های ریلی و جاده‌ای به نتیجه نمی‌رسد.

تکمیل نصب ۵۰۰ دوربین ثبت تخلف در محورهای شریانی کشور

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای از تکمیل نصب ۵۰۰ دستگاه دوربین نظارتی جدید در راه‌های شریانی کشور خبر داد و گفت: گزارش نصب این دوربین‌ها به وزارت راه و شهرسازی ارائه‌شده است تا طی روزهای آینده افتتاحیه رسمی آن در ۲۰ استان انجام شود.

آدم نژاد با اشاره به میزان بهره‌برداری از ۷۴ دوربین نصب‌شده در سال گذشته اظهار داشت: امروز شاهد ایجاد تغییر رضایت بخشی در رفتار سرعت شبکه هستیم و  توان داده‌کاوی در مسیر شبکه شریانی کشور با سرعت بیشتری انجام می‌شود. همچنین به‌طور میانگین ۷ کیلومتر بر ساعت از سرعت‌های غیرمجاز کاهش‌یافته است.

سالانه یک‌هزار کیلومتر به شبکه بزرگراهی کشور اضافه شده است

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: از سال ۹۲ تاکنون سالانه ۸۰۰ تا یک‌هزار کیلومتر به شبکه بزرگراهی کشور اضافه شده است.

عبدالهاشم حسن‌نیا،  معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به برنامه دولت در زمینه توسعه شبکه راه‌ها در کشور در سال‌جاری اشاره و اظهار کرد: قرار است امسال با اعتباراتی که داشتیم و تخصیص‌هایی که صورت گرفت، توسط شرکت ساخت و اعتبارات استانی ۱۲۰۰ کیلومتر بزرگراه به شبکه بزرگراهی کشور اضافه شود.

تحقق نگاه سیستمی به ایمنی حمل‌ونقل در سطوح مختلف کشور

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، تصویب لایحه شورای عالی ایمنی حمل‌ونقل در کمیسیو ن عمران را تحقق نگاه سیستمی به ایمنی حمل‌ونقل در سطوح مختلف کشور دانست ‌و گفت: با آغاز کار این شورا شاهد اجرای برنامه‌های یکپارچه در حوزه‌های مختلف خواهیم بود. 

به گفته هدایتی در حال حاضر به مقطع دشواری در ادامه روند کاهش تلفات ناشی از تصادفات رانندگی رسیده‌ایم، طی ۱۰ سال گذشته از بسیاری از ظرفیت‌های بودجه‌ای و نیروی انسانی نهادها و دستگاه‌های ذی ربط استفاده و حتی کاهش‌های ۱۴درصدی نیز تجربه شد، اما برای ادامه مسیر کاهش تلفات و حوادث رانندگی به یک نهاد راهبر و سازوکار اجرایی قوی‌تری برای هماهنگی بین دستگاه‌ها با بضاعت و اختیارات قانونی قوی‌تر در راستای رهبری و سیاست‌گذاری نیاز است تا در پایان برنامه ششم به هدف زیر ۱۰ هزار کشته دست یابیم.  

سامانه SDI ملی راه‌اندازی می‌شود

تفاهمنامه همکاری و مشارکت میان وزارت راه و شهرسازی و سازمان نقشه برداری کشور به نمایندگی امیر امینی معاون وبرنامه ریزی و منابع وزیر راه و شهرسازی و علیرضا آزموده اردلان رئیس مرکز نقشه برداری در راستای همکاری و مشارکت جهت راه‌اندازی سامانه SDI ملی امضا شد.

هدف از امضا این تفاهمنامه همکاری و تبادل اطلاعات جهت مشارکت در SDI ملی، تبادل داده و اطلاعات مربوط به تمامی راه‌های کشور و تولید اطلس‌های تخصصی است.