شناسهٔ خبر: 33368 - سرویس هوایی

در دیدار وزیر حمل و نقل آلمان با وزیر راه و شهرسازی مطرح شد:

امضای تفاهم‌نامه مشترک در حوزه حمل و نقل/ بررسی حوزه‌های حمل و‌نقل ایران و آلمان با محوریت توسعه ۴ فرودگاه ایران/ آلمان فرود نخستین هواپیمای برجامی را تبریک گفت/ قرارداد خرید لکوموتیوهای برقی زیمنس قطعی می‌شود

وزرای راه آلمان و ایران عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با الکساندر دوبرینت وزیر حمل و نقل و زیرساخت‌های دیجیتال آلمان جلسه مشترکی با محوریت مشارکت آلمان در توسعه و ساخت فرودگاه‌های ایران برگزار کرد. در پایان این دیدار صورت‌جلسه تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین ایران و آلمان در چند حوزه حمل و نقلی از جمله فرودگاهی، دریایی و ریلی به امضای طرفین رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عصر دیروز یکشنبه ۲۷ دی ماه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با الکساندر دوبرینت وزیر حمل و نقل و زیرساخت‌های دیجیتال آلمان جلسه مشترکی با محوریت مشارکت آلمان در توسعه و ساخت فرودگاه‌های ایران برگزار کردند.

وزرای دو کشور بعد از پایان مذاکرات دو جانبه و پیش از حضور در جمع خبرنگاران صورت جلسه تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین ایران و آلمان را در چند حوزه حمل و نقلی از جمله فرودگاهی، دریایی و ریلی به امضا رساندند.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان پس از پایان این جلسه با خوش آمدگویی به الکساندر دوبرینت وزیر حمل و نقل آلمان و هیئت همراه، گفت: سفر مجدد شما به تهران در این فاصله کوتاه نشانه خوبی از بازگشت روابط اقتصادی ایران و آلمان به دوره گذشته است. آلمان شریک بزرگ تجاری ایران در اروپا بوده و در زمینه تجاری رابطه دیرینه‌ای با ایران دارد.

وی با بیان اینکه گفت و گوی ایران و آلمان در دوره‌ قبل بیشتر در ارتباط با حوزه ریلی بود، گفت: از آن سفر تاکنون موافقتنامه‌های بسیار خوبی حاصل شده است. ما موفق شدیم قراردادخرید ۵۰ لکوموتیو دیزلی را با شرکت مپنا ببندیم، این دیزل‌ها را مپنا با همراهی زیمنس در ایران تولید می‌کند و با امضای این قرارداد ما از جهت لکوموتیوهای دیزلی درحوزه مسافری در وضعیت خوبی قرار می‌گیریم.

آخوندی با بیان اینکه ما درحال حاضر ۱۶۵ لکوموتیو دیزلی داریم که تعدادی از آنها همواره در تعمیرگاه و ۱۳۰ مورد از  این تعداد هر روز فعال هستند، گفت: برای اینکه بتوانیم سرویس خوبی به مسافران ارائه دهیم حداقل به ۵۰ لکوموتیو گرم و فعال نیاز داریم که از این طریق هم نیاز موجود پاسخ و هم برای توسعه آتی نگرانی نخواهیم داشت.

وی توضیح داد: سرعت قطارها با این لکوموتیوها ۱۶۰ کیلومتر درساعت خواهدبود. هم چنین برای خرید هفتاد دستگاه لکوموتیو برقی از طریق مپنا و با همکاری زیمنس درحال مذاکره هستیم. از طرفی مذاکرات انتقال دانش فنی با مپنا درحال انجام است و امیدواریم تا دو هفته آینده خرید این هفتاد لکوموتیو قطعی شود.

به گفته آخوندی همزمان با برقی کردن راه‌آهن تهران -مشهد و تغییرها در حوزه زیرساخت، وزارت راه و شهرسازی درحال قطعی کردن قرارداد خرید لکوموتیوها است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در این سفر بیشتر تمرکز بر حوزه هوایی بود، گفت: چهار فرودگاه تبریز، اهواز ،چابهار و فرودگاه امام خمینی را برای سرمایه گذاری به طرف آلمانی پیشنهاد کرده‌ایم، کارگروه مشترک این موضوع را بررسی و با توجه به نوع علاقه آلمان همکاری نهایی از طریق این کشور اعلام می‌شود.

آخوندی با بیان اینکه فراخوان بین المللی ترمینال ایرانشهر فرودگاه امام خمینی با ظرفیت ۲۵ میلیون مسافر هفته پیش اعلام شده است و  این یک فراخوان بین‌المللی است، گفت: دوستان آلمانی اگر علاقه‌مند باشند می‌توانند با باقی رقبای بین المللی خود رقابت کنند و ایران نهایتا به بهترین پیشنهاد فنی و مالی امتیاز می‌دهد.

وی با بیان اینکه در این جلسه در زمینه دریایی، تامین و نگهداری هواپیماها، موافقتنامه حمل و نقل جاده‌ای و دریایی و هم چنین در زمینه تجارب دو کشور در زمینه حمل و نقل هوشمند و ترکیبی مذاکراتی انجام شد، گفت: در چند ماه گذشته موفق شدیم قراردادهایی را با آلمان عملیاتی کنیم. ما هم قرارداد مبادلات مالی ایرباس را از طریق آلمان انجام دادیم و برای تجهیزات دریایی یک قرارداد با شرکت آلمانی بستیم.

آخوندی ضمن تشکر از جدیت و صمیمیت وزیر حمل و نقل آلمان در پیگیری روابط دو کشور ادامه داد: با این تجربه‌های موفق مسیر مبادلات مالی با ایران و آلمان روان‌تر می شود و امیدواریم بتوانیم قراردادهای بزرگتری با آلمان ببندیم.

وزیر حمل و نقل آلمان و تاکید بر جدیت تلاش‌ها برای همکاری اقتصادی بین دو کشور

الکساندر دوبرینت وزیر حمل و نقل آلمان درجمع خبرنگاران ضمن تبریک برای موفقیت مذاکرات خرید هواپیما به هیئت ایرانی، فرود اولین ایرباس در فرودگاه مهرآباد را نتیجه تلاش‌های آخوندی دانست و گفت: نتایج تلاش‌های وی در زمینه حمل و نقل به بار نشسته است.

وی با بیان اینکه فضای گفت و گوی دو ساعته با وزیر راه و شهرسازی بسیار خوب بود، از صمیمیت طرف ایرانی تشکر کرد و گفت: اینکه آلمان بعد از سفر اخیر خود در ماه اکتبر مجددا به تهران سفر می‌کند نشانه جدیت تلاش‌ها برای همکاری اقتصادی بین دو کشور است.

دوبرینت با بیان اینکه آلمان به تبادل تجربه با ایران در زمینه حمل و نقل علاقه‌مند است، ادامه داد: در ‌کنار بحث جاده ای، دریایی و ریلی مذاکرات ما در این جلسه بیشتر به موضوع فرودگاهها و امکانات هوایی باز می‌گشت و به همین دلیل در سفر هیات همراه من مدیران عامل و گروه‌های تخصصی از فرودگاه‌های مونیخ، فرانکفورت و شرکت هواپیمایی دورنیه حضور دارند.

وزیرحمل و نقل و زیرساخت‌های دیجیتال آلمان با اعلام اینکه ما بسیار علاقه‌مند به همراهی با ایران در زمینه توسعه فرودگاههای این کشور و هم چنین تبادل و انتقال دانش فرودگاهی و مدیریت فرودگاهها هستیم، گفت: نشانه جدیت آلمان تشکیل گروه کاری مشترک ایران و آلمان است که قرار است در زمینه توسعه فرودگاهها با یکدیگر جلسه داشته باشند و امیدواریم زمینه همکاری بیشتر و نزدیکتر ایران و آلمان را فراهم کنند.

وی از آخوندی به دلیل ارائه این فرصت به آلمان تشکر کرد و با اشاره به دعوت رسمی آلمان از وی برای بازدید از فرودگاه‌های مونیخ و فرانکفورت، گفت: امیدواریم در آینده نزدیک ملاقاتی با شما این بار در برلین داشته باشیم و بدین طریق همکاری جدیدی که آغاز شده است، ادامه داشته باشد.