شناسهٔ خبر: 34353 - سرویس مسکن و شهرسازی

بازتاب فاجعه پلاسکو؛

بازخوانی گزارش شهرداری از حادثه پلاسکو در شواری شهر تهران/ تشریح قوانین و چگونگی مدیریت بحران قبل و بعد از حادثه

محمد باقر قالیباف شهردار تهران روز گذشته برای ارائه گزارش حادثه پلاسکو، بنا به درخواست شورای شهر تهران در شورا حاضر شد و گزارشی مفصل را از تشریح قوانین و آیین‌نامه‌ها و شرایط قبل و بعد از دوره مدیریت خود و بعد هم گزارشی از روز حادثه و پس از آن ارائه داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از شرق محمدباقر قالیباف، در ابتدای صحبت‌های خود درباره اینکه چرا ابتدا به مجلس پاسخ داده است یا چرا زودتر به برخی مسائل پاسخ نداده‌ است، توضیحی داد و گفت: مقام معظم رهبری در پیام اول تأکید داشتند تا زمانی که حادثه را جمع نکرده‌اید، به موضوعات دیگری نپردازید و ما هم تا روز چهارشنبه درگیر مراسم ختم شهدای آتش‌نشان بودیم، اما به محض پایان مراسم، من استقبال کردم در اولین جلسه به این موضوع بپردازیم.  

قالیباف در ادامه، سابقه‌ای از موارد قانونی و وظایف مربوط به ادارات کار و کمیسیون‌های تخصصی مربوطه و مسئولیت هر ارگان را در رفع خطر ساختمان‌ها و... تشریح کرد و گفت: بعضا دوستان می‌گویند چطور شهرداری در ماده ١٠٠ اقدام می‌کند؟ موضوع ماده ١٠٠ تخلف ساختمانی است و ایمنی نیست؛ آن را هم شهرداری تصمیم نمی‌گیرد، بلکه حکم قضائی دارد. کمیسیون ماده ١٠٠ براساس قانون، یک قاضی، عضو شورای شهر و نماینده وزارت کشور است که حکم صادر می‌کنند. اگر شهرداری مغازه‌ای را به‌خاطر ماده ١٠٠ پلمب ‌کند، تخلف ساختمانی است، اما در افکار عمومی مطرح می‌شود شهرداریجایی که می‌خواهد پول بگیرد می‌بندد و جایی که در آن پول ندارد و برای ایمنی است نمی‌بندد که این کم‌لطفی است. 

قالیباف با بیان اینکه در ادامه تأکید شده است که دادستان بلافاصله باید نسبت به صدور قرار اقدام و قرار مذکور پس از ابلاغ اقدام کند و حتی دادستان زمانی هم برای بررسی ندارد، گفت: دستور رفع تعطیلی در صورتی صادر خواهد شد که بازرس کار یا کارشناس بهداشت حرفه‌ای رفع نقص را تأیید كرده باشد؛ یعنی دادستان دوباره نمی‌تواند براساس شکایت فرد رفع توقیف کند و تا زمانی که کارشناس تأیید نکند، دادستان حق بازکردن پلمب را ندارد. 

شهردار تهران گفت: دولت فعلی در سال ١٣٩٣ براساس اصل ١٣٨ قانون اساسی مصوبه‌ای دارد، کلیت اصل ١٣٨ این است که دولت می‌تواند از ظرفیت‌های قانون اساسی برای کارهای قوه ‌مجریه استفاده کند، ازاین‌رو دولت براساس این اصل تصویب‌نامه‌ای برای الزام تمام دستگاه‌های مقرر به اجرای اقدامات مربوط به آتش‌نشانی و امور ایمنی به تصویب رسانده که با امضای معاون اول محترم ابلاغ شده است. این قانون درست برای زمانی بود که حادثه خیابان جمهوری هم اتفاق افتاده بود. 

