به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سید حسن تقوایی، دانشیار رشته معماری منظر دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر ضرورت توجه هرچه بیشتر به معماری منظر راه و ارزشهای بومی جادهها عنوان کرد: گاه فراموش میکنیم که راهها به دلیل تفاوتهای اقلیمی استانهای کشور، ابعاد و انواع مختلفی دارند.
تقوایی با بیان اینکه ایمنی راه از مسائل فنی بسیار لازم توجه در معماری راه است، افزود: علاوه بر مسائل فنی باید به عناصر پیوسته به راه چون پلها، مبلمان و سایر عناصر توجه خاص شود.
دانشیار رشته معماری منظر دانشگاه شهید بهشتی بر نقش مهم معماری منظر در ارتقای کیفیت و بهرهبرداری بهتر از راهها گفت: متاسفانه درسالهای اخیر این مهم مغفول مانده و درمدیریت بهرهبرداری از راهها به آن توجه نشده است.
این پژوهشگر معماری و شهرسازی تصریح کرد: متاسفانه بیشتر توجه ما به مبدا و مقصد راه است و دالان حرکت یعنی خود جاده مغفول میماند. منظر و ساختار اکولوژیک جادهها و تامین نیازهای بستر راهها میتواند در افزایش جذابیت جادهها کمک کند. راههای گذشته بخشی از میراث فرهنگی ما هستند و میتوانند ثبت ملی شوند. گاه درساخت آزادراه، راههای قدیمی را مسدود میکنیم ولی میتوان از آنها به عنوان حاشیه راه اصلی و ایجاد جاذبه توریستی استفاده کرد.
وی با بیان اینکه درکشورهای اروپایی دپارتمان منظر راه مطرح است و ساخت و ساز درحریم راهها کنترل میشود، افزود: باید درسیاستگذاریها به منظر راه توجه خاص شود. آبنماها و پلهای گذشته میتوانند به عنوان بخشی از میراث فرهنگی مورد استفاده قرار گیرند و میتوان ازراههای گذشته به مقاصد مختلف استفاده کرد.
تقوایی درعین حال گفت: در پرداختن به منظر راهها نباید از ایمنی جاده نیز غفلت کنیم و باید توجه داشت که گاه خطکشی حاشیه جادهها نیز خود دچار مشکلات فنی میشود به عنوان نمونه اگر درشانه خاکی باشد به سرعت از بین میرود و ایمنی راه به خطر میافتد.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: اکنون مسئله بازیابی ارزشهای بومی درکشورهای اروپایی مطرح است و معتقدند حتی میتوان پوشش سطح جاده شوسه را حفظ کرد. مسائل اکولوژیک خصوصا درلبههای راه اگر مورد توجه قرار گیرد جذابیت جاده بیشتر میشود و لازم است به این مهم بیشتر پرداخته شود.