شناسهٔ خبر: 32882 - سرویس جاده‌ای

معاون وزیر راه و شهرسازی:

معماری راه را با دستور وزیر راه و شهرسازی مورد اجرا قرار دادیم/ تشکیل کارگروه معماری جاده با مشارکت ۳ معاونت/ اجرای معماری راه برای نخستین‌بار در آزادراه تهران- شمال

خیر الله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه گفت: راه همانند قصه هزار و یک شبی است که فقط قصه یک شب آن مربوط به ساخت می‌شود سایر دستگاه‌ها در صورت داشتن ایده خاصی باید شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل را یاری کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خیرالله خادمی در نشست تبیین ضرورت توجه به معماری راه در طراحی و مدیریت بهره‌برداری راه‌های برون‌شهری ایران ضمن تشکر از شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران برای توجه و برگزاری این نشست اظهار داشت: امیدوارم راهکارهایی برای بهبود و ارتقا کیفیت ساخت راه‌ها ارائه شود و در قالب آیین‌نامه‌ای باشد که منظر راه تحت دستورالعمل خاصی در جریان ساخت و توسعه راه‌ها و جاده‌ها موردتوجه قرار گیرد.

وی بابیان اینکه «راه همانند قصه هزار و یک شبی است که فقط قصه یک شب آن مربوط به ساخت می‌شود» تصریح کرد: اگرچه وظیفه ما به ساخت راه‌ها، سازه‌ها و ابنیه‌های فنی می‌شود، اما سایر دستگاه‌ها مانند سازمان محیط‌ زیست و سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در صورت داشتن ایده خاصی باید شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل را یاری کنند تا مردم به‌عنوان کاربران نهایی جاده‌ها از لذت و رضایت کافی در بخش منظر راه بهره‌مند شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اولین اقدام شرکت ساخت و توسعه گفت: وزیر راه و شهرسازی قبل از سال ۹۳ در زمان افتتاح قطعه قم- گرمسار در آزادراه حرم تا حرم به‌طور رسمی و علنی شرکت ساخت و توسعه را موظف به توجه به منظر و معماری کرد که پس از برگزاری چند جلسه در این شرکت موضوع معماری راه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه به قرارداد با دانشگاه شهید بهشتی برای تدوین آیین‌نامه‌ای اشاره کرد و گفت: در ادامه این روند، کارگروهی با مدیریت شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با مدیریت محمد سعید ایزدی و حضور شرکت ساخت و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تشکیل شد.

وی افزود: همچنین در جریان جلساتی با جامعه مهندسان مشاور و پیمانکاران در شرکت ساخت و توسعه، مهم‌ترین مسئله مورد تأکید ما این بود که ساخت و طراحی جاده برای مهندسان کشور سهل و آسان است، اما باید معماری حاشیه و منظر راه به‌عنوان یک برنامه مجزا در دستور کار قرار گیرد.

خادمی بابیان اینکه «معماری راه برای اولین بار در آزادراه تهران- شمال در حال اجرا است» گفت: امیدواریم پیرو آن معماری و منظر راه در سایر جاده‌ها به‌ویژه راه‌های مهم و اصلی کشور در حین و یا قبل از اجرا با همکاری دست‌اندرکاران پیش‌بینی شود.