شناسهٔ خبر: 34406 - سرویس بنادر و دریانوردی

با سرمایه‌گذاری ۵۳۰۰ میلیارد ریالی صورت گرفت؛

بهره‌برداری از کارخانه روغن‌کشی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی

افتتاح کارخانه روغن‌کشی با سرمایه‌گذاری ۵۳۰۰ میلیارد ریالی با حضور دکتر جهانگیری معاون اول محترم ریاست جمهوری، شریعتی استاندار خوزستان، گلمرادی نماینده مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی و محمد سعید نژاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) به بهره‌برداری رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: در دههٔ مبارک فجر و مصادف با سی و هشتمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، کارخانه روغن‌کشی با سرمایه‌گذاری ۵۳۰۰ میلیارد ریالی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) راه‌اندازی شد.

تمهید زمینه لازم برای خودکفایی کشور در کالاهای اساسی

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) با اشاره به ظرفیت سالانه هفتصد هزار تنی فاز نخست کارخانه روغن‌کشی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) عنوان کرد: با احداث این کارخانه، زمینهٔ کاهش وابستگی کشور به تأمین‌کنندگان خارجی کالاهای اساسی، در راستای واردات روغن خوراکی و کنجالهٔ خوراک دام فراهم خواهد شد.

بهره‌گیری از ظرفیت‌های بندری و دریایی برای شکوفایی اقتصاد ملی

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) با اشاره به ثمربخش بودن مجموع سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در وسیع‌ترین منطقه ویژه اقتصادی بندری کشور اظهار کرد: فاز نخست این کارخانه روغن‌کشی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های روغن‌کشی در منطقه، با مساحتی معادل ۲۲ هکتار و به ارزش ۵۳۰۰ میلیارد ریال با مشارکت بخش خصوصی به بهره‌برداری رسیده است.

عبداللهی گفت: موفقیت در به ثمر نشستن این پروژه بزرگ سرمایه‌گذاری، یکی از نتایج قابل‌توجه رویکرد توسعه ظرفیت‌های بنادر با بهره‌گیری از مشارکت منابع غیردولتی و اهتمام به حضور صنایع مولد در بنادر است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در ادامه افزود: با بهره‌برداری از فاز نخست این کارخانه بزرگ روغن‌کشی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) سالانه حداقل هفتصد هزار تن به ظرفیت حمل‌ونقل دریایی این مجتمع بزرگ بندر بزرگ افزوده می‌شود.

ایجاد فرصت‌های اقتصادی در حوزه دریایی

عبداللهی اظهار کرد: به منظور انتقال این حجم قابل‌توجه مواد خام از طریق دریا، بیش از ده‌ها فروند کشتی به ترافیک دریایی این بندر افزوده خواهد شد و در صورت تحقق عملیات صادرات مجدد فرآورده‌های این کارخانه، این قابلیت نیز دوچندان خواهد شد. وی ادامه داد: بهره‌گیری از ظرفیت‌های لجستیک بندری و دریایی از سوی صنایع، علاوه بر اینکه موجب کاهش اتلاف انرژی، زمان و بار ترافیکی در جاده‌های کشور می‌شود، تأثیر به سزایی در افزایش ترافیک دریایی بنادر و ایجاد فرصت‌های اقتصادی بیشتر در حوزه دریایی کشور خواهد شد.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) افزود: به طور حتم با جذب صنایع بزرگ به سمت بنادر استان، به منظور بهره‌گیری از مزیت‌های کم‌نظیر فعالیت در وسیع‌ترین منطقه ویژه اقتصادی بندری کشور، جایگاه بنادر در زنجیره تأمین کالا به طور مضاعف تقویت شده و جایگاه این مجتمع بزرگ بندری در ردیف بنادر نسل سوم و بالاتر ارتقاء خواهد یافت.

عبداللهی تصریح کرد: بهره‌برداری از کارخانه روغن‌کشی دانه‌های روغنی در بندر امام خمینی (ره) را می‌توان نقطه عطفی در گسترش فعالیت‌های بازرگانی این مجتمع بزرگ بندری که کانون عمده تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی کشور محسوب می‌شود، دانست.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) کسب موفقیت‌های اخیر در توسعه ظرفیت‌های بندری و رونق بخشیدن به فعالیت‌های اقتصادی در مجتمع بزرگ بندری امام خمینی (ره) را مرهون پشتیبانی‌ها و حمایت‌های مستمر وزیر راه و شهرسازی، استاندار خوزستان و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مراحل مختلف پیشرفت امور عنوان نموده و از تشریک‌مساعی آنان در این خصوص تقدیر تشکر نمود.

یادآور می‌شود، کل طرح سرمایه‌گذاری برای احداث این کارخانه با برخورداری از سه خط تولید به ظرفیت هرکدام دو هزار تن، در چهار باب سوله به مساحت ۳۴ هزار مترمربع، به همراه ۶۳ مخزن به ظرفیت ۱۳۲ هزار تن و ۴۸ سیلو به ظرفیت ۴۰۰ هزار تن، زمینهٔ لازم را برای خودکفایی کشور در زمینهٔ روغن خوراکی و کنجاله خوراک دام را در آینده فراهم خواهد نمود.