به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی سعید محمدزاده در دومین همایش شهرسازی ریلپایه با اشاره به اقدامات شركت راهآهن در حوزه حمل و نقل ریلی حومهای اظهار داشت: در شهر تهران ۴ كریدور ریلی حومهای برای انتقال حجم انبوه مسافر از شهرهای اطراف تهران تعیین شد.
وی در ادامه به كریدورغرب حدفاصل تهران، كرج، قزوین و زنجان اشاره كرد و گفت: خطوط حومهای تهران تا كرج از دو به چهار خط افزایش یافته است و خط دوم كرج تا قزوین نیز در دست اقدام قرار دارد كه امیدواریم بخش قابل توجهی امسال به بهرهبرداری برسد.
محمدزاده همچنین با اشاره به قطار حومهای تهران-پرند گفت: این خط به منظور ارتقای سرویس در حال دو و سه خطه شدن است.
معاون وزیر راه شهرسازی از افتتاح خط چهارم راهآهن حومهای تهران- ورامین- گرمسار در بهار سال آینده خبر داد و گفت: خط سوم نیر تا چند هفته آینده به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی به خطوط تهران-هشتگرد-قزوین و تهران-قم-جمكران اشاره كرد و گفت: تمام تلاشهای ما ایجاد مجموعهای از سرویسها به صورت منظم و قابل استفاده برای مردم است و قرار شد تمامی نكات در دست ارائه خدمت، رعایت شود.
مدیرعامل شركت راهآهن با توجه به حادثه ساختمان پلاسكو در تهران تصریح كرد: اگر اتفاق نامناسبی مانند زلزله رخ دهد وجود ارتباط با بیرون شهر از طریق حمل ونقل ریلی حومهای به ویژه شهر تهران و ارتباط آن با سكونتگاهای اطراف آن به صورت پدافند غیرعامل نقشی بیبدیل خواهد بود.
محمدزاده با بیان اینكه حركت قطارهای حومهای به صورت پاندولی و به صورت رفت و برگشتی است افزود: علاوه بر اهمیت مكانیابی و ایجاد ایستگاهها در نقطه ثقل شهرها، باید پارك لجستیك و فرآیند انبارش در بخش بار و ایجاد ارتباط بین حملونقل درون و برون شهری فعال شود.
این مقام مسئول با اشاره به مسئله جذابیت مد حمل ونقل ریلی برای مسافران خاطرنشان كرد: ایستگاههای قطارها باید در درون شهرها باشد تا بتواند انگیزه مردم برای استفاده را برانگیزد. زیرا مردم حاضر نیستند در ایستگاهی خارج از شهر پیاده شوند و مجدد خود را به ایستگاه دیگری برسانند و دست آخر با استفاده از خودرو به داخل شهر برسند.
وی با اشاره به توجه ویژه شركت راهآهن به موضوع رابطه شهر و راهآهن خاطرنشان كرد: ۳۰ شهر برای طراحی طرح جامع ایستگاهها و ایجاد ارتباط درون و بیرون شهر با استفاده از ۲۰ مشاور در دست مطالعه قرار دارد.