شناسهٔ خبر: 32759 - سرویس استان‌ها

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران عنوان کرد:

تهران سالانه بین ۳۱ تا ۳۶ سانتی متر فرونشست دارد/ فرونشست پایتخت معلول عوامل مختلف است/ شناسایی۵۱ هزار حلقه قنات درپایتخت

احمد صادقی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه پایتخت در طول سال بین ۳۱ الی ۳۶ سانتی متر فرونشست دارد اذعان کرد که نمی‌توان به صورت قطعی گفت، این مسئله به دلیل یک عامل و آن هم فعالیت‌های عمرانی زیرزمینی اتفاق می‌افتد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،  احمد صادقی در یک برنامه رادیویی با اشاره به تفاوت میان فرونشست و فروچاله گفت: فروچاله یک قدمت ۲۰۰ ساله در پایتخت دارد. شهر تهران قنائت های مختلفی دارد که نزدیک به ۵۱ هزار عدد می رسند. این قنات ها عمدتا متروکه هستند و خاک دستی مربوط به ساخت و سازهای قدیمی، حفره های و مغارهای زیرزمینی موجب می‌شود، یک فروچاله یا فروریزشی داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، وی درباره فرونشست نیز عنوان کرد: فرونشست عمدتا به دلیل استفاده زیاد از منابع آبی زیرزمینی به وجود می‌آید یعنی وقتی این منابع خشک می شوند به صورت مستمر شاهد فرونشست در دشت تهران هستیم که شهر تهران نیز قسمتی از دشت تهران محسوب می‌شود.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: بر اساس نظر کارشناسان، تهران در طول سال بین ۳۱ الی ۳۶ سانتی متر فرونشست دارد. در حال حاضر در تهران شاهد فروریزش یا فروچاله هستیم و نمی توان به صورت قطعی گفت، این مسئله به دلیل یک عامل و آن هم فعالیت های عمرانی زیرزمینی اتفاق می‌افتد.

وی به نوع خاک تهران نیز اشاره کرد و عنوان داشت: نوع خاک تهران درشت دانه غیرچسبنده است. زیر این شهر مغارها و آب انبارهای قدیمی زیادی دارد. گذشته از این موارد، بسیاری از چاه های آب خشک شده است و همچنین جریان های آب سرگردان را نیز شاهد هستیم که باعث شسته شدن لایه های خاک و ریزش ناگهانی زمین می‌شوند.

صادقی تصریح داشت: ایجاد حفره در معابر تنها در برخی موارد مربوط به عملیات های عمرانی است. در تهران یک سیستم آب رسانی فرسوده داریم.

در ادامه محمد سالاری عضو شورای شهر نیز  با تاکید بر مشکلات معماری شهر تهران تصریح کرد: واقعیت این است که شهر تهران طی دهه های گذشته از تمامی ابعاد در یک نابهنجاری تمام عیار بنا شده است. در تهران تازه سال ۸۶ طرح جامع اصلی اش ابلاغ می شود و بعد از ۵ سال طرح تفصیلی شهر تهران اجرا می شود که آن هم کلی اشکالات دارد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای تهران ادامه داد: مجموعه عظیم بارگذاری و جمعیت پذیری که در شهر تهران بارگذاری شده است، موجب شده اساساً مجموعه شهر تهران به یک کارگاه عملیات عمرانی تبدیل شود.

وی به دیگر مشکلات شهر تهران نیز اشاره و عنوان کرد: شهر تهران از شبکه فاضلاب محروم است و به همین جهت زیر تهران خالی است. از سوی دیگر برداشت بسیار بی رویه آب‌های زیرزمینی برای آبیاری فضای سبز و پارک ها و عمومی و یا بهره برداری‌های شهری باعث شویندگی خاک‌ها شده است.