شناسهٔ خبر: 33701 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

پلاسکو نقطه عطف محوریت ایمنی در شهرهای کشور/ عبرت‌آموزی از حادثه پلاسکو برای تجهیز امکانات ایمنی و آتش‌نشانی/ اطفای حریق در تمام دنیا برعهده سازمان آتش‌نشانی است

حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر عبرت‌آموزی و ایجاد شرایط ایمن در شهرها، بر تدوین و اجرای کامل ضوابط و مقررات صحه گذاشت و گفت: دستگاه‌هایی که موضوع حادثه پلاسکو را دنبال می‌کنند پیگیری دلایل و مقصران حادثه را انجام خواهند داد.

پیروز حناچی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در بیان نقطه‌نظرات، پیشنهادات و راهکارهایی که می‌توان در تجربه حادثه ساختمان پلاسکو مدنظر قرار داد تا دیگر شاهد اتفاقات ناگواری در این سطح در جامعه نباشیم، گفت: تجربه چنین اتفاقاتی در دنیا وجود دارد و حوادثی از نوع حادثه ساختمان پلاسکو در سایر کشورها منجر به تدوین آیین‌نامه‌ها، قوانین و ضوابطی شده که هم اکنون در سراسر کشورها به آنها عمل می‌شود.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: حوادث مختلف به دلیل تاثیراتی که در جامعه گذاشته‌اند منجر به تصویب قوانینی شده‌اند و این بدان‌معناست که تمامی کشورها از حوادثی که در کشورشان رخ داده عبرت گرفته‌اند تا اشتباهات گذشته بار دیگر تکرار نشود.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ادامه داد: وقتی به ضوابط حریق در کشورهای اروپایی دقت می‌کنیم، می‌بینیم که در پس آنها وقایع تلخی رخ داده‌اند و دلیل شکل‌گیری و ایجاد کدهای ساختمانی (Building Code)  وقایع و حوادثی بوده که در کشورها رخ داده که در نهایت برای جلوگیری مجدد از آنها، قوانین و ضوابط جدی شکل گرفته‌اند و به تمامی آنها عمل می‌شود.

حناچی در بیان نمونه‌ای از آتش‌سوزی‌های سایر کشورها و تجهیز و امنیت وسایل و تجهیزات آتش‌نشانی به آتش‌گرفتن ساختمان ۸ طبقه که ۱۰۰ سال پیش در نیویورک رخ داد، اشاره کرد و گفت: آتش‌نشانی نیویورک وقتی ۱۰۰ سال پیش برای خاموش‌کردن به محل حادثه رفت، حداکثر تا ۶ طبقه را توانست پوشش دهد و ۱۰۰ نفر در آن آتش سوزی از بین رفتند. آن آتش‌سوزی منجر به تدوین قانون ایمنی و به وجود آمدن بخش‌های پیشگیری از آتش‌سوزی شد.

وی ادامه داد: یعنی یکی از ماموریت‌های آتش‌نشانی در آمریکا پس از آن آتش‌سوزی این شد که سازمان‌های آتش‌نشانی نه فقط اطفای حریق که پیشگیری قبل از حریق را برعهده گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: نگاه مجموعه وزارت راه و شهرسازی به حادثه پلاسکو، عبرت‌آموزی و پیشگیری از رخدادادهای مجددی از این دست است.

حناچی با تاکید بر آنکه با فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی، مجموعه وزارت راه و شهرسازی به دنبال یافتن مقصران حادثه ساختمان پلاسکو نیست، تصریح کرد: دنبال مقصر گشتن از فرعیات حادثه پلاسکو است و باید در نظر داشته باشیم دستگاه‌هایی که موضوع حادثه پلاسکو را دنبال می‌کنند پیگیری دلایل و مقصران حادثه را انجام خواهند داد.

وی گفت: مهمتر از یافتن مقصران اصلی حادثه ساختمان پلاسکو، درس‌گرفتن از موضوع و یافتن تمهیداتی برای ماجرا است که مورد توجه ما قرار دارد و این نکته که باید، ایمنی سایه خود را بر روی شهرها بیندازد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: اگر ایمنی وجود نداشته باشد و شهروندان در شهر ایمن زندگی نکنند اساسا فعالیتی نمی‌تواند شکل پیدا کند. فکر می‌کنم واقعه پلاسکو نقطه عطف محوریت ایمنی در فعالیت‌هایی است که ما در شهرهایمان پیش خواهیم گرفت. /