شناسهٔ خبر: 34203 - سرویس جاده‌ای

ناوی تشریح کرد؛

بی توجهی رانندگان و مسافران برون شهری به هشداری‌های راهداری و پلیس راه/ ۹۰ درصد اتومبیل‌های در راه مانده محور هراز و فیروزکوه بدون زنجیرچرخ بودند/ استفاده از ۴۰۰۰ تن شن و نمک در محور هراز

علی ناوی مدیرکل دفتر مدیریت‌بحران و تجهیزات ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اینکه از چندین روز گذشته که بارش برف و باران در استان‌های کشور آغاز شده، ۴ هزار تن شن و نمک در محور هراز استفاده شد، گفت: ۹۰ درصد اتومبیل‌های در راه مانده محورهای هراز و فیروزکوه بدون زنجیر چرخ بودند.

علی ناوی مدیرکل دفتر مدیریت‌بحران و تجهیزات ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت راه‌های شمالی کشور در محورهای هراز و فیروزکوه و همچنین امدادرسانی و بازگشایی راه‌ها، گفت: از دو شب گذشته در ۱۹ استان بارش برف و در ۶ استان بارش باران داشتیم که مجموعا ۴۰ هزار تن نمک و شن در جاده‌های کشور برای ایمنی راه‌ها، استفاده شد که از این مقدار ۴ هزارتن در محور هراز صرف شد.

مدیرکل دفتر مدیریت‌بحران و تجهیزات ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اینکه کولاک شدیدی از روز گذشته و به ویژه شب گذشته در محورهای هراز و فیروزکوه شروع شد که موجب لغزندگی بیش از اندازه جاده‌ها شد و به دنبال آن در دو مقطع نیز، با هماهنگی پلیس راه، جاده‌ها مسدود شد، گفت: متاسفانه هجوم مردم و ماشین‌ها مانع از ادامه انسداد مسير شد و به همین دلیل نیز با ۴ نفر نیروی پلیس راه، امکان مسدود ماندن راه عملا به وجود نیامد.

ناوی ادامه داد: راهداری در دو مقطع با هماهنگی پلیس راه، جاده را مسدود می‌کند. یکی در مواقع کولاک شدید و زمانی است که دیدکافی وجود ندارد که برای حفظ جان شهروندان و ایمنی مسافران چند ساعتی جاده‌ها مسدود می‌شوند تا کولاک فروکش کند و دیگر نیز زمانی است که احتمال سقوط بهمن وجود دارد.

وی گفت: ما در هفته گذشته در جاده چالوس- کرج تقریبا ۱۲ مورد گزارش سقوط بهمن داشتیم اما چون از قبل پیش‌بینی‌های لازم انجام شده بود حتی یک نفر هم دچار آسیب نشد.

مدیرکل دفتر مدیریت‌بحران و تجهیزات ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: در محور فیروزکوه و هراز که بیشترین بارش و یخبندان را داشتیم اولا کولاک بسیار شدید بود که از دیروز عصر(۱۴ بهمن ماه) کولاک به اوج خود رسید که ما در چند مقطع مجبور شدیم جاده را ببندیم و اتومبیل هایی که در راه مانده بودند امدادرساني كرديم.

وی یکی از مشکلات را عدم همکاری مردم با هشدارها عنوان کرد و گفت: مشکلی که وجود دارد این است که برای بستن جاده، پلیس راه، با چند نیرو مسير را می بندد ولی وقتی خودروها هجوم می‌آورند پلیس هم خیلی از دستش کاری ساخته نیست.

ناوی افزود: مشکل بزرگ‌تری که ما در محور هراز و فیروزکوه داشتیم این بود که به رغم تاکیداتی که می‌شد تا مردم بدون زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی وارد محدوده‌های پرخطر نشوند اما در حادثه امروز در حدود ۹۰ درصد اتومبیل ها بدون زنجیر چرخ بودند که به محض آنکه برف شروع و جاده ها لغزنده شد، اتومبیل ها متوقف شدند و زمانیکه چند ماشین متوقف می‌شود پشت سرش ماشین‌هایی که زنجیرچرخ دارند نیز نمی‌توانند عبور کنند این بود که برای چند ساعتی در جاده فیروزکوه و هم در جاده هراز، اتومبیل ها متوقف شدند چون دید کافی نبود و ماشین ها نیز مجهز به تجهیزات زمستانی نبودند.