او در ادامه گفت «حالا من هم نفسی تازه کنم و آبی بخورم» و بعد معاون ترافیک خود را که گفته شد در دو روز اول فرمانده عمیات پلاسکو بوده است برای توضیح معرفی کرد. مازیار حسینی در پاورپوینتی که تصاویری از حادثه را نشان می‌داد گزارش میدانی خود از روز حادثه و روز بعد را ارائه داد که این گزارش مورد اعتراض برخی از اعضا قرار گرفت و معتقد بودند که او فردی نیست که در این حادثه پاسخ‌گو باشد.

قالیباف در بخش دوم صحبت‌های خود گفت: گاهی عموم مردم نکته‌ای را مطرح می‌کنند اما بعضی مواقع نکات از زبان عزیزانی مطرح می‌شود که شناخته‌شده هستند، این باعث می‌شود فشارهای غیرمنطقی زیادی به موضوع صورت گیرد. من خودم در لحظه اولی که به محل حادثه رسیدم براساس عادتی که از دفاع مقدس یاد گرفتیم که اول باید حادثه را بشناسیم و فرصت‌ها و تهدید را شناسایی کنیم، در بدو ورود بازدید میدانی از همه نقاط آنجا را انجام دادم و شاهد بودم جبهه جنوبی کاملا قفل است. سازه نمای ساختمان به خاطر موضوعات سازه‌ای با مصالح تنیده شد و مثل کاوری روی همه آهن‌های سوخته افتاد؛ انگار توری روی این آوارها بسته بودند. در این آتش امکان قطع‌کردن این سازه‌ها وجود نداشت. 

وی ادامه داد: «دراین‌میان چندین جرثقیل ٣٦٠تنی وجود داشت اما فردی آمد؛ می‌گفت یک هلیکوپتر بیاید این را بردارد و ببرد! بعد یک دوست خبرنگار هم می‌گفت چرا هلیکوپتر نمی‌آورید؟ ما در این شرایط بگوییم چنین هلیکوپتری ساخته نشده است بهترین هلیکوپتر دنیا بیش از ٢٠ تن نمی‌تواند بردارد؛ چطور می‌تواند این آوار را بردارد؟ با توجه به این اظهارنظرات غیرکارشناسی، در آن شرایط خانواده شهدا آنجا بودند و دائم می‌گفتند می‌شود با هلیکوپتر افراد را نجات داد؟ این در حالی است که واقعا چنین امکانی وجود نداشت». 

وی گفت: «من شاهد بودم ساختمان از شمال به جنوب باز شده است، به سرعت تو آتیش رفتم اون پشت... یعنی همه آهن‌های داغ را گرفتم و خودم رفتم بالا که از اون پشت فقط نگاه کنم که اگر امکان اسلینگ‌کردن یک نفر برای رفتن به پایین وجود داره لحظه‌ای درنگ نکنیم. لباس ضدآتیش بپوشه بره که اگر اونجا کسی هست بیاره. وقتی من از بالا رفتم نگاه کردم حرارت آتیش اون پایین را دیدم، دیدم اصلا امکان نگاه‌کردن وجود نداره، بعد اومدم به دوستان گفتم درجه حرارت اونجا حداقل ٢٠٠، ٣٠٠ درجه است، کسی باور نمی‌کرد اونجا ٢٠٠، ٣٠٠ درجه حرارت باشه». 

