شناسهٔ خبر: 33948 - سرویس استان‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

خسارت هزار میلیارد ریالی سیل به راه‌های سیستان و بلوچستان/ انسداد ۸۰ درصد راه‌های روستای ایرانشهر بر اثر رانش زمین/ افتتاح هفت پل بزرگ در محور کنارک-کاروان

امیر امینی به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی برآوردهای اولیه نشان می دهد، آب بردگی، رانش و تخریب ناشی از سیلابی شدن منطقه سیستان و بلوچستان، یک هزار میلیارد رالا ( ۱۰۰ میلیارد تومان ) به راه‌های استان خسارت وارد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امیر امینی، معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: اواخر هفته گذشته استان سیستان و بلوچستان با بیشترین حجم سیلاب در مناطق خاش و ایرانشهر روبرو شد و خسارات وارده در حوزه نیک شهر - ایرانشهر و زرآباد بالاترین میزان است.

وی درگفت وگو با ایرنا اضافه کرد: همزمان با جاری شدن سیلاب در این استان، به دستور وزیر راه و شهرسازی هیاتی متشکل از وزارتخانه و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی عازم این منطقه شد و برآوردهای اولیه نشان می دهد، آب بردگی، رانش و تخریب ناشی از سیلابی شدن منطقه، یک هزار میلیارد ریال ( ۱۰۰ میلیارد تومان ) به راه های استان خسارت وارد کرده است.

معاون وزیر راه وشهرسازی شدت بارش‌های استان سیستان و بلوچستان را یادآورشد و گفت : شدت بارندگی در این استان در مدت دو روز، بین ۸۰ تا ۸۵ میلیون مترمکعب آب را در پشت سدهای استان سیستان و بلوچستان جمع آوری کرد.

امینی افزود: بطور متوسط در حوزه سراوان و جنوب آن روزانه ۵۵ میلیمتر باران باریده و در برخی از مناطق متوسط بارش باران به ۱۶۵ میلیمتر نیز رسید.

به گفته وی منطقه ایرانشهر دارای ۱۵ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی است و در این منطقه هشت هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه روستایی وجود دارد که سه هزار کیلومتر آن آسفالته و پنج هزار و ۶۰۰ کیلومتر آن خاکی است و ریزش و رانش زمین ۸۰ درصد این راه ها را مسدود ساخته است.

امینی اظهارداشت: براثرتلاش عوامل راهداری تمام مسیرها در اسرع وقت بازگشایی شد و ۱۰ مسیر فرعی از جمله ایرانشهر - مهرستان - سرباز، نیک شهر- بنت و کنارک - ظهیر - زرآباد مسدود مانده هم تا روزپنجشنبه گذشته برای عبور و مرور بازگشایی شد.

وی یادآورشد: قرار است گزارش این هیئت در اسرع وقت برای سازمان مدیریت بحران کشور در وزارت کشور ارسال شود تا دولت برای تامین منابع مالی آن اقدامات لازم را به عمل آورد.

این مقام مسئول، مزیت‌های احداث هفت پل بزرگ در محور کنارک - زرآباد - کاروان را خاطرنشان کرد و افزود: چنانچه این پل ها احداث نشده بود، تمام این مسیر بر اثر جاری شدن سیل مسدود شده بود.

امینی هزینه ساخت هفت پل بزرگ مناطق مزبور را بیش از یک‌هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال ذکر کرد که برخی از آنها بیش ۳۵۰ متر طول دارد و از تیرماه امسال که زیر بار ترافیک رفته، به‌زودی توسط وزیر راه و شهرسازی افتتاح می‌شود.

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: مسیر یاد شده ۱۶۵ کیلومتر است و در مجموع حدود ۵۰۰ پل بزرگ و کوچک دارد و همه این پل‌ها بر روی رودخانه‌های طغیانی این مسیر احداث شده تا در زمان جاری شدن سیل مانع مسدود شدن این مسیرها شوند.