شناسهٔ خبر: 33508 - سرویس استان‌ها

آخوندی در جمع خبرنگاران مطرح کرد

سیاست ما؛ بازگرداندن منزلت و تشخص اجتماعی به بافت‌های فرسوده است/ با ساختن دانشکده هنر و معماری معابر و ساختمان‌های پیرامون نیز احیا شد/ عمران و آبادانی و سرمایه‌گذاری به بافت قدیمی بوشهر بازگشت

در جمع آخوندی بابیان اینکه حدود ۱۹ میلیون نفر از جمعیت شهری ایران در بافت‌های فرسوده و بافت‌های حاشیه‌ای شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند گفت بازگرداندن منزلت و تشخص اجتماعی به این بافت‌ها سیاست اصلی ما است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و سهرسازی، عباس آخوندی در حاشیه مراسم افتتاح دانشکده هنر و معماری و دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر در جمع خبرنگاران در خصوص برنامه‌های وزارتخانه برای احیای بافت‌های فرسوده گفت حدود ۱۹ میلیون نفر از جمعیت شهری ایران در بافت‌های فرسوده و بافت‌های حاشیه‌ای شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند؛ سیاست ما تمرکز روی این بافت‌ها و توانمند کردن مردم این بافت‌ها است.

وی با اشاره به پروژه دانشکده خلیج‌فارس گفت: همین پروژه یکی از روش‌هایی است که ما برای احیای این بافت‌ها انجام داده‌ایم.

آخوندی بابیان اینکه بازگرداندن منزلت و تشخص اجتماعی به این بافت‌ها سیاست اصلی ما است گفت: برای نوسازی این بافت‌ها پیش از اینکه بخواهیم هر اقدامی در خصوص تک‌واحد مسکونی داشته باشیم به بازگشت منزلت آن‌ها از طریق احیا بافت‌های قدیمی فکر می‌کنیم.

آخوندی ادامه داد به دلیل کاهش منزلت اجتماعی بافت‌های فرسوده افراد تمایل کمتری برای حضور و سرمایه‌گذاری دارند.

وی تبدیل یک‌خانه قدیمی به دانشکده هنر و معماری با رعایت معماری اصیل آن را نمونه‌ای موفق از پیاده‌سازی این سیاست خواند و گفت: با ساختن این دانشکده توانستیم معابر و ساختمان‌های پیرامون را احیا کنیم.

آخوندی بابیان اینکه دانشکده خلیج‌فارس با زیربنای ۸ هزار مترمربع ۶۰۰ دانشجو را در خود جای می‌دهد گفت: با آوردن دانشکده در چنین بافتی و ایجاد کارکرد آموزشی منزلت اجتماعی را ارتقا دادیم و عمران و آبادانی و سرمایه‌گذاری را به این بافت بازگرداندیم.

آخوندی بابیان اینکه در کنار ایجاد این نوع اقدامات که از آن به‌عنوان پروژه محرک توسعه نیز یاد می‌شود تسهیلات بانکی برای جذب سرمایه‌گذاران در این مناطق برنامه‌ریزی کردیم، ادامه داد: بر اساس این سیاست افرادی که در بافت‌های فرسوده سرمایه‌گذاری می‌کنند از تسهیلات مسکن ۱۱ درصدی بهره‌مند‌می شوند که بسیار ارزان‌قیمت است.

آخوندی تأکید کرد: ارتقا معماری و بازگشت به تمدن ایران‌شهری و ارتقای کیفیت زندگی مردم سیاست بنیادی است که در حال حاضر آن را دنبال می‌کنیم.