شناسهٔ خبر: 33657 - سرویس مسکن و شهرسازی

نشست بررسی معماری استادیوم تختی/ میزبانی موزه امام‌علی از معماران

پوستر نشست بررسی معماری استادیوم تختی در دویست و سی و ششمین گفتمان هنر و معماری با حضور معماران برجسته کشور در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دویست و سی و ششمین گفتمان هنر و معماری به همت انجمن مفاخر معماری ایران، تحت‌عنوان استادیوم فرح‌آباد تهران (تختی)، با هدف معرفی ساخت و معماری استادیوم، چهارشنبه ۶ بهمن‌ماه در موزه هنرهای‌دینی امام‌علی (ع) برگزار می‌شود.

در این نشست، دبیری پنل را سیدعلیرضا قهاری رئیس انجمن مفاخر معماری ایران برعهده دارد و سیروس باور، سیاوش تیموری، جهانگیر درویش و وحید قبادیان در این نشست به ارایه نقطه‌نظرات و سخنرانی درباره استادیوم تختی خواهند پرداخت.

حضور برای علاقمندان آزاد است و معماران و شهرسازان می‌توانند، چهارشنبه ۶ بهمن‌ماه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ به موزه هنرهای‌دینی امام‌علی (ع) به نشانی تهران، خیابان ولی‌عصر، بالاتر از ظفر، بلوار اسفندیار، پلاک ۳۵ مراجعه کنند.

گفتنی است، استادیوم تختی (فرح‌آباد) پنجمین ورزشگاه بزرگ ایران در شرق تهران است. این ورزشگاه، میزبان بازی‌های خانگی نفت، راه‌آهن و تیم‌های رده‌های سنی پایین ایران است. ورزشگاه تختی برای میزبانی بازی‌های آسیایی در سال ۱۹۷۴ ساخته شد. این ورزشگاه بخشی از مجموعه ورزشی تختی تهران است.

ورزشگاه مذکور که در قسمت شرق تهران قرار دارد، نخستین مجموعه‌ای است که برای پوشش وسیع آن از سیستم کابلی استفاده شده است. طرح جامع ورزشگاه، معماری ورزشگاه و پوشش آن توسط جهانگیر درویش طراحی شد. محاسبات پوشش فضا توسط فرانسوی‌ها و مدل‌سازی سیستم کابلی در دانشگاه ساری (Surrey) انگلستان و پلی‌تکنیک لندن انجام گرفت و سپس اجرای آن پوشش که در ایران تازگی داشت توسط مهندسان وکارگران الجزایری، که برای فرانسوی‌ها کار می‌کردند به مرحله اجرا درآمد.

در مورد ورزشگاه فرح (تختی)، درویش نوآوری‌های زیادی را چه در سامانه پوشش کششی وچه در استخوان‌بندی بتنی طراحی کرده و به اجرا درآورده که در مقایسه با سایر ورزشگاه‌های خارج از کشور می‌توان گفت جزییات جالب و تازه‌تری دارد./