شناسهٔ خبر: 3334 - سرویس مسکن و شهرسازی

حناچی در همایش بلندمرتبه‌سازی مطرح کرد:

حتی یک برج هم روی پهنه‌های مناسب بلندمرتبه‌سازی ساخته نشد/ تلفات ناشی از گودهای عمیق نگران کننده است

پیروز حناچی در کنفرانس بلندمرتبه سازی معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید مکان‌های بلندمرتبه‌سازی را در طرح‌های جامع شناسایی کنیم و بر اساس آن مجوزهای بلندمرتبه‌سازی داده شود، گفت: در این راستا پهنه‌هایی را برای بلندمرتبه‌سازی شناسایی کردیم اما حتی یکی از برج‌های کشور روی پهنه‌های شناسایی شده بلندمرتبه‌سازی ساخته نشده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی در نخستین همایش بلند مرتبه سازی در ایران و خاورمیانه که ۱۹ دی ماه در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد اظهار کرد: بر اساس تجربیات و شرایطی که طی چند دهه وجود داشت، در دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری به موضوع بلندمرتبه‌سازی نپرداختیم، نه به دلیل اینکه مخالفتی با اصل بلندمرتبه‌سازی وجود داشته باشد بلکه معتقدیم از این فرصت در مجموعه شهرها از جمله تهران و دیگر کلانشهرها و میانشهرها بی‌مهابا استفاده شده است. 

دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری با تاکید بر اینکه بخش عمده‌ای از مصوبات شورایعالی شهرسازی و معماری مربوط به چالش‌های بلندمرتبه‌سازی است افزود: در ساخت و سازها باید سه دایره منافع عمومی شهروندان و مردم، منافع عمومی سرمایه گذاران و همچنین اراده مدیران شهری و سیاستگذاران در کنار یکدیگر دیده شود.

وی افزود: اگر در شهر فضایی بسازیم که منافع مردم در کنار منافع سرمایه گذاران و مدیران سیاستگذار دیده نشود فضای ساخته شده پایدار نیست؛ همین‌طور اگر منافع سرمایه گذار در کنار منافع مردم و سیاستگذاران مدنظر قرار نگیرد فضای ساخته شده ناپایدار خواهد بود.

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بنابراین ناگزیر هستیم که منافع شهروندان، سرمایه‌گذاران و مدیران شهری را به طور معقول و متعادل رعایت کنیم.

حناچی با تاکید بر اینکه در مواردی که منافع مردم دیده نشود را ناپایدار می‌دانیم گفت: این موضوع مدام در  کمیسیون ماده ۵ بررسی می‌شود.

دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری اظهار کرد: اصلی‌ترین وظیفه ما در دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری، «مدیریت خردمندانه فضای سرزمین» است که تمام عرصه‌های کشور را در بر می‌گیرد.

همه عرصه‌های شهر قابلیت بلندمرتبه‌سازی ندارند

وی با بیان اینکه باید از ارزش زمین به عنوان یک گوهر گرانبها به شکل خردمندانه استفاده شود گفت: پیرو مدیریت خردمندانه فضای سرزمین همه عرصه‌های شهر قابلیت بلندمرتبه‌سازی را ندارند و در مکان‌هایی مجوز تراکم داده می‌شود که کشش تجمیع جمعیت را ندارند.

حناچی ادامه داد: باید مکان‌های بلندمرتبه‌سازی را در طرح‌های جامع شناسایی کنیم که در این راستا ۵۰ درصد راه را طی کردیم به طوریکه پهنه‌هایی را برای بلندمرتبه‌سازی شناسایی کردیم اما حتی یکی از برج‌های کشور روی پهنه‌های شناسایی شده بلندمرتبه‌سازی ساخته نشده است.

معاون شهرسازی و معماری با اشاره به اینکه همه عرصه‌ها را درگیر بلندمرتبه‌سازی کردیم افزود: بی توجهی به این موضوع عارضه‌های دیگری را به وجود آورد و مجوزهایی که برای بلندمرتبه‌سازی داده شده برای ساختمان‌های مجاور مزاحمت‌هایی را ایجاد کرد.

تلفات ناشی از گودهای عمیق نگران کننده است

وی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد تلفات ناشی از گودهای عمیق در تهران نگران کننده است و این بزرگترین ظلم به بلندمرتبه‌سازی است. همچنبن آمارها نشان می‌دهد تلفات ناشی از گودبرداری غیراصولی در ۱۰ سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است و این نکته بسیار مهم و نگران کننده است.

دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری با تاکید بر اینکه بلندمرتبه‌سازی یک مزیت و قابلیت است و به واسطه استفاده درست از آن مواهبی برای مردم به وجود می‌آید، از گودهای بیش از ۷۰ متر در مناطق پرتراکم مسکونی انتقاد کرد و افزود: هیچ عقل سلیمی با بلندمرتبه‌سازی مخالف نیست اما اگر بلندمرتبه‌سازی با ابزار خود مورد توجه نباشد می‌تواند ضد خودش عمل کند.

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی در پایان اظهار امیدواری کرد یکی از خروجی‌های این همایش تدوین سند راهنمایی برای توجه به ضوابط بلندمرتبه‌سازی باشد./