شناسهٔ خبر: 33746 - سرویس مسکن و شهرسازی

ایزدی اعلام کرد:

تشریح سه شاخص کلیدی در برنامه‌های بازآفرینی شهری/ ارتقای کیفیت زندگی در محلات ناکارآمد با رویکردی چندوجهی هدف جدید بازآفرینی است/ ضرورت جلوگیری از بارگذاری بی‌رویه در تهران

سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تشریح سه شاخص کلیدی در برنامه‌های بازآفرینی شهری کشور گفت: ضروری است کیفیت‌های لازم را به شهر  بازگردانیم. وی افزود: کیفیاتی که  در سند ملی بازآفرینی شهری نیز مورد توجه قرار گرفته است و چشم انداز آن به ساخت شهری ایده‌آل با برخورداری از کیفیت بایسته و کافی برای شهروندان منجر می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در برنامه تلویزیونی «چرخ» شبکه چهار سیما، در تشریح ضرورت اجرای سیاست‌های بازآفرینی شهری، به نقد مدل توسعه‌ای که در گذشته در مواجهه با  گسترش شهرها در پیش گرفته شده و سبب از دست رفتن منابع زیست محیطی و منابع حیاتی شهرها شده است پرداخت و تاکید کرد: لازم است تا با رجوع به سیاست بازآفرینی از بارگذاری بی‌رویه و زیاده از حد تراکم در تهران جلوگیری شود .

معاون وزیر راه و شهرسازی، متوقف ساختن روند بارگذاری بی‌رویه روی تهران را مستلزم نگاه صحیح به سیاست‌های شهری دانست و افزود: ضروری است کیفیت‌های لازم را به شهر  بازگردانیم کیفیاتی که  در سند ملی بازآفرینی شهری نیز مورد توجه قرار گرفته است و چشم‌انداز آن ساخت شهری ایده‌آل با برخورداری از کیفیت بایسته و کافی برای شهروندان است .

وی با بیان اینکه «ایمنی»، «امنیت» و «هویت» کیفیت‌هایی هستند که باید در برنامه‌ریزی شهری مورد توجه قرار گیرند، خاطرنشان کرد: بر اساس سیاست‌های بازآفرینی، مجموعه‌ای از عوامل دست به دست یکدیگر می‌دهند تا بازآفرینش شهری صورت گیرد. بنابراین جدای از کمیت‌ها، باید به کیفیت پرداخت؛ کیفیت‌هایی که امروزه در نظام برنامه‌ریزی و مهندسی کمتر به آنها توجه می‌شود.

ایزدی، تلاش سیاست بازآفرینی شهری را ارتقای کیفیت زندگی شهری در یک رویکرد چند وجهی دانست و در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه تئوری‌های مطرح شده برای بازآفرینی شهری تا چه میزان وارد فاز عملیاتی شده است، اظهار داشت: یکی از مهمترین زمینه‌هایی از زندگی شهری که در پرتو سیاست‌های بازآفرینی شهری به دنبال ارتقای آن هستیم، «عرصه عمومی» است چراکه شهرها فاقد فضاهای شهری تجهیز شده با توجه به معیارهای امنیت و ایمنی هستند.

وی افزود: یکی از اولویت‌های شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، ایجاد فضای عمومی به معنای فراهم آوردن شرایطی برای مردم به منظور تعامل است. وجه دوم اولویت را نیز در ارائه خدمات تعریف کرده‌ایم که بر این اساس، محلات و شهرها باید خدمات مورد نیاز ساکنان را که ناشی از نیازهای آنهاست، برآورده سازند.

ایزدی در مقایسه سیاست‌های بازآفرینی شهری با رویکردهایی که در گذشته به منظور احیای بافت‌های ناکارآمد وجود داشته است، گفت: متاسفانه نظام برنامه‌ریزی‌مان در گذشته عمدتاً درگیر بحث درمان بوده است. اما به دلایل مختلف از جمله عدم توجه به کیفیت ساخت‌وساز، محدوده‌ها و محلات فرسوده در حال گسترش است. اگر نتوان در آینده‌ای نزدیک اقدامی برای پیشنگری و پیشگیری از گسترش این مناطق صورت داد، به زودی با گستره وسیع‌تری از بافت‌های ناکارآمد روبرو خواهیم شد که درمان آن از دستمان خارج می‌شود.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، توانمندسازی شهرها را یکی از اهداف مهم بازآفرینی شهری دانست و تاکید کرد: در سند ملی بازآفرینی شهری، موضوع ارتقای توانمندی‌هایی به منظور افزایش تاب‌آوری در مواجهه با اتفاقاتی نظیر حادثه پلاسکو، مدنظر قرار گرفته است.

وی افزود: سند ملی بازآفرینی بر پایه ارزیابی و آسیب‌شناسی برنامه‌ها و اقدامات گذشته تهیه شده و یکی از نکات مورد توجه آن، تعیین و پر رنگ نمودن نقش کنش‌گرانی است که باید در این زمینه دخیل باشند؛ به این معنا که دستگاه‌های متعددی در سند ملی بازآفرینی حضور دارند که سهم و نقش آنها در این سند ملی مشخص شده است.

ایزدی با یادآوری فعال‌سازی ستاد ملی بازآفرینی شهری با همکاری ۲۰ دستگاه در وزارت راه و شهرسازی، اظهار داشت : با تشکیل ستاد ملی بازآفرینی شهری، به شبکه منسجمی بین بازیگران اصلی بازآفرینی شهری دست یافته‌ایم و تشکیل این ستاد، فرصتی فراهم آورده است تا نقش دستگاه‌ها در زمینه بازآفرینی شهری، پر رنگ‌تر و آشکار شود. روشن است که بدون توجه به تبیین این نقش‌ها، عملیاتی شدن سیاست بازآفرینی عملاً محال خواهد بود .

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان در تبیین اکید اهمیت شکل‌گیری ستاد ملی بازآفرینی شهری، اظهار داشت: هر کدام از دستگاه‌هایی که اکنون عضو ستاد ملی بازآفرینی هستند، در گذشته نقش اصلی خود را به درستی ایفا نمی‌کردند و به دلیل برخی موازی‌کاری‌ها، زمان و انرژی فراوانی هدر می‌رفت. به همین دلیل با ایجاد یک شبکه همکاری مشترک، در صدد هم‌افزایی در اجرای سیاست‌ها برآمدیم. از طرفی نیز بحث ناکارآمدی در شهر یک موضوع چند بعدی است که گروه‌ها و دستگاه‌ها باید دخیل شوند و با تعیین نقشه‌های روشن، این شبکه را پیش ببرند./