قالیباف با بیان اینکه وقتی از کنار بازار کویتی‌ها حفره‌ای باز کردیم که وارد شویم به محض اینکه اکسیژن رسید کوره آتش گرفت، خاطرنشان کرد: در آنجا درجه حرارت حدود ٥٠٠ درجه را ثبت کرد. در این شرایط می‌گفتند چند نفر آنجا زنده هستند! من همان زمان هم گفتم والله احساس می‌کنم فرزند خود من اینجاست؛ هر کاری برای بچه خودم بکنم، اینجا هم می‌کنم. بعد گفتند آقای قالیباف پیامک آمده است که عجله نکنید، ما اینجا غذا به اندازه کافی داریم! این فشار را به خانواده‌ها بیشتر می‌کرد. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود گزارشی از امکانات و نیروها و تجهیزات سازمان آتش‌نشانی در گذشته و حال ارائه کرد و گفت: در سال‌های گذشته جز سال ٨٩ و ٩٠ که عملکرد ما از بودجه مقداری ضعیف‌تر بوده است، در بقیه سال‌ها مصوبه کل بودجه ما هزارو ٨٥١ ‌میلیارد تومان بوده است و عملکرد ما دوهزارو ١٥٨ ‌میلیارد تومان بوده است. گاهي گفته می‌شود ما در بودجه آتش‌نشانی توجه نکردیم كه این در حالی است که رشد بودجه ٩٣ به ٩٤ شهرداری تهران ٨,٦ درصد بوده است اما رشد بودجه آتش‌نشانی در همین سال ٣٤ درصد بوده است. در سال ٩٤ به ٩٥ آتش‌نشانی ١٥ درصد رشد داشته است كه این در حالی است که بودجه شهرداری ٣.٨ درصد رشد داشته است. الان هم پیشنهاد ما در لایحه بودجه سال ٩٦ نشان می‌دهد رشد بودجه شهرداری در سال ٩٦ برابر ٣.٤ درصد است اما رشد بودجه آتش‌نشانی به ١٥.٨ درصد رسیده است. 

وی در ادامه به سوابق فرمانده سازمان آتش‌نشانی اشاره کرد و گفت: آقای شریف‌زاده بیش از ٧٥ ماه سابقه فرماندهی در جبهه در حوزه عملیاتی و مهندسی دارند؛ شبیه‌ترین سازمان به سازمان‌های نظامی و انتظامی، سازمان آتش‌نشانی است و تخصص ایشان در دفاع مقدس و بعد از دفاع مقدس همین است. ایشان در دو وزارتخانه چندین سال معاون وزیر بودند. چرا می‌گوییم سابقه مدیریت ندارند؛ از جهت آمادگی جسمانی جزء ورزشکاران شناخته‌شده حوزه رزمی هستند. از سواد، سابقه، مدیریت، آمادگی جسمانی و سابقه کاری در بقیه وزارتخانه‌ها مشخص است اما راحت می‌گوییم این افراد هیچ آشنایی و سابقه‌ای ندارند؛ در این شرایط افکار عمومی رنجش خاطر دارند. 

وی تصریح کرد: در قانون، مدیریت بحران به ریاست رئیس‌جمهور و قائم‌مقامی وزیر کشور است، استثنائا مدیریت بحران در شهر تهران بر عهده شهردار تهران گذاشته شده است. در موضع مدیریت بحران عرض می‌کنم در این بخش خود مدیریت بحران در کشور دچار بحران است و نمونه‌های آن هم وجود دارد. جایی که باید عذرخواهی کنیم و از مردم حلالیت بطلبیم به خاطر این ناکارآمدی‌هاست نه به خاطر پلاسکو؛ چراکه حتما این حوادث ممکن است تکرار شود. 

 جلسه با اظهارات و سؤال‌های اعضای شورای شهر ادامه پیدا کرد و به نوبت عصر هم کشیده شد. معصومه آباد، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران، اولین نفر بود که روی بودجه‌های مصوب اما تخصیص‌داده‌نشده آتش‌نشانی تأکید داشت و گفت: در جریان مدیریت بحران ساختمان پلاسکو سؤالات زیادی وجود دارد؛ ازجمله اینکه آیا سازه و زمان حریق در نظر گرفته شده است و براین‌اساس پمپاژ دو هزار لیتر آب روی این ساختمان مجاز تشخیص داده شده یا خیر؟ آباد درباره بودجه آتش‌نشانی نیز گفت: این بودجه شامل بودجه سرمایه‌ای و هزینه‌ای است که با یکدیگر کاملا متفاوت هستند. بودجه هزینه‌ای به دلیل استخدام‌های جدید صددرصد افزایش داشته اما بودجه سرمایه‌ای تنها افزایش ٥٠درصدی را در پی داشته است. ضمن اینکه رقم‌هایی که درخصوص بودجه در اختیار ما قرار دارد با رقم‌های اعلام‌شده از سوي شهردار تهران متفاوت است. 

