شناسهٔ خبر: 33195 - سرویس مسکن و شهرسازی

عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تشریح کرد؛

جزئیات نشست‌های ۶ گانه معماری منظر راه‌ها/ ایمنی راه و کاهش تلفات جاده‌ای/ ضرورت‌های حفظ محیط‌زیست و ساختار فیزیکی بصری جاده‌های برون‌شهری

هوشنگ عشایری عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران جزئیات نشست‌های ۶ گانه معماری منظر راه‌ها را تشریح کرد و گفت: هدف از این سلسله نشست‌ها ایمنی راه وکاهش تلفات جاده‌ای همراه با ضرورت‌های حفظ محیط‌زیست، گونه‌های گیاهی و ساختاری فیزیکی- بصری جاده‌های برون‌شهری خواهد بود.

هوشنگ عشایری عضو هیات‌مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره جزئیات ۶ نشستی که قرار است در مورد معماری‌راه توسط آن شرکت به مدیرعاملی محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه وشهرسازی و به دبیری وی برگزار شود، جزئیاتی را ارایه کرد.

عشایری با اشاره به اینکه نخستین نشست معماری راه تحت عنوان ضرورت توجه به معماری راه در طراحی و مدیریت بهره برداری برگزار شد، گفت: نشست دوم تحت‌عنوان نگرشی بر ضرورت‌های مدیریتی، زیباشناختی، بوم‌شناختی و توجه به معماری راه، نشست سوم تحت‌عنوان مروری بر فرآیند تدوین دستورالعمل ساماندهی منظر راه، نشست چهارم تحت‌عنوان اعطای کاربری مجدد به کاروانسراهای تاریخی با ارزش میان‌راهی که ابنیه‌، اِلمان‌ها و سکونتگاه‌های موقت یا قطعی یا کاروانسراهایی را که کنار جاده ها قرار دارند مورد بررسی قرار خواهد داد عناوین نشست‌های آتی معماری منظر راه هستند.

عضو هیات‌مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ادامه داد: نشست پنجم تحت‌عنوان مروری بر طرح ساماندهی محور تهران- دیزین خواهد بود و در نهایت نشست ششم نیز به جمع‌بندی و هم‌اندیشی در موضوع طراحی و منظر راه‌های برون‌شهری اختصاص دارد.

این عضو هیات‌مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران گفت: ارایه قطعی دستورالعمل‌های نشست‌های ۶ گانه بنا بر چهارچوب های متنوع خواهد بود که بعد از این سلسله نشست‌ها، خروجی و نتایج را به شورای‌عالی فنی هماهنگی ترابری وزارت راه و شهرسازی ارایه خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که این سلسله نشست‌ها چقدر به ایمنی راه ها و کاهش تلفات جاده‌ای منجر خواهد شد، اینگونه پاسخ داد: هدف‌گذاری ما در این نشست‌ها سه بخش است. بدین معنا وقتی معماری منظر راه را تعریف می‌کنیم این ادبیات در سه بخش تقسیم می‌شود: یک بخش به مفهوم و اندیشه معماری منظر راه و به هویت مرتبط است. بدین مفهوم که راه چه جایگاهی دارد و چه مفهوم و اندیشه وابستگی و هویت بخشی انسانی را ایفا می‌کند. بخش دوم بخش کالبدی است که چه می‌سازیم و اینجاست که منظر راه می‌خواهد کمک کند تا ایمنی تامین شود. هدف سوم نیز برقراری تردد ایمن و روان با ارتقای کیفیت منظر راه است تا بتوانیم تردد ایمن و روان را داشته باشیم.

عشایری الزامات معماری راه را شامل محیط‌زیست، حفظ گونه‌های گیاهی، حفظ ساختار فیزیکی بصری موجود دانست و افزود: هدف‌گذاری ما در معماری منظر راه، ایمنی است. باید رانندگان از منظر، بستر و اجرای درست علائم و راهنمایی‌های لازم برخوردار باشند و همچنین باید این دیدگاه در جامعه نهادینه شود که از بودن در جاده‌ها برای رانندگان و مسافران لذت بصری به وجود آید.

وی با تاکید بر اینکه در اجرای معماری منظر راه و ایده‌هایی که از این نشست‌ها حاصل خواهد شد طبیعتا مشکلاتی نیز به وجود خواهد آمد، گفت: به این دلیل که موضوع جدید و قابل نقد و بررسی است باید بتوانیم ضوابط درستی را تنظیم و راه درستی را پیش بگیریم. به همین دلیل نیز باید نشست‌هایی داشته باشیم تا خود را نقد کنیم و استادان ارایه طریق بدهند و مورد نقد و پرسش قرار بگیریم.

گفتنی است، اولین نشست معماری منظر راه تحت عنوان ضرورت توجه به معماری راه در طراحی و مدیریت بهره‌برداری با حضور دکتر طالبیان معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دکتر تقوایی در حوزه زیبایی شناختی، دکتر مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، دکتر کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، دکتر حجت معمار  و عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران و همچنین محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ۱۳ دی ‌ماه ۱۳۹۵ در محل آن شرکت برگزار شد./