شناسهٔ خبر: 32787 - سرویس مسکن و شهرسازی

الزام شهرداری‌ها به مقاوم‌سازی و اصلاح الگوی مصرف در ساختمان‌ها/ تاکید نمایندگان مجلس بر توسعه ایستگاه‌های زلزله‌نگاری در کشور

مجلس شورای اسلامی نمایندگان مردم در خانه ملت، به منظور مقاوم سازی واصلاح الگوی مصرف ساختمان‌ها ضمن الزام شهرداری ها نسبت به درج الزام رعایت مقررات ملی ساختمان در پروانه‌های ساختمانی، بر توسعه ایستگاه‌های زلزله نگاری در کشور تاکید کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه، ۱۳ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه ششم توسعه با ماده ۷۴ این لایحه با ۱۳۳ رأی موافق، ۱۴ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۵ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند که براساس این مصوبه شهرداری ها را مکلف به درج الزام رعایت مقررات ملی ساختمان در پروانه های ساختمانی کردند.

در ماده ۷۴ این لایحه آمده است: به منظور مقاوم‌سازی ساختمانها و اصلاح الگوی مصرف به ویژه مصرف انرژی در بخش ساختمان و مسکن اقدامات زیر انجام شود:

براساس بند الف این ماده شهرداریها مکلفند نسبت به درج الزام رعایت مقررات ملی ساختمان در پروانه‌های ساختمانی اقدام نمایند. صدور پایان‌کار برای واحدهای احداث شده بر مبنای این پروانه‌ها، منوط به رعایت کامل این مقررات است.

براساس بند ب این ماده کلیه مجریان دولتی موظفند مسؤولیت فنی (حرفه‌ای خود) و در صورت نیاز، مسؤولیت سایر عوامل مرتبط در طراحی، محاسبه و نظارت ساختمان‌های تحت‌پوشش خود اعم از شهری و روستایی را نزد یکی از شرکت‌های دارای صلاحیت بیمه نمایند.

براساس بند ج این ماده به منظور انجام مطالعات لازم برای کاهش خطرپذیری زلزله:

در جزء یک این بند آمده است: شبکه ایستگاه‌های شتاب‌نگاری و زلزله‌نگاری و پیش‌نشانگرهای زلزله توسعه یابد.

در جزء ۲ این بند آمده است: در طول اجرای برنامه استانداردسازی مصالح و روش های مقاوم سازی ساختمان به صورت کامل محقق و از تولیدکنندگان و ارائه کنندگان مصالح و روش‌های مذکور حمایت شود. /