در ادامه محمدمهدی تندگویان گفت: قوانین برای رفع مسئولیت‌های ما نیامده است. هریک از ما می‌توانیم کوله‌باری از قوانین را پیدا کنیم تا از مسئولیت خود فرار کنیم، همان‌طور که می‌شود کوله‌باری از قوانین برای مسئولیت‌های ما عنوان شود. شهردار تهران در کنار صحبت‌های خود از قوانین و مسائل اخلاقی صحبت کرده‌اند بنابراين لازم است اول مسئولیت‌های خود را بررسی كنيم و بعد نوک پیکان را به سمت دیگران بگیریم.

تندگویان تأكيد کرد: یکی از مشکلات ما در مدیریت بحران‌ها، رسانه‌ها هستند که با تأكيد مکرر اخبار اعصاب مردم خرد می‌شود. آیا فردی در تخصص رسانه در کنار شما قرار داشت؟ لطفا اعلام کنید که چند مرتبه مانور در شهر تهران اجرا شده و چه نتایجی در بر داشته و چه اقداماتی در پی آن انجام شده است؟ البته منظورم مانورهای محلی و ساختمانی نیست.
نایب‌رئيس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران تأكيد کرد: در دوره‌ای که شما به عنوان فرمانده عملیات امداد و نجات درگیر عملیات در حادثه پلاسکو بودید، نباید کسی به شما می‌گفت استعفا بدهید، اما امروز این حادثه به اتمام رسیده و نظر شما درباره استعفا و عذرخواهی از مردم چیست؟ اگر قائل به این موضوع هستید با صداقت بگویید که شورا، وزارت کار، شهرداری يا چه کسی باید این عذرخواهی را انجام بدهد؟

رحمت‌الله حافظی، عضو دیگر شورا با استناد به نحوه پرداخت بودجه شهرداری در دو بخش مدیریت بحران و آتش‌نشانی، گفت: شواهد نشان می‌دهد که شما در انجام وظایف خود تعلل کرده‌اید، از مردم عذرخواهی کنید. وی اظهار کرد: برخی از دوستان می‌گویند مگر می‌شود هزارو ٧٠٠ واحد غیراستاندارد در شهر تهران را مدیریت کرد؟ در پاسخ باید گفت چطور اقدام برای دریافت عوارض از دو میلیون واحد مسکونی، تجاری و اداری، امکان‌پذیر است، اما شناسایی، تذکر و ایمن‌سازی این ساختمان‌ها امکان‌پذیر نیست. خواهش می‌کنم مسائل را این‌طور توجیه نکنید، همین حرف‌ها را زدید که به اینجا رسیده‌ایم. آقای شهردار گفتند هزارو ٧٠٠ نقطه تجمع آب در سطح شهر داشتیم که به ١٥٠ مورد رسیده است، این جمله باعث شد یاد خانمی بیفتم که یک ماه پیش در جوی آب افتاد و مفقود شد. آقای شهردار از آن خانم که مفقود شده چه خبر؟

