شناسهٔ خبر: 33162 - سرویس استان‌ها

مظاهریان مطرح کرد:

تقویت توان خریدار و ایجاد نهادهای توسعه‌ای در حوزه ساخت‌وساز/ تبدیل مسکن به یک کالای صرفاً مصرفی از اولویت‌های ما است/ آینده نگران‌کننده شهرها با افزایش کاربری‌های تجاری

نشست معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه مسکن یک کالای صرفاً مصرفی و البته از اساسی‌ترین نیازهای انسان است گفت: در صورت حاکم شدن این دیدگاه در جامعه تنها سازندگان حرفه‌ای وارد حوزهٔ ساخت‌وساز شده و نیازمندان واقعی پای در بازار خرید خواهند گذاشت و این یعنی ساخت مسکن با برداشتی منطقی و خرید خانه‌ای مطابق با نیاز و سلیقه.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، حامد مظاهریان طی سفر به استان قزوین و در نشست با مدیرکل، مدیران و کارشناسان حوزه مسکن و ساختمان این اداره کل با اعلام این موضوع گفت: نباید با دخالت در بازار مسکن شرایطی به وجود آید تا این نیاز اساسی جامعه از دسترس مردم دور شده و به یک کالای دست‌نیافتنی برای مردم تبدیل شود، ایجاد رونق پایدار در صنعت ساختمان بستر فعالیت مستمر و رضایت‌بخش کلیه فعالان حرفه‌ای این حوزه را فراهم کرده و خریداران را به خانه‌های دلخواه و متناسب با سرمایه خود می‌رساند.

وی همچنین افزود: بازار مسکن نیز باید مانند سایر بخش‌های مصرفی دیگر به یک موازنه و تعادل متناسب میان عرضه و تقاضا برسد تا شاهد نوسان‌های شوک گونه در آن نباشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: بی‌گمان صنعت ساختمان یک عرصهٔ مهم و اثرگذار در اقتصاد کشور است ولی نباید این نگاه وجود داشته باشد که ورود به بازار مسکن یعنی به دست آوردن سود کاذب، کلان و البته کوتاه‌مدت. بلکه باید با برنامه‌ریزی و تدوین سیاست‌های کوتاه و بلندمدت از ایجاد هر گونه اقدام شتاب‌زده در آن جلوگیری کرد.

مظاهریان در ادامه با اشاره به اینکه سیاست وزارت راه و شهرسازی در حال حاضر تقویت توان خریداران است گفت: وام‌ها و تسهیلات مسکن با پیش‌فرض اینکه متقاضیان دارای شغل می‌باشند برنامه‌ریزی و ارائه شده و بی‌گمان تقویت قدرت خریدار موجب تحریک بازار شده و سبب می‌شود که سازندگان با شناسایی سلایق و نیازهای موجود در بازار تقاضا، ساختمان‌های متناسب با آن بنا کنند.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه هر بخشی نیازمند یک نهاد توسعه‌ای است تا بتواند تولید و توسعه پایدار را در آن ایجاد کند، عنوان کرد: یکی از سیاست‌هایی که وزیر راه و شهرسازی در حال پیگیری برای اجرایی شدن آن است تبدیل شدن بانک‌های تخصصی به بانک توسعه‌ای است.

وی ادامه داد: یک بانک توسعه‌ای هدفش سودآوری نیست، بلکه میزان و چگونگی اجرای سیاست‌های دولت است که معیار سنجش موفقیت و مطلوبیت آن‌ها است.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه تدوین راهکار برای خانه‌دار شدن اقشار محروم جامعه از وظایف دولت است اظهار کرد: البته این به معنای متمرکز کردن اقشار ضعیف و محروم جامعه در یک منطقه نبوده و ما باید در برنامه‌های خود سعی کنیم اقشاری را که نیازمند حمایت کامل دولت برای تهیه مسکن هستند را در تمام سطوح شهر پراکنده کنیم تا در پی آن بسترهای بهره‌برداری از ظرفیت‌های متقابل بخش‌های مختلف مردم از هم فراهم شود.

مظاهریان در این راستا اضافه کرد: امروزه در بیشتر شهرهای ما بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری مستعدترین حوزه‌ها برای ساخت‌وساز هستند چرا که می‌توان با کمترین هزینه بیشترین ارزش افزوده را برای سازندگان و اهالی محلی به وجود آورد.

افزایش کاربری‌های تجاری چالش جدی شهرهای ما در آینده‌ای نزدیک

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: یکی از نگرانی‌هایی که برای بیشتر شهرهای ما وجود دارد افزایش کاربری‌های تجاری در سطح آن‌هاست.

وی افزود: آیا به راستی شهرهای ما نیازمند این تعداد واحدهای تجاری است؟! بی‌گمان با ادامه روند موجود در آینده‌ای نزدیک با چالش‌هایی بسیار جدی در این حوزه برخورد خواهیم کرد.

مظاهریان ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری‌ها را یکی از مهم‌ترین راهکارها جهت حرکت به سوی توسعه پایدار خوانده و بیان کرد: شهرداری‌ها برای اداره شهرهای خود نیازمند درآمد پایدار هستند تا ناچار نشوند برای پوشش هزینه‌های خود دست به دامان راهکارهایی شوند که نتیجهٔ نهایی آن از دست رفتن کیفیت زندگی در شهرها و حقوق شهروندی باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: با هماهنگی نهادها و سازمان‌های مرتبط به حوزه ساخت‌وساز بخش زیادی از دغدغه‌های مربوط به این حوزه به ویژه ارتقای کیفیت ساخت‌وساز و رعایت مقررات ملی ساختمان مرتفع شده و ما می‌توانیم شاهد این باشیم که شهرهای ما بر اساس نیاز جامعه و منطبق با واپسین استاندارهای جهانی حرکت می‌کنند.