شناسهٔ خبر: 33140 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون وزیر دفاع مطرح کرد؛

انجام معاهده بین‌المللی و تکمیل کریدور شمال- جنوب در تدوین سند توسعه مکران/ ضرورت احداث پایانه نفتی در جاسک

محمد اسلامی معاون وزیر دفاع با اشاره به اینکه سند توسعه‌ای سواحل مکران باید به سرعت در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران و همچنین کارگروه تدوین آن سند به تصویب برسد، گفت: در سند توسعه مکران دو بحث اصلی که یکی از آنها معاهده بین‌المللی و تکمیل کریدور شمال- جنوب و دیگری احداث پایانه نفتی در جاسک است باید به سرعت رخ دهد و نباید این موارد توسعه‌ای به تاخیر بیفتد، زیرا سهم عظیمی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند.

محمد اسلامی معاون وزیر دفاع و از اعضای اصلی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نوزدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، ضمن تسلیت ارتحال آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت‌نظام، درباره طرح توسعه مکران و کارگروهی که در این‌باره تشکیل شده است به اهمیت موضوع و تسریع بخشیدن در تصویب سند اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار است که در کشور برنامه توسعه ای فراتر از مقیاس منطقه‌ای با مطالعاتی در سطح ملی دارد انجام می‌شود و این برنامه توسعه‌ای مختص توسعه مکران در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر دفاع با اشاره به اینکه در دو سال گذشته در ستاد توسعه سواحل مکران سعی شده است از همه پتانسیل‌های تاثیرگذار منطقه استفاده شود، افزود: تمامی تصمیم‌گیری‌هایی که در مورد توسعه مکران در حال انجام است و باید به سرعت در مورد آن تصمیم‌گیری انجام گیرد در مقیاس ترکیبی و فرابخشی است تا طرح را به صورت ملی مورد تدقیق قرار دهد و هر دستگاهی کار خود را بدون هماهنگی با ستاد و کارگروه توسعه سواحل مکران دنبال نکند.

اسلامی مهمترین آسیب و آفت‌های اجرای طرح‌های توسعه‌ای را اجرای بخشی و نه فرابخشی و ملی عنوان کرد و گفت: در توسعه مکران تصمیم بر آن است تا سندی همگرا با مطالعه تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌های ذی‌مدخل بر سرزمین انجام گیرد و به صورت ملی به موضوع پرداخته شود در عین‌حالی که نظرات و پیشنهادات استانی نیز همواره موردنظر ستاد قرار دارد و در تصمیمات نهایی اعمال خواهد شد.

وی علاوه بر نگاه ملی به طرح توسعه سواحل مکران، توجه به شرایط و اقلیم منطقه را از دیگر موارد مهم در طرح برشمرد و افزود: در استان سیستان و بلوچستان با سه پدیده خشکسالی، تنگی معیشت، نبودن آب، مهاجرت و حاشیه نشینی مواجهیم که همه آنها بر اساس تغییر اقلیم و خشکسالی رخ داده است که باید برای آن تدبیری اندیشیده شود.

معاون وزیر دفاع همچنین بحث سونامی و مطالعاتی را که در این مورد توسط سازمان بنادر، کارشناسان، دانشگاهیان و همچنین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی عنوان شده از موارد مهم و مورد توجه ستاد دانست و گفت: تمامی مطالعات در سند طرح شده است و مبنا و ملاک عمل اجرای طرح های توسعه‌ای خواهد بود.

به گفته اسلامی، سند توسعه مکران باید ۲۵ سال پیش به تصویب می‌رسید و از ظرفیت‌های مختلفی که در این منطقه وجود دارد باید نهایت استفاده می‌شد.

وی گفت: در سند توسعه مکران دو بحث اصلی در حاکمیت مطرح است که یکی از آنها معاهده بین‌المللی و تکمیل کریدور شمال-جنوب و دیگری پایانه نفتی است که باید در جاسک به وجود آید و نباید این موارد توسعه‌ای به تاخیر بیفتد. زیرا سهم عظیمی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند.

اسلامی با اشاربه این که ۶۰ درصد جمیعت جهان در آسیای میانه و منطقه غرب آسیا زندگی می‌کنند، گفت: هاب حمل و نقلی شمال- جنوب باید ایجاد شود و نباید در این مورد تعلل داشته باشیم و کوتاهی کنیم. باید با سرعت و دقت، تدوین سند توسعه مکران را در دستور کار قرار دهیم و علاوه بر آن برای توسعه اجتماعی، پیوست‌های اجتماعی را نیز با کمک مسئولان استانی مورد اعمال در تدوین سند توسعه مکران قرار دهیم.

اسلامی گفت: این مصوبه حداقل باید ۲۵ سال پیش باید به تصویب می‌رسید که پایانه نفتی از خلیج‌فارس خارج بشود و خارج از تنگه‌هرمز قرار بگیرد. جاسک، مصوبه امروز نیست و از ۲۵ سال پیش جزو مطالبات و پیگیری‌های روزمره است. در جلسه کارگروهی که در حضور معاون اول رئیس‌جمهوری تشکیل شد وی این موضوع را از وزارت نفت مطالبه کرد./