حافظی با بیان اینکه در مجموع ٢٢,١ میلیارد تومان اعتباری است که باید برای مدیریت بحران شهر تهران تخصیص داده می‌شد، ولی تاکنون تخصیص نیافته است، تأكيد کرد: شهرداری فقط حقوق پرسنل را پرداخت کرده است و کاری برای مدیریت بحران انجام نداده است. وی با بیان اینکه در تاریخ دهم خرداد ٩٤ اعلام کردم که سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اولویت شهرداری نیست و حتی به شوخی تبدیل شده است و فرزند ناخوانده شهرداری است، گفت: از بودجه ٣٥میلیاردتومانی مصوب این سازمان در سال ٩٣ تنها ٩ میلیارد آن تخصیص می‌یابد که دو میلیارد برای انجام مأموریت اصلی و هفت میلیارد تومان برای پرداخت حقوق بوده است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درباره اعداد و ارقام ارائه‌شده درباره بودجه آتش‌نشانی نیز گفت: شهرداری در اعلام بودجه تخصیص‌یافته به منابع خرید ملک برای آتش‌نشانی اشاره می‌کند این در حالی است که آنچه دراین‌میان مد نظر و مورد مطالبه است، منابع محقق‌شده برای خرید تجهیزات آتش‌نشانی است. از سال ٩٢ تاکنون حدود ٣٩٦ میلیارد تومان از محل دو درصد عوارض ایمنی ساختمان وصول شده که این منبع صرفا مختص تجهیز آتش‌نشانی بوده که شما ١٩٧ میلیارد تومان آن را به آتش‌نشانی تخصیص داده‌اید ولی ١٩٨ میلیارد تومان تخصیص نیافته و جای دیگری هزینه کرده‌اید.

اما اقبال شاکری، عضو دیگر شورا با اعتراض به اقدامات پینگ‌پنگی مسئولان در حادثه پلاسکو که حوصله مردم را سر برده است، گفت:  مسئول تجهیزات تقلبی کیست؟ مسئول فروش امضا و عدم حضور ناظر بر سر ساختمان کیست؟ مسئول عدم بازرسی کارشناسان وزارت کار کیست و باید به همه این سؤالات پاسخ داده شود تا مقصران اصلی شناسایی شوند.
رئيس کمیته ایمنی شورای شهر تهران با اشاره به درخواست برخی از اعضای شورای شهر تهران مبنی‌بر استعفای قالیباف گفت: «حیا کن، رها کن» برای همان مسابقات فوتبال است نه برای بررسی مسائل کلان ما در شورا که باید به مردم گزارش بدهیم. او در ادامه خطاب به قالیباف گفت: اگر توضیح محرمانه‌ای دارید، بگويید تا در جلسه‌ای دیگر بشنویم و متوجه مسائل شویم. 
احمد مسجدجامعی، هم در ادامه با اشاره به آمار شهدای آتش‌نشان گفت: تعداد شهدای آتش‌نشان در ۲.۵ سال اخیر به اندازه کل شهدای آتش‌نشان در طول هشت سال دفاع مقدس شهر تهران است. او آماری از تأخیر و کمبود در ارائه تجهیزات و امکانات و اعتبارات آتش‌نشانی را اعلام کرد و گفت: جای سؤال است که چرا بودجه آتش‌نشانی عملیاتی نشده و اگر این میزان بودجه را نیاز نداشتید چرا آن را برای سال بعد تمدید کردید؛ جای سؤال است که حالا بودجه آتش‌نشانی، کجا هزینه شده است؟

وی با انتقاد از مثبت‌ارزیابی‌کردن عملیات پلاسکو از سوی معاونان شهردار گفت: مدیران شهری در هر موقعیتی که قرار بگیرند از موفقیت‌هایشان صحبت می‌کنند و قطعا اگر به‌جای ۱۶ آتش‌نشان ۲۰ نفر هم جان می‌باختند باز می‌گفتند ما چقدر موفق بوده‌ایم و این درست نیست که در هر شرایطی بگوییم که موفق بوده‌ایم. عضو شورای شهر تهران گفت: چندی پیش در جریان شهادت یکی از آتش‌نشان‌ها و تصویب برخی قوانین در شورا درباره شرایط آتش‌نشانی و تأمین تجهیزات آنها ابراز نگرانی کردم.