وي گفت: کولاک که از ۳ صبح امروز ۱۵ بهمن ماه شروع شد حدود ۹۰ کیلومتر بر ساعت بود که مردم منطقه هم می‌گفتند که چنین کولاکی بي‌سابقه بوده است. افق دید و به هیچ وجه امکان تردد وجود نداشت. خوشبختانه با تلاش هایی که راهداران، نیروهای پلیس، هلال احمر، اورژانس انجام دادند راه ها امروز باز شدند.

ناوی ادامه داد: امروز صبح نیز وزیر محترم راه و شهرسازی و مهندس کشاورزیان رئیس سازمان راهداری وحمل و نقل جاده ای در محل حاضر شدند و از نزدیک در جریان عملیات راهداران در راه های شمالی کشور قرار گرفتند.

وی گفت: تمامی اتومبیل‌هایی که در گردنه گدوک و محور فیروزکوه مانده بودند همه عبور داده شدند. همچنین، شب گذشته تعداد بی‌شماری از مسافران در راه مانده در راهدارخانه‌ها و مساجد بین‌راهی اسکان داده شدند و تقریبا در حدود ساعت ۱۰ تا ۱۱ صبح تمامی ماشین ها عبور داده شده بودند.

ناوی افزود: متاسفانه ماشین هایی در جاده بودند که سوخت نداشتند و در جاده آمده بودند و با توقف، بنزین آنها تمام شده بود که فرمانداری منطقه به اتومبیل هایی که این وضعیت را داشتند بنزین توزیع کرد.

وی در بیان عمده ترین مشکلات خود گفت: مشکل اساسی که در ۲۴ساعت اخیر داشتیم عدم همکاری رانندگانی بودند که هم سوخت با خود نداشتند و هم از زنجیر چرخ استفاده نکرده بودند و هم به هشدارهای پلیس که اعلام کرده بود راه بسته است بی توجهی نشان دادند و سبب شد چند ساعتی در محور هراز و فیروزکوه متوقف شوند.

ناوی افزود: در حال حاضر نیز هم در محور هراز و هم در محور فیروزکوه هم اکنون هر دو جاده باز و خشک هستند و تردد در آن جریان دارد و وضعیت کاملا عادی است. محور هراز رسما از ساعت ۱۵ باز شد اما تقریبا از ساعت ۱۲ در این محور، تردد برقرار بود. علتش هم این بود که بسیاری از رانندگان، اتومبیل‌ها را رها کرده بودند. وضعیت جاده عادی بود اما برای اینکه این اتومبیل ها و ماشین های سنگین را حرکت دهند مدت زمانی صرف شد.

ناوی گفت: همانطور که می‌دانید از اوایل آذرماه تمامی ماشین‌های راهداری در محورها مستقر می شوند و این وضعیت تا ۱۵ فروردین ماه هر سال ادامه می‌یابد. حدود ۱۰۰ دستگاه ماشین‌آلات و ۲۰۰ نفر راهدار در عملیات جاده هراز و فیروزکوه شرکت داشتند که متاسفانه در مقطعی که بهمن سقوط کرده بود سه دستگاه اتومبیل به دره سقوط کردند که یکی از آنها نیز رئیس اداره راهداری پردیس بود که متاسفانه درگذشت و جامعه راهداری را دراستان مازندران و تهران عزادار کرد.

وی افزود: همچنین دو نفر از هموطنان نیز در سقوط بهمن، جان خود را از دست دادند. ما به هیچ عنوان در آن منطقه (بین فیروزکوه و امامزاده هاشم) سابقه ریزش بهمن نداشتیم. /