شناسهٔ خبر: 33815 - سرویس استان‌ها

احیای محله‌های کوتی و شنبدی بوشهر

جواد میرحسینی عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با تاکید بر زندگی بخشیدن به بافت‌های تاریخی بوشهر به تشریح اقدامات صورت گرفته برای احیای محله‌های کوتی و شنبدی بوشهر پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جواد میرحسینی درباره علت تفاوت معماری بوشهر با سایر مناطق کشور گفت: بوشهر در نزدیکی بندر قرار دارد و تاثیر عنصر باد در این منطقه غالب است؛ کوچه‌ها با عرض کم و ارتفاع زیاد شکل گرفته و معماری خاصی دارد. از این رو زندگی بخشیدن به بافت‌های تاریخی این شهر امری بسیار مهم و ارزشمند به شمار آمده و بایسته است تا برای این بافت‌های تاریخی احترامی در شان آن قائل شد.

وی درباره احیای محله‌های تاریخی و قدیمی بوشهر افزود: شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، احیا و بازسازی محله‌های کوتی و شنبدی را آغاز کرده است. چند مرکز محله در بافت تاریخی وجود دارد که خوشبختانه با توجه به اصول حاکم بر شکل گیری  محورها و معماری قدیمی بوشهر در حال بازسازی و احیا است.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در تشریح عوامل ترک بافت‌های تاریخی از سوی شهروندان و حرکت‌شان به سمت حاشیه شهرها گفت: ضعف در زیرساخت‌ها، وجود کاربری‌های ناهمگون و با زمینه و تبدیل شدن اراضی به انبار به خاطر ارزانی زمین و تشدید ناامنی در بافت‌های خالی از سکنه، خروج مردم از بافت‌های قدیمی را به دنبال داشته است.

وی افزود: نامناسب و ناکافی بودن خدمات ارائه شده  یکی از عواملی است که منجر به  تخریب بافت‌های تاریخی شده و نوسازی‌های مجدد نیز به دلیل تغییر در دسترسی‌ها و ایجاد عملکردی غیرمنطبق با شیوه زندگی در بافت قدیمی، نتوانسته کارایی لازم را برای ساکنان این محدوده‌ها داشته باشد.

میرحسینی در ادامه با اشاره به آغاز فرایند بهسازی و بازسازی در محله‌های قدیمی بوشهر بر اساس معماری بومی منطقه توضیح داد: معماری گذشته بوشهر در بهسازی‌های کنونی با کمترین تغییر شده است. کوچ، شرایط اقتصادی، اقلیمی، توسعه صنعت، کم‌آبی و سایر عوامل، بعضاً جریان زندگی را از این بافت‌های تاریخی گرفته و متاسفانه تداوم این روند ، نابودی بافت‌ها را نیز به دنبال داشته است.

 وی تاکید کرد: شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با تشکیل ستاد ملی بازآفرینی و تزریق بودجه‌های اهرمی، در تلاش است تا با همکاری دستگاه‌های استانی، فرایند بهسازی و احیای  بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری را راهبری و تسریع کند.