محسن سرخو، یکی دیگر از اعضای شورا بود که گفت:‌ شورای شهر تهران سه مصوبه درخصوص سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران داشته که مثل همیشه شهردار تهران برای مصوبات شورا تره هم خرد نمی‌کند و در صحبت‌های خود اشاره‌ای هم به آنها نداشت. وی گفت: از روز گذشته تعدادی کانال تلگرامی شروع به لجن‌پراکنی علیه اعضای شورای اسلامی کرده‌اند. کانال‌هایی که خود را دوستان شهردار تهران معرفی می‌کنند و تلاش کردند با تهدید، اعضای شورا در جلسه امروز سکوت کنند. مجتبی شاکری، عضو دیگر شورا بود که درباره این گزراش صحبت کرد. او به درخواست برخی اعضا مبنی‌بر استعفا و عذرخواهی شهردار تهران در پی حادثه پلاسکو، اعتراض کرد و گفت: معتقدم این کار سیاسی است و پافشاری و استعفای شهردار قطعا از سر صدق نیست. اعضا بدانند این چوبی که برخی از اعضای شورای شهر تهران بلند کرده‌اند، بر سر سایر مسئولان و دولت هم می‌خورد. این عضو شورای اسلامی شهر تهران در حالي كه جلسه ديروز را «جلسه محاكمه» شهردار خواند، تأكيد کرد: ما اعضای شورای شهر تهران باید استعفا دهیم؛ به عنوان کسانی که بودجه را تصویب کرده‌ایم، باید پاسخ‌گو باشیم که نظارت ما کجا بوده است؟ بهتر است جای خودمان را با شهردار عوض کنیم. ما  نباید از این مسئولیت شانه خالی کنیم. یک سر این بار بر شانه شهردار و سر دیگرش بر دوش ماست.

درست نیست که شهردار را گوشه رینگ بگذاریم و هرجور که می‌خواهیم، به آن ضربه بزنیم.
محسن پیرهادی، هم اظهارات برخی از اعضای شورا را سیاسی‌کاری خواند و گفت: حالا امروز به جایی رسیده‌ایم که به نقد شهردار می‌پردازیم اما چرا با چوب سیاسی‌کاری این مسائل را بررسی می‌کنیم و چه کسانی باید عذرخواهی کنند؟ او گفت: کسانی باید عذرخواهی کنند که جریان و گفتمانشان در شورای شهر سوم متفاوت بود. به گونه‌ای که با قلم شکسته و زبان کوتاه شش‌دانگ از سیاست‌های شهردار حمایت می‌کردند اما امروز نرخ نان چیز دیگری می‌گوید؟ غلامرضا انصاری، یکی دیگر از اعضای شورا گفت: تنها برای این ١٦نفری که جانشان را در این حادثه فدا کرده‌اند، آیا نمی‌ارزد که یک مسئول عذرخواهی کند. در چنین شرایطی استعفا پیشکش اما این موضوع در تاریخ ثبت خواهد شد؛ آیا نمی‌توانستیم برای آتش‌نشان‌ها GPS تهیه کنیم که حداقل پس از حادثه بتوانیم پیکر آنها را پیدا کنیم؟ آیا لازم نبود نقشه این ساختمان در اختیار آتش‌نشانی باشد تا محل موتورخانه و... را به‌راحتی پیدا کنیم؟

پس از او علی صابری، عضو دیگر شورا در توضیحی حقوقی از وظایف شهرداری در اعلام تخلف و ارتباط و اعلام آن با دستگاه قضائی و اعلام جرم و مراحل بعدی، گفت: فرهنگ پوزش‌خواهی در کشور ما وجود ندارد و برای من طبیعی است که شما هم عذرخواهی نکنید. محمد حقانی، عضو دیگر شورا هم در ادامه این جلسه درحالی‌که با صدای بلند قسم می‌خورد، گفت: هیچ‌یک از اظهاراتم سیاسی‌کاری نیست و لعنت خداوند بر پدر و مادر کسی که خون ۱۶ آتش‌نشان را با سیاسی‌کاری پایمال کند. حقانی عنوان کرد: همیشه مطرح کرده‌ام که عامل اجرا از عامل نظارت فرار می‌کند. به طور کلی انسان فطرتا این‌گونه است، بنابراین شورای اسلامی شهر تهران مقصر است. ما در شورای اسلامی شهر تهران به شهردار تهران رأی داده‌ایم؛ بنابراین طرف ما شهردار است اما تقصیر با شورای شهر تهران است. اگر ۳۰ عضو شورا استعفا دهند، من نیز به عنوان نفر سی‌ویکم استعفا خواهم داد (خنده اعضا و حاضران). اگر ما نمایندگان مردم هستیم، پس ما هم در این حادثه مقصر هستیم.

