شناسهٔ خبر: 32997 - سرویس مسکن و شهرسازی

نگاهی به فعالیت‌ها و سیاست‌های مطالعاتی و اجرایی وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن

بازنگری طرح جامع مسکن تا افق ۱۴۰۴/ برنامه‌ریزی برای توسعه مالی بخش مسکن/ نوسازی و بهسازی مسکن روستایی با کمک بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

ساختمان وزارت راه رئوس فعالیت‌ها و سیاست‌های مطالعاتی و اجرایی حوزه مسکن در دولت یازدهم با بررسی مواردی چون بازنگری طرح جامع مسکن تا افق ۱۴۰۴، برنامه ریزی برای توسعه مالی بخش مسکن، تدوین و اجرای مسکن اجتماعی، نوسازی و بهسازی مسکن روستایی با کمک بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شکل گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فعالیت‌ها و سیاست‌های مطالعاتی و اجرایی وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن و شهرسازی در معاونت مسکن و ساختمان با مسئولیت حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در قالب بازنگری و به روز رسانی طرح جامع مسکن به عنوان نقشه راه بخش مسکن تا افق ۱۴۰۴، برنامه‌ریزی برای توسعه مالی بخش مسکن در حوزه‌های توسعه‌ای شدن بانک، افزایش تسهیلات مسکن برای مسکن اولی‌ها و سایر متقاضیان، افزایش وام‌مسکن مهر برای کمک به آورده متقاضیان این نوع مسکن، تدوین برنامه مشترک برای تامین مسکن اجتماعی بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، و در نهایت بهسازی و نوسازی مسکن روستایی با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اهم فعالیت‌های حوزه مسکن و شهرسازی در دولت یازدهم با راهبری وزیر راه و شهرسازی بوده است.

بازنگری و به روز رسانی طرح جامع مسکن به عنوان نقشه راه تا افق سال ۱۴۰۴

برنامه‌­های پیشنهادی در قالب محورهای ۷گانه طرح جامع عمدتاً به دو بخش برنامه‌­های نهادسازی و برنامه‌­های عملیاتی تقسیم شد تا نقشه راه بخش مسكن را تدوين کند. در همین راستا نیز برنامه مسکن خانوارهای کم درآمد، نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های نابسامان شهری، برنامه اصلاحات در سیاست زمین با تاکید بر نظام برنامه‌ریزی شهری و منطقه ای، تقویت کارآمدی صنعت ساختمان، بهبود و توسعه نظام تامین مالی مسکن، مسکن روستایی و بازار اجاره مورد توجه ویژه قرار گرفت.

 برنامه‌ريزي براي توسعه مالي بخش مسكن

در حوزه برنامه‌ریزی برای توسعه مالی بخش مسکن موارد زیر با همکاری سایر معاونت های مرتبط، بانک مسکن و مشاوران وزیر راه و شهرسازی منطبق با راهبردهای وزیر راه و شهرسازی انجام شد که مهمترین این موارد به شرح زیر است:

- ارائه پيشنهاد كسب. موافقت اوليه براي توسعه‌اي شدن بانك مسكن

- افزایش سقف وام خرید مسکن از محل اوراق گواهي حق تقدم تا ۶۰۰ميليون ريال برای زوجین دو برابر این مقدار و ساخت مسكن تا سقف ۱۰۰۰ ميليون ريال

- راه‌اندازي اولین شركت تامين سرمايه مسكن (شرکت تامین سرمایه آباد)

- راه‌اندازي صندوق پس‌انداز يكم با هدف تامين مالي خريد و ساخت مسكن در سه سقف۸۰۰، ۶۰۰ و۴۰۰ ميليون ريال که برای زوجین دو برابر این مقدار تعیین شده است.

- راه‌اندازي صندوق سرمايه‌گذاري زمين و ساختمان

- راه‌اندازي حساب‌هاي اماني جهت تقويت بازار پيش‌فروش مسکن

- راه‌اندازی طرح تضمين  معاملات فروش اقساطی مسکن

- تدوين دستورالعمل نحوه انتشار اوراق رهني در بازار رهن ثانويه توسط بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار

- انتشار اولين مرحله از اوراق رهني مسكن به ميزان ۳۰۰۰ ميليارد ريال

- صندوق پس‌انداز مسکن منطقه‌ای به منظور کمک به احیای بافت فرسوده تهران، توسعه شهرهای جدید و اجرای برنامه‌های حوزه مسکن سواحل مکران

- تدوين آئين‌نامه ماده ۱۴ قانون ساماندهي و حمايت از توليد و عرضه مسکن

- بازنگری شیوه استفاده از شرکت‌های لیزینگ در بخش مسکن

- مطالعه جهت تدوين بسته بهينه مالياتي بخش مسكن

-  زمینه سازی برای راه‌اندازی صندوق‌های املاک و مستغلات

تدوين برنامه مشترك (مسكن‌اجتماعي)، بين وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و وزارت راه و شهرسازي

تدوین برنامه مشترک تحت‌عنوان مسکن اجتماعی بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دیگر اقدامات قابل توجه حوزه مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم بود که هدف آن تامین مسکن اقشار کم درآمد در دو قالب مسکن استیجاری و کمک به خرید مسکن و ایجاد تسهیلات لازم برای شناسایی افراد کم درآمد جامعه است.

نوسازي و بهسازي مسكن روستايي

به منظور بهسازي و نوسازي مسكن روستايي و ارتقاء كيفيت زندگي در مناطق روستايي، اعطاي سالانه ۲۰۰ هزار فقره تسهيلات ارزان قيمت در مناطق روستايي تا سقف ۱۵۰ ميليون ريال و تا پايان برنامه ششم توسعه مصوب گرديده است و طي دولت يازدهم لغايت سه ماهه اول سال ۹۵ حدود۳۱۳ هزار واحد تكميل و به بهره برداري رسيده است. طي سال ۹۳ تا سه ماهه ي سال ۹۵ نيز تعدادحدود  ۱۵۳۰۰۰ سند اماكن روستايي صادر و تحويل متقاضيان داده شده است. /