شناسهٔ خبر: 33291 - سرویس شرکت‌ها

در مراسم امضاء تفاهم‌نامه بین سازمان‌های هواشناسی و نقشه‌برداری مطرح شد:

استفاده از داده‌های سازمان نقشه‌برداری در پیش‌بینی‌های هواشناسی/ هواپیماهای مجهز به سنسورهای هواشناسی در سازمان نقشه‌برداری به کار می‌آیند/ توسعه سوپركامپیوترهای سازمان هواشناسی در برنامه پنجم توسعه

داود پرهیزکار با انعقاد تفاهم‌نامه همكاری بین دو سازمان علمی هواشناسی و نقشه‌برداری كشور زمینه‌های استفاده از داده‌های سازمان هواشناسی در پیش‌بینی دقیق‌تر وضعیت هوا فراهم شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی صبح امروز تفاهم‌نامه همكاری میان سازمان هواشناسی و سازمان نقشه‌برداری كشور به امضای علیرضا آزموده اردلان و داود پرهیزكار رسید.

پرهیزكار در این نشست در سخنانی بیان كرد: محور فعالیت‌های سازمان هواشناسی «داده» است و علم هواشناسی بر پایه بایگانی و پردازش داده‌ها استوار شده و پیشینه اطلاعات ما به ۶۰ سال آمار می‌رسد و بانك اطلاعاتی با ارزشی را برای حل مسائل خصوصا در حوزه اقلیمی در اختیار داریم.

رئیس سازمان هواشناسی افزود: ۴ هزارو ۵۰۰ ایستگاه داریم كه به پردازش داده‌ها می‌پردازند و البته در صدد توسعه آن‌ها هستیم. همچنین ۱۵ ایستگاه جو بالا داریم كه در دو نوبت اطلاعات اعماق جو و تصویر سه بعدی از جو را در اختیار قرار می‌دهند.

وی با بیان اینكه سازمان هواشناسی كشور با سازمان هواشناسی بین‌المللی در ارتباط است به گستردگی حوزه كار سازمان هواشناسی اشاره كرد و گفت: در دولت تدبیر و امید توانسته‌ایم جایگاه سازمان هواشناسی را ارتقا دهیم و امروز عضو شوراهای‌عالی مدیریت بحران و نیز آب هستیم كه اولین گزارش شورای عالی آب مربوط به سازمان هواشناسی است و با توجه به اینكه امروز مسئله خشكسالی مطرح است اطلاعات ما بسیار با ارزش است.

پرهیزكار با بیان اینكه در ۹ سال گذشته بارش تجمعی كشور زیر نرمال بوده و امسال ۴۰ درصد كاهش بارش داشته‌ایم تصریح كرد: داده‌های هواشناسی در مباحثی چون آلودگی هوا، تابش اشعه UV، بحث بلندمرتبه سازی در شهرها و جایگاه آن در تهویه هوا نقش‌آفرین بوده و باعث شده به طور موقت شورای‌عالی معماری و شهرسازی بلند مرتبه‌سازی را متوقف كنند.

وی با بیان اینكه در آلودگی هوا دو عامل یعنی منابع آلاینده و دیگری شرایط جوی موثر هستند گفت: اگر شرایط جوی پایدار شود با آلودگی مواجه می‌شویم بنابراین اطلاعات جوی می‌تواند در مدیریت شهری نیز موثر باشد. ضمن اینكه توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی درباره احتمال وقوع سیل در گیلان عید امسال مانع آسیب رسیدن به بسیاری از مسافران شد.

این مقام مسئول با بیان اینكه امروز سایت این سازمان در فصل زمستان جزو ۱۰ سایت پربازدید دولتی است گفت: به دنبال این هستیم كه از بهترین داده‌ها و مدل‌های نزدیك به واقعیت استفاده كنیم و باتوجه به اینكه مقیاس پدیده‌ها گسترده است و می‌تواند ۱۰ متر تا حتی ۱۰ هزار كیلومتر باشد ما نه تنها به داده‌های منطقه بلكه به داده‌های جهانی نیز نیاز داریم.

پرهیزكار با بیان اینكه امروزه سوپر كامپیوترهای دارای بالاترین قدرت پردازش در اختیار سازمان‌های هواشناسی است گفت: امروز ما با قراردادی كه با دانشگاه امیركبیر بسته‌ایم توانسته‌ایم كامپیوتری را با قدرت ۸ دهم ترافلاكس تهیه كنیم كه هنوز پاسخگوی نیاز ما نیست و وارد اجرای سوپركامپیوتر دیگری شدیم كه ۱۴ ترافلاكس توان دارد و در برنامه پنجم توسعه باید این سوپر كامپیوتر را نیز توسعه دهیم.

همچنین در این برنامه رئیس سازمان نقشه‌برداری كشور در سخنانی عنوان كرد:  سازمان نقشه‌برداری نیز مانند سازمان هواشناسی سازمانی دانش بنیان است كه با داده سروكار دارد و وظیفه ما به تصویر كشیدن هندسه‌ای است كه روی آن زندگی می‌كنیم و فن نقشه‌برداری در خدمت‌رسانی به مردم بسیار موثر است.

آزموده با بیان اینكه سازمان نقشه‌برداری ۱۷۰ ایستگاه GPS مستقر در پوسته واقعی زمین دارد گفت: ما می‌توانیم براساس تغییرات میزان فشار بر پوسته زمین و پهنه‌بندی احتمال وقوع زلزله در مناطق پرخطر و مدیریت بحران را انجام دهیم و به اطلاعاتی درباره جو یونیزه زمین برسیم و نیز در جو پایانی اطلاعات بخارآب را ارائه دهیم.

وی با بیان اینكه سازمان نقشه‌بردای دارای هواپیماهایی است كه می‌توان آن‌ها را مجهز به سنسورهای هواشناسی كرد گفت: آماده هستیم در این زمینه همكاری مفیدی با سازمان هواشناسی داشته باشیم و نیز امیدواریم این تفاهم‌نامه شروعی برای تعاملات بلند مدت میان این دو سازمان علمی باشد.

از جمله محورهای اصلی این تفاهم‌نامه می‌توان به تلاش در جهت استفاده از حداكثر ظرفیت‌های موجود در طرح‌ها و پژوهش‌های مورد توافق و تبادل اطلاعات جریان‌سنجی بین دو سازمان و از جمله تعهدات سازمان هواشناسی می‌توان به تامین فضای مناسب برای نصب و راه‌اندازی ایستگاه‌های دائم و ارائه پیش‌بینی پوشش ابر و نیز همكاری در تبادل اطلاعات جزرو مد در سواحل و بازبینی مكان‌یابی ایستگاه‌ها اشاره كرد. همچنین سازمان نقشه‌برداری متعهد همكاری در تبادل DEM و نقشه‌های شهری و كاربری اراضی و همكاری در اجرای SDI در هواشناسی و همكاری برای استخراج و در اختیار قرار دادن پارامترهای هواشناسی از مشاهدات ایستگاه‌های خود شده است.