پس از اظهارات اعضا، معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی هم توضیحاتی ارائه داد که سؤالات بیشتری را بین اعضا برانگیخت و بعد هم شهردار تهران مجددا به توضیح پرداخت.  وی یکی از اعضا (مسجدجامعی) را خطاب قرار داد و گفت: برادر عزیز! شما خودتان عضو هيئت دولتی بودید که هواپیما با صد مسافر و پنج خدمه در اصفهان رفت و در فاینال‌باند ٢٩ راست اصفهان force landing کرد و با معجزه خداوند هیچ‌کس طوری‌اش نشد. این هواپیما ٨:٤٠ شب نشست تا ٦:٣٠ صبح روز بعد مدیریت بحران نتوانست هواپیما را اداره کند. بله؛ من به نسبت مدیریت بحران آن دولت شما، به این مدیریت بحران افتخار می‌کنم. در مدیریت بحران در دولتی که جناب‌عالی در آن تشریف داشتید و وزیر راه و شهرسازی آن هر هفته مقالاتی دارد، در سال ٨٢ در انفجار قطار نیشابور؛ پنبه، بنزین و گوگرد را کنار هم در ایستگاه خیام نیشابور نگه داشتند و کفشک جرقه خورد و در نهایت آتش‌سوزی شد و تعداد بسیاری از مردم در آتش سوختند. در آن دوره تنها ٣٢٠ نفر به خاطر اینکه آدم‌ها آنجا جمع شدند و شما مدیریت نکردید، کشته شدند که حتی از بعضی افراد، جسدشان هم پیدا نشد و ٤٦٠ نفر سخت مجروح شدند. در این حادثه تعداد جان‌باختگان مشخص است و این موارد در مدیریت شما اتفاق افتاد؛ اما ما بی‌عرضه هستیم؟ دو سال قبل در جاده قم دو اتوبوس به هم خوردند و ٤٣ نفر در آتش سوختند. این در مهم‌ترین اتوبان ما و بیخ گوش پایتخت بود و این افراد سوختند و جزغاله شدند.

قالیباف در پایان اظهاراتش گفت: حضرت امام (ره) فرمودند به من رهبر نگویید من خدمتگزار ملت هستم. ایشان فرمودند مسئولان نوکر مردم هستند. من از نوکر مردم هم پايین‌تر هستم. در دفاع مقدس وقتی یکی از رزمنده‌ها سخت مجروح شده بود، روی برانکارد بود و وقتی صداوسیما با او مصاحبه می‌کرد، می‌گفت من از مردم عذرخواهی می‌کنم که چرا زنده هستم. من نیز از مردم عذرخواهی می‌کنم؛ از روز اول تا الان آمدم که جانم را بدهم و در هر میدانی پای این کار بوده‌ام. امروز هم به مردم می‌گویم که شرمنده شما هستم که نتوانستم جانم را بدهم؛ اگر لازم باشد جان و مال آبرو و هر چیزی را برای خدمت به مردم می‌دهم و حتما عذرخواهی می‌کنم، اما دوستان بدانند در مقابل حرف غیرکارشناسی، رفتار سیاسی و باج‌دادن به دشمنان ضدانقلابی که آن طرف مرز نشسته‌اند و می‌خواهند این نظام را تضعیف کنند، در اینجا من تا اخر ایستاده‌ام، چون می‌خواهم برای این نظام خون بدهم؛ این وظیفه من است که برای این مردم خون بدهم و فدایی شوم./