شناسهٔ خبر: 33065 - سرویس بنادر و دریانوردی

در برنامه ششم توسعه تعیین شد:

تکالیف دولت درباره سواحل مکران و استان‌های محدوده دفاع مقدس

سواحل مکران ‌ نمایندگان مجلس شورای اسلامی دولت را مکلف به استقرار و احداث زیرساخت های نظامی، فرهنگی، رفاهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سواحل مکران کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به نقل از ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی دولت را مکلف به استقرار و احداث زیرساخت های نظامی، فرهنگی، رفاهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سواحل مکران کرد.

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز دوشنبه و در ادامه بررسی برنامه ششم توسعه ماده ۱۲۷ لایحه را با ۱۷۰ رأی موافق، ۱۲ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۸ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رساندند.

بر اساس این مصوبه دولت مکلف شد اقدامات زیر را انجام دهد:

الف- استقرار و احداث زیرساخت‌های نظامی، فرهنگی، رفاهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سواحل مکران

ب- فراهم نمودن اعتبارات لازم جهت پرداخت مطالبات حق اشعه خلبانان و دیگر کارکنان اداری ذینفع در طول اجرای این قانون

ج- ارتقای کیفیت مراکز آموزشی و فرهنگی نیروهای مسلح برای تربیت نیروهای کارآمد

نمایندگان مجلس همچنین با ۱۶۹ رای موافق، ‌ ۸ رای مخالف، ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۳۴ نماینده حاضر ماده ۱۲۸ را نیز مصوب کردند.

به منظور جبران عقب ماندگی استان های مناطق دفاع مقدس:

الف- ستادکل نیروهای مسلح باید محدوده مناطق عملیاتی دفاع مقدس را تا پایان سال اول برنامه به سازمان برنامه و بودجه اعلام نماید.

ب- سازمان برنامه وبودجه را موظف به ارزیابی جامعی از وضعیت توسعه‌ یافتگی زیرساخت‌های این مناطق تا سطح شهرستان‌ها کرد.

ج- دولت موظف است ردیف متمرکزی را در قوانین بودجه سنواتی به‌ جبران عقب‌ماندگی‌ها و ارتقاء شاخص‌های برخورداری مناطق موضوع این ماده اختصاص دهد به‌گونه‌ای که سالانه ده‌درصد(۱۰%) افزایش یافته و به سطح متوسط شهرستان‌های برخوردار کشور برسد.

د- دولت موظف است حداقل از سال اول اجرای قانون سالانه بیست و پنج درصد(۲۵%) نسبت به لایروبی اروندرود و توسعه سواحل آن را در چارچوب قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر، قوانین مربوطه و بودجه سنواتی اقدام نماید.

ه- سازمان برنامه و بودجه موظف است اعتبار لازم را برای اعمال سقف فوق‌العاده‌ پیش‌بینی شده در بند(۱)‌ ماده(۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری برای کارکنان شاغل در این مناطق از سال اول برنامه تأمین و اعمال نماید.

و- سازمان برنامه و بودجه نیز مکلف شد نسبت به صدور احکام پرداخت مزایای شاغلین مناطق عملیاتی دفاع مقدس برابر جداول و ضوابط ابلاغی سازمان امور اداری و استخدامی(۱۳۷۶) از سال اول برنامه اقدام نماید.

دستگاه‌هائی که مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری نیستند مکلفند از منابع مربوطه، موارد موضوع بندهای(ث) و (ج) را به صورت مشابه اعمال نمایند.