شناسهٔ خبر: 34060 - سرویس وزارتی

توسط وزیر راه و شهرسازی انجام شد

تجلیل از همسر مرحوم آیت‌الله هاشمی به عنوان بانوی انقلاب/ تجلیل از مقام والای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و نقش وی در مذاکرات صلح/ متن تقدیرنامه

تقدیر در سالروز ورود تاریخی امام خمینی(ره) به میهن اسلامی طی مراسمی در فرودگاه مهرآباد توسط دکتر عباس آخوندی از همسر آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان بانوی انقلاب تجلیل شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی امروز ۱۲ بهمن و در مراسمی که به مناسبت آغاز دهه فجر در فرودگاه امام (ره) در حال برگزاری است از عفت مرعشی همسر آیت‌الله هاشمی تقدیر شد.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با تقدیم لوحی به خط استاد اسرافیل شیرچی از سال‌ها همراهی و همدلی عفت مرعشی با آیت‌الله هاشمی تقدیر و تشکر کرد.

هم‌چنین در این مراسم با پخش کلیپی از سال‌ها  همراهی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با حضرت امام خمینی(ره) از مقام ایشان تجلیل شد.

همزمان با تقدیم لوح سپاس و تجلیل از عفت مرعشی، پیام وزیر راه و شهرسازی در خصوص مقام والای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و نقش وی در مذاکرات صلح قرائت شد.

متن تقدیرنامه وزیر راه و شهرسازی از همسر مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به شرح زیر است:

بنام دوست

بانوی فداکار انقلاب اسلامی

سرکار خانم عفت مرعشی

بی‌گمان از دست‌دادن مردی بزرگ چون آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که عمری را با وی سپری کردید برای شما دردی جانکاه است. لیکن، ملت بزرگ ایران با بدرقه درخشان و کم‌نظیر آن مرد بزرگ تاریخ و با جاودانه ساختن یاد و خاطره آن عزیز، ایشان را دوباره با شکوه و جلال دیگری به شما وخانواده محترم و به خاطره‌ی ما بازگرداند. اینکهاشمی در دل و جان همگان زنده‌است. اجازه بفرمایید به‌رسم تقدیر از شما که در این زندگی پرفراز و نشیب هاشمی را همراهی و پشتیبانی کردید، این لوح سپاس از سوی فرزندی از فرزندان ملت ایران به شما تقدیم شود. برای ماهاشمی مردی از تبار ایران بود. او در اوج عزت، محبوبیت و مظلومیت ما را ترک کرد و برای ما میراث گرانبهایی از سیاست‌ورزی ملی بجای گذاشت. بی‌تردید، او جزء معدود سیاست‌مداران معاصر ایران بود که ایران را می‌فهمید و در برهه‌های حساسی از تاریخ ایران نقشی بی‌بدیل ایفا کرد. ایران در سده‌ی اخیر کمتر سیاست‌مداری در تراز ایشان به  خود دیده است. او خردمند و دلیر بود؛ نه تنها به این دلیل که در مبارزه اسلامیو ضد استعماری و استبدادی ملت ایران نقشی کلیدی داشت و با دشمن تا دندان مسلح و مستظهر به قدرت‌های جهانی جنگید بلکه، به این دلیل که بار مذاکرات صلح را با هوشمندی و حس وطن‌دوستی بر دوش کشید. او هم‌چنانکه به عنوان جانشین امامش مسئولیت فرماندهی جنگ را بر عهده گرفت، به همراه امام (ره) جام زهر را نیز نوشید تا ملتی ننوشد. این معنی سیاست‌ورزی ملی است. فراتر از جنگ، او هر بار که ابر تیره،غبار دسیسه و کینه‌یآزمندان آسمان سیاست ایران را مه‌آلود می‌کرد، قامت می‌کشید، سخن می‌گفت و راه را به آزادگان و آزادی‌خواهان نشان می‌داد تا وسواسان خناس ، ایران را به بیراهه نبرند. بارها دیدیم که فرصت‌طلبانِ دون‌همت، در تمنای قدرت چه شکاف‌ها که در دلِ مردم ایران ایجاد کردند و او با سرپنجه تدبیر، صبوری و فداکاری آنها را به‌هم آورد و در ایجاد یکپارچگی ملی کوشید.

آری، هاشمی دل در گرو ایران داشت و برای عمران و آبادانی آن رنج بسیار کشید. هنوز آهنگ صدای او در گوش من می‌پیچد که می گفت:"فردا ممکن است ما نباشیم ولی، فرزندانمان که هستند. آینده که هست. ایران که هست. فردا دنیا شتابی دارد که باید آهنگ آن را امروز شروع کنیم". این حس کم‌نظیری است و در کمتر سیاست‌مداری درروزگاران اخیر یافت می‌شود. او ایران را می‌فهمید و تصور روشنی از این سرزمین برفراز زمان و مکان در ذهن داشت. او با تاریخ معاصر ایران آشنا بود و بزرگان آن را می‌شناخت و در اندیشه‌ی خود با آنان زیسته بود. او این حقیقت را خوب دریافته بود که نه تنها امنیت ایران که امنیت منطقه به آبادانی ایران و همسایگانش وابستهاست و با این فهم دولتش را راهبری کرد. لذا، او را می‌توان معمار سیاست همبستگی منطقه‌ای در روزگاران معاصر دانست. موضوعی که بعدها پس از دست‌به‌دست شدن قدرت، دولت پیشین هیچ‌گاه نتوانست آن را درک کند و دستاوردهای او و ثروت و قدرت ملی ایرانیان را به رایگان ارزانی دشمنان کرد. و اینک بازگشت به آن نقطه‌ای که او ما را بدانجا برده‌بود، نیازمند تدبیر، رنج‌ و فداکاری فراوان است. و البته پرهزینه و زمان‌بر است. از همین‌روی،سیاست‌ورزان جهان او را سیاست‌مداری فراتر از ایران و مردی از بزرگان منطقه و جهان به شمار می آوردند. و در غم از دست دادن او نه به ملت ایران که به خود تسلیت می‌گویند. و ملت در فراق او نه برای او که برای خود گریه می‌کند و این ویژگیِسیاست‌مداران بزرگ است.

شاهکار هاشمی در سوگیری، و کارکرد او در فراز و نشیب‌ها و گردنه‌های سخت تاریخی و پرتگاه‌های هولناک سیاسی است.او در این عرصه سرافراز زیست. شناخت منافع ملی و اصرار بر حفظِ آن، خستگی‌ناپذیری، بردباری در عین جگرخستن، هزینه‌پرداختن و فداکاری مایه‌ی آن شد تا او در قله‌ی عزت و محبویت قرار گیرد و مظلومانه با ما وداع گوید و ما را به تفکر در احوال خویشتن دعوت کند. یادش گرامی و راهش پررهرو باد.

سرکار خانم مرعشی؛ اینک در سالروز ورود امام (ره) به وطن، سپاس ما را پذیرا باشید.

فرزند ملت ایران- عباس آخوندی

وزیر راه و شهرسازی
۱۳۹۵/۱۱/۱۲