شناسهٔ خبر: 33408 - سرویس مسکن و شهرسازی

علی‌اکبر معین‌فر در کنفرانس سومین بناهای بلند مطرح کرد؛

دریغ است ایران که ویران شود/ خدمات اندک من برای اعتلای کشور و رشد جوانان بود

علی اکبر معین فر علی‌اکبر معین‌فر، نخستین وزیر نفت پس از انقلاب در افتتاحیه سومین کنفرانس بناهای بلند و در هنگام تقدیری که از سوی وزیر راه و شهرسازی از این پیشکسوت به عمل آمد، گفت: بنده سزاوار این همه لطف نیستم زیرا خدمات زیادی انجام نداده‌ام تا شایسته این تقدیر باشم. اما اگر کمکی هم انجام داده ام برای اعتلای کشور و آینده جوانان این مرز و بوم و برای کسانی بوده که جایگزین ما خواهند شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی‌اکبر معین‌فر از پیشکسوتان عرصه مهندسی و نخستین وزیر نفت پس از انقلاب در مراسم تقدیر خود در حضور وزیر راه و شهرسازی و معاون مسکن و ساختمان و همچنین رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و اعضای حاضر در کنفرانس سومین بناهای بلند، گفت: تصور نمی‌کردم که بعد از مدت‌ها در یک مراسم رسمی حضور پیدا کنم. بعد از مدت‌ها ما را از غار اصحاب کهف به‌در آوردند و به همین خاطر هم از دوستان خوبم و برگزارکنندگان این همایش، تشکر می‌کنم.

معین‌فر ادامه داد: آنچه مسلم است این نکته است که بنده سزاوار این همه لطف نیستم زیرا خدمات زیادی انجام نداده‌ام تا شایسته این تقدیر باشم. اما اگر کمکی هم انجام داده‌ام برای اعتلای کشور و آینده جوانان این مرز و بوم و برای کسانی بوده که جایگزین ما خواهند شد.

وی با بیان مصرعی از شعر فردوسی: دریغ است ایران که ویران شود، گفت: ای جوانان وطن جان من و جان شما؛ امیدوارم شاهد ایرانی با عظمت و شکوهمند باشیم.

گفتنی است، علی‌اکبر معین‌فر نخستین وزیر نفت پس از انقلاب بود که تحصیلات خود را در مهندسی راه و ساختمان از دانشکده فنی دانشگاه تهران در سال ۱۳۳۰ دریافت گرفت و همچنین مدرک مهندسی زلزله را نیز از دانشگاه واسدا توکیو در ژاپن اخذ کرد.

در زندگی‌نامه این شخصیت آمده است: علی اکبر معین‌فر در سال ۱۳۰۷ در تهران به دنیا آمد. در سال ۱۳۲۶ در آزمون ورودی دانشکده فنی ثبت نام کرد و سپس از سال دوم ادامه تحصیل در رشته راه و ساختمان را انتخاب کرد. در همین دوران بود که فعالیت‌های انجمن اسلامی اندک اندک پایه‌گذاری گردید.

نخستین فعالیت‌های وی از همین سالها آغاز شد: «در جریان ملی‌شدن صنعت نفت، اعتراضات دانشجویی نقشی مهم بازی کرد وتحصیلات خود را در رشته مهندسی راه و ساختمان در دانشکده فنی دانشگاه تهران در سال ۱۳۳۰ به پایان برد و در سال ۳۱ به خدمت نظام وظیفه اعزام شد. بعدها در بانک ساختمان به عنوان مهندس ناظر مشغول کار شد. در سال ۱۳۳۸ به دنبال آشنایی و همکاری با گروه مهندسی ژاپنی که برای بررسی زلزله ۱۹۵۷ مازندران به ایران آمده بودند، از سوی پروفسور تاچی نایتو، استاد برجسته زلزله و طراح و سازنده برج توکیو، برای دوره‌ای تحقیقاتی در مهندسی زلزله به دانشگاه واسدا دعوت شد و دوره مهندسی زلزله را در سال ۱۹۶۰ به پایان رساند.

بعد از بازگشت از توکیو و به دنبال زلزله بوئین زهرا در سال ۴۱، مقدمات تهیه کد زلزله در ایران را فراهم کرد. از سال ۱۹۶۵، به عنوان عضو افتخاری «انجمن اروپایی مهندسین زلزله» به تحقیق و مطالعه در زمینه زلزله ادامه داد. مدتی هم به‌عنوان استاد پاره‌وقت در مقطع فوق‌لیسانس به تدریس مهندسی زلزله در دانشگاه پلی‌تکنیک پرداخت. وی از سال ۱۳۳۴ تا ۱۳۴۱ در بانک ساختمانی، و از آن زمان تا پیروزی انقلاب اسلامی در دفتر فنی سازمان برنامه و بودجه کشور به فعالیت مشغول بود.

در سال‌های اخیر، عمده فعالیت‌های سیاسی معین فر، به حضور در مراسم و مناسبت‌ها و مصاحبه محدود شده‌است.

فعالیت‌های ماندگار در مهندسی راه و ساختمان

شاید اغراق نباشد که گفته شود موضوع مهندسی زلزله و اساساً طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله در کشور با نام معین فر شروع می‌شود. وی اساساً به همین دلیل بنا به درخواست دکتر ابوالحسن بهنیا که ریاست وقت دفتر فنی سازمان برنامه و بودجه را بعهده داشتند به آن سازمان دعوت به کار شدند.

طرح تهیه تاریخچه زلزله‌های مخرب ایران که بعداً مبنای تهیه «پهنه‌بندی زلزله» ایران شد توسط وی پیشنهاد و سپس با همکاری پروفسور امبریزیز، که در آن زمان در کالج امپریال دانشگاه لندن مشغول مطالعات مربوط به زلزله‌های یونان و کشورهای سواحل مدیترانه بود، انجام شد. نتیجه این مطالعات بعداً در کتابی به نام زلزله‌های تاریخی ایران ثبت شد.

ایجاد شبکه شتاب‌نگاری کشور از خدمات بنیادی این پیشکسوت مهندسی عمران کشور در زمان خدمت در دفتر فنی سازمان برنامه و بودجه بود. تدوین آئین‌نامه زلزله ایران در دهه ۴۰ در دفتر فنی سازمان برنامه و بودجه توسط ایشان و به راهنمایی دکتر بهنیا آغاز شد.

معین‌فر در سازمان برنامه و بودجه شروع کننده بسیاری از آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های فنی بوده و علاوه بر استاندارد ۵۱۹ که شاید قدیمی‌ترین دستورالعمل فنی در صنعت ساختمان ایران باشد، «آئین‌نامه بتن ایران» در زمان تصدی ایشان در سازمان شروع شد و ابتدا با عناوین دستورالعمل‌های ۱–۱۸ تا ۵۱۸ منتشر گردید. تدوین مجموعه مقررات ملی در وزارت مسکن و شهرسازی یکی دیگر از خدمات ماندگار مهندس معین‌فر به شمار می‌رود.

خدمات مهندس معین‌فر در زمینه مطالعات مربوط به زلزله‌های ایران مورد توجه محافل فنی در سطح جهان قرار گرفت که برای ایشان افتخاراتی علمی نیز به همراه آورد. وی به مدت هشت سال عضو هیئت مدیره‌های «مؤسسه بین‌المللی زلزله» و «مؤسسه اروپائی مهندسی زلزله» در دهه ۷۰ میلادی بوده و هم اکنون عضو مادام‌العمر جامعه مهندسی زلزله هندوستان از دهه ۶۰ میلادی به بعد است. او در سال ۲۰۰۲ به دریافت لوح تقدیر از طرف مسئولین اروپایی مهندسی زلزله نائل شد که در کنفرانس بین‌المللی زلزله در مهندسی به ایشان اعطا شد.

مهندس معین‌فر از فعالان حرکت‌های اجتماعی در جامعه مهندسین کشور نیز محسوب می‌شود. بنیان‌گذاری انجمن مهندسان محاسب کشور، فعالیت مؤثر در شورایعالی کانون فارغ التحصیلان دانشکده فنی و بالاخره فعالیت به عنوان کارشناس رسمی دادگستری در رشته راه و ساختمان از جمله خدمات وی محسوب می